-14 till +17 på en vecka, börjat ta bort täckning av potatisen, den lever och frodas friskt, sorterna glömde vi skriva ner, har bara tre sorter att välja på, Lindzer,
Potatisplanta som gror i mörk jord, temperaturväxlingar har lett till att täckningen tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Amandine och en som jag missade namnet på.
Örterna i växthuset mår bra.
Växter i krukor i ett växthus med tydlig tillväxt och blommande löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Örter och lök ute vill hälsa våren välkommen
Växande gröna växtskott i jord med en grön sekatör närmast i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart är värmen här....
 
KristinaRT
segv skrev:
Du vet INGET om desperation! Efter att ha varit stadsbo i snart femtio år har jag flyttat ut ensam till gård på landet och för första gången inser jag att det är fan vinter i ett HALVT ÅR i Sverige! I Skåne! Snyft! Jag har nu i påsk desperat suttit i solstolen i samma uniform som när jag är ute och vandrar i storm vid havet i typ november. Crafts varmaste underställ, ett lager till med fleece och skit och sen vind och vattenisolering ytterst. I april! Samma som i november. Buhuhu. Och dessutom dragit solstolen in och ut ur garaget för att i ena minuten ha himmelsk vårvärme med blåhimmel och gröna nyglittrande åkrar runt om och milsvids utsikt över Lundaslätten och rovfåglar stilla seglande i långsamma varma uppvindar för att nästa sekund ha snö, kuling och grått. Buhuhuhu. Och jag är ute och kollar gräsmattan flera gånger om dagen i desperation för att se om den inte är liiiite grönare än för tre timmar sen och om mina två gödslingar och timmarna med järnsulfat med högtryckspruta mot mossan och timmarna med min egenbyggda kratta till traktorn och timmarna jag legat på alla fyra och dragit upp ogräs har gjort nån nytta och Moder Natur bara skrattar åt mig. Hon skrattar! Och blåser ännu en 5-gradig fuktig kuling till i nyllet på mig. Jag vill ha grönt! Jag vill sitta på gårdsplanen och lätt steka i en vindstilla lugn vårsol! Jag vill sitta och kisa mot det smaragdgröna i björken och hundratusentals små nyfödda gröna stjärnor i boken medan småfåglarna jag byggt ett dussin fågelmatare och fågelholkar till över vintern betalar mig med ett tanklöst glatt pärlband av kivande tjattrande småfågelkvitter. Jag vill ha VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!

Du vet INGENTING om desperation.

;)
Idag är det iaf soligt, och varmt i lä....

Det går framåt här nere, klippte gräsmattan igår 👍, och tulpanerna blommar snart.

I ärlighetens namn brukar det fsktiskt inte snöa här nere i mitten-slutet av april. Och så kalla nätter som vi haft och verkar få har jag inte varit med om så sent på våren under de 8 år vi bott i hus... Så, 6 mån vinter är en anomali, inte normalfallet :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Pagno: nog för vi har dåligt väder, men inte sådär disigt väl? ;) (kan tyvärr inte se dina bilder, stod nått om ogiltig bild när jag försökte klicka upp)
 
Snigla skrev:
Pagno: nog för vi har dåligt väder, men inte sådär disigt väl? ;) (kan tyvärr inte se dina bilder, stod nått om ogiltig bild när jag försökte klicka upp)
Tror att vår kära Per fixar bilderna, jag ser att jag använder fel bildformat eller så har ni inte modern utrustning neröver....:D
 
Pagno skrev:
Tror att vår kära Per fixar bilderna, jag ser att jag använder fel bildformat eller så har ni inte modern utrustning neröver....:D
Bor ju på landet, lite ringrostigt överallt härnere haha, men brukar inte ha problems med dina bilder!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Snigla skrev:
Bor ju på landet, lite ringrostigt överallt härnere haha...
Aha, du bor vid Ringsjön :rolleyes:

Varning
Jag vet, trams, men det är fortfarande söndag ju
 
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Lagt pussel i trädgården. Dvs kalksten i oregelbundna former. Det vill jag helst undvika att göra igen. Vilket jobb.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
F
-RB- skrev:
Lagt pussel i trädgården. Dvs kalksten i oregelbundna former. Det vill jag helst undvika att göra igen. Vilket jobb.
I terass "blivande köksträdgården" byttes 5 kubikmeter fuljord mot finjord levererad i storsäck. Satte några rader med storgatsten med.

Fortsatte med att toppa den blivande gräsmattan med finjord. Hade en självlastande minidumper med maskinist för transporten ner med jorden men det är ingen som lärt en självlastande dumper att plocka upp jord från storsäck så den fick handskyfflas. Gissar på att jag har haft ungefär 15 ton på skyffeln idag. Lätt mörbultad.


Trädgård under anläggning med upphöjda odlingsbäddar, nyjord och stengång, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självlastande minidumper fylld med jord på en byggarbetsplats med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyplanterad trädgård med finjord och stenrad, verktyg på marken, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
30 stycken plantor satta, bara 400 kvar. Och ett ton jord, 34 kantstenar och några hundra kilo stenflis. Sen ska alla plantorna bindas upp också. Tur att både jag och maken är "föräldralediga" :p

Ett pågående trädgårdsprojekt med nysatta plantor, markduk, kantsten och stödpinnar längs en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
S
Gjutit grundsula nummer två till framtida odlingslådor.
Imorgon blir det till att påbörja murning med tegelsten.
Två nyligen gjutna grundsulor för odlingslådor på en grusig mark med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Plockat, rensat och fixat i trädgårdsgaraget.. fyllt på jord i några pallkragar..krattat lite. Hyresgästen klippte gräset och maken jordfräste en gräsruta för andra gången (och svor hehe).. ska bli trädgårdsland :)
 
Har hitills planterat (i pallkragarna ute alltså):

- Rödlök
- Vitlök
- Mangold
- Rödbetor
- Rädisor
- Kornvallmo
- Pense
- Haverrot

(y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
engs
sinuslinus skrev:
Gjutit grundsula nummer två till framtida odlingslådor.
Imorgon blir det till att påbörja murning med tegelsten.
[bild]
Det där ser intressant ut. Har länge funderat på att ersätta pallkragarna med någon mindre underhållskrävande variant i betongsten/tegel.
Borde vara bra för växterna inbillar jag mig? Att stenmaterialet lagrar värmen / jämnar ut tempraturen.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
88 av 150 hagtornsplantor satta idag samt att de där sista kantstenarna kommit på plats.
 
S
Mina odlingslådor-/bäddar kommer förhoppningsvis kräva lite underhåll men de är väldigt arbetskrävande i byggfasen. :p
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.