Vi är i sluttampen av att få vårt nybyggda hus klart (äntligen!)
Tvåplanshus, högt i tak på båda plan, funkisstil.

Det återstår dock att lägga trall på en av våra balkonger samt skaffa/bygga något räcke runt samtliga.

Är inne på glasräcke med svarta stolpar (stuprör, fönsterbleck etc. är svarta)

Djungeln av dessa gigantisk.
Gubben min brukar mest beställa saker och ting medan jag lägger timmar på att jämföra och få det som är bäst, snyggast och gärna ligger bra i pris.
Ja, vi kompletterar varandra ;)

Har ni några förslag på prisvärda leverantörer av denna typ av räcken?
Bor i Göteborg men beställer gärna på nätet.
Eller kan man komponera själv, dvs. köpa stolpar någonstans och beställa glas hos glasmästaren?
Eller har ni något helt annat förslag?
 
jag köpte glasskivor av nån som annonserar på blocket, var billigt tyckte jag sen fräste jag spår i stolparna och stoppa ner dem i där. ska på m DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ed en överliggare också men i det hela blev det snyggt
 
robertdala skrev:
jag köpte glasskivor av nån som annonserar på blocket, var billigt tyckte jag sen fräste jag spår i stolparna och stoppa ner dem i där. ska på m
Det där var ju snyggt!
Tack för tipset!

Då blir det inte det vanliga med rostfria stolpar. Ska genast visa för min byggherre/man :)
 
Av erfarenhet skulle jag inte göra sådär, när trä rör sig så kommer det bli brytningar i glaset och det finns risk att det går sönder. Själv gjorde jag en glasdörr till badrummet med samma princip fast det var även limmat. En morgon på hösten small den härdade glasskivan och jag fick lite att städa kan man säga. Så det minsta jag hade satt är tjocka gummilister på varje sida. Jag tycker däremot att det är snyggt och enkel lösning,jag hade förmodligen gjort lika om jag inte provat på min glasdörr :)
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
har svårt att se hur det kan spricka, har fräst stora spår för rörelser i trät och bara limmat dit glasen i en klick silikon sen när överliggaren kommer på tror jag det blir än mindre chans att det kommer nån vart men jag har några extraskivor ifall:cool:
 
Robertdala, har glaset hållt sedan sist du skrev detta inlägget? Är själv inne på att göra samma sak! :)

Ser att du även monterat spotlights under glaset. Blev det snyggt på kvällen när det lyser upp mot glaset? Skicka gärna bilder, nyfiken på hur det ser ut! :)

Vad fick du betala för glaset?
 
håller hur bra som helst, 3 år sen det gjordes och kan inte se något som är på väg att hända, ska se om jag har nåt kort på spottarna.kommer inte riktigt ihåg vad jag gav för glaset men tror det var 3-400 per skiva
 
Ingen bild på spottarrna?? :)
 
Dags för lite trådarkeologi igen.
@Robertdala - håller konstruktionen fortfarande?

Vad bör man ha för största avstånd mellan stolparna på en dylik konstruktion? Ska montera räcke på en ganska väderutsatt terass i västerläge på västkusten.
Och vad har de frästa spåren för dimensioner?
 
Inge glas men jag håller på med mitt loft och har köpt finmaskigt nät som tar bort 75% vind. En bild på en altan med deras gråa nät. När mitt loft är klart ska ja klä hela altanen runt huset med deras gråa.


Altan med grått finmaskigt nät för vindskydd vid ett trähus med havsutsikt och naturlig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har sneglat lite på det där också (verkar vara kanonsmidigt och väldigt prisvärt) men vi är väldigt måna om utsikten. Vindpåfrestningarna borde dock vara i liknande storlek mellan nät och glas. Vad kör du för avstånd mellan stolparna?
 
F
shomakie skrev:
Inge glas men jag håller på med mitt loft och har köpt finmaskigt nät som tar bort 75% vind. En bild på en altan med deras gråa nät. När mitt loft är klart ska ja klä hela altanen runt huset med deras gråa.


[bild]
Vad är det för nät? Material? Och hur förankrar det i stolparna?
 
Jag har gjort min altan såhär:

Altan med varmgalvade stolpar och runda överliggare i hårt trä, utan hål på ovansidan för att skydda mot vattenintrång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glas tycker jag behöver putsas hela tiden, plastglas ännu mer. Jag vet att räcken ska vara oklätterbara men vi har inga småbarn. Stolparna och rör gjordes av en lokal verkstad och varmgalvades. Överliggare är rundstång av ett hård träslag. Oljas snabbt in en gång per år.
Jag ville inte ha några hål i ovansidan altanen pga vattenintrång.
 
F
Thomas_Blekinge skrev:
Jag har gjort min altan såhär:

[bild]

Glas tycker jag behöver putsas hela tiden, plastglas ännu mer. Jag vet att räcken ska vara oklätterbara men vi har inga småbarn. Stolparna och rör gjordes av en lokal verkstad och varmgalvades. Överliggare är rundstång av ett hård träslag. Oljas snabbt in en gång per år.
Jag ville inte ha några hål i ovansidan altanen pga vattenintrång.
Vad är det för dimensioner på stålet och var/hur är det delat? Ser långt ut för att både kunna varmgalvas och transporteras i ett stycke. Är du säker på att det är rör och inte massiv stång? Varmgalvare är noga med att inte få några lustinneslutningar och vill ha minst 10-12mm hål.

Jag har tidigare ett egendesignat svetsat och varmgalvat staket med stående 100mm runda stålrör och separata grindar med stående rundstång. Det är fint och ger ett grovt och robust intryck som jag vill ha men det var ganska omständigt att tillverka och även lite pilligt att montera.

Nu skall jag ha ytterligare 30m och letar efter en smidigare, billigare och kanske något nättare konstruktion. Beroende på design kommer jag att beställa rör/skuren plåt och svetsa själv.
 
fsn skrev:
Vad är det för nät? Material? Och hur förankrar det i stolparna?
Det är ett plastnät med nåt gummiöverdrag. Klämmer mellan 2 stolpar. Tex en 45*45 som stolpe sen nätet och sen skruvar jag en 45*21 ytterpanelbräda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.