Vi har precis flyttat och nu funkar det inte längre med homeplug för tv i sovrummet pga avståndet till fiberboxen. Hur gör ni? Är direktkabel enda alternativet?
 
Vad är det för Box du skall ansluta?
 
Om du kan dra en kabel i till exempel röret för telefon är det att föredra. Annars kanske du kan använda trådlöst till tv-boxen? Eller ännu hellre, säg upp den och kör allt på play. Det gjorde jag för två år sen, ångrar det inte en sekund!
 
snowballtwo skrev:
Om du kan dra en kabel i till exempel röret för telefon är det att föredra. Annars kanske du kan använda trådlöst till tv-boxen? Eller ännu hellre, säg upp den och kör allt på play. Det gjorde jag för två år sen, ångrar det inte en sekund!
Om du t.ex. inte kan köra TVn trådlöst så fungerar det ju inte bättre om använder dator/platta med playfunktion, det är ju samma förutsättningar för det trådlösa. Eller så missförstod jag vad du avsåg.
 
Testa trådlöst. Fungerar det att köra dator trådlöst i sovrummet så kommer det med största säkerhet att fungera med trådlöst till TVn.
 
Är du inte van att tagga VLAN och konfigurera nätverk så skulle jag nog rekommendera en trådlös specifikt för TVn.
Men vill du jobba lite mera kan du försöka med en accesspunkt som i länken tidigare eller liknande produkt.
 
AndersS skrev:
Om du t.ex. inte kan köra TVn trådlöst så fungerar det ju inte bättre om använder dator/platta med playfunktion, det är ju samma förutsättningar för det trådlösa. Eller så missförstod jag vad du avsåg.
Han skrev att han inte kunde ha homeplug pga avståndet (hur nu det går till). En wi-fi-router med eventuellt en extra AP för att förlänga nätverket kan ju funka, förutsatt att boxen funkar med wi-fi.
 
AndersS skrev:
Testa trådlöst. Fungerar det att köra dator trådlöst i sovrummet så kommer det med största säkerhet att fungera med trådlöst till TVn.
Fast iptv över ett befintligt wifi-nät är inte alltid så kul. Det kan vara värt att kolla med tv-leverantören om de har någon trådlös tv-brygga i sitt sortiment, det brukar fungera bättre.
 
TowaTei skrev:
Fast iptv över ett befintligt wifi-nät är inte alltid så kul. Det kan vara värt att kolla med tv-leverantören om de har någon trådlös tv-brygga i sitt sortiment, det brukar fungera bättre.
Jo, det var ju vad jag skrev i inlägget tidigare:
"Är du inte van att tagga VLAN och konfigurera nätverk så skulle jag nog rekommendera en trådlös specifikt för TVn.
Men vill du jobba lite mera kan du försöka med en accesspunkt som i länken tidigare eller liknande produkt."


Och färdiga lösningar kan finnas hos de som levererar IPTV-tjänsten, jag kör själv en sådan sedan 2007 och fungerar helt störningsfritt. Har all utrustning i källaren och sedan bl.a. TV på övervåningen, däremot så har jag en Wifi-AP på övervåningen för den övriga trådlösa kommunikationen.
 
Jag har kört Telias Ruckus tidigare, fungerade fint... Har nu bytt sovrum så fiberomvandlaren är i samma rum.
(har nu Ruckus över om det är av intresse?)
 
AndersS skrev:
Jo, det var ju vad jag skrev i inlägget tidigare:
"Är du inte van att tagga VLAN och konfigurera nätverk så skulle jag nog rekommendera en trådlös specifikt för TVn.
Men vill du jobba lite mera kan du försöka med en accesspunkt som i länken tidigare eller liknande produkt."
Absolut, men det var inte det jag syftade på utan snarare att använda tvbryggor (som tex Telias Quantenna-baserade Technicolorbryggor) för att slippa köra multicast över wifi.
 
Man kan också använda båda frekvensbanden där viss trafik går på 2.4Ghz och annan trafik på 5Ghz. Jag har delat kommunikationen mellan 2,4 Ghz och 5Ghz, samt att TVn rullar via de gamla Ruckus-enheterna.
Så visst finns det flera sätt att lösa kommunikationen trådlöst.
 
Danii KD skrev:
Vi har precis flyttat och nu funkar det inte längre med homeplug för tv i sovrummet pga avståndet till fiberboxen.
Kan du kontrollera/säkerställa att bägge homepluggarna är inkopplade på samma fas. Kan göra stor skillnad i prestanda, både avseende hastighet och avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.