Vi har sökt och fått bekräftelse på sökningen men inte godkännande än....det verkar vara extremt tight! Hoppas det löser sig....lite segt att åka bil 2x15 min varje dag för att lämna barn på dagis!
 
Ja usch.. Speciellt om man, som jag jobbar åt andra hållet. Då är det ju sånär omöjligt att vara tvungen att åka in till stan för att lämna/hämta.

Vi hade tur dock, fick plats för vår första på dagiset på samma väg som vi bor, och enligt beräkningar så ska vi även få plats med nr 2 när han nu ska börja "jobba".

3 minuters gångväg är lagom..:)
 
Calle, är inne lite på att köra med ljusgrå takpannor. Du skulle inte kunna ta ut en hårtork och smälta snön på ditt tak så att man kan få en referens?? ;)

Nej vars, allvarligt! Är i valet och kvalet mellan den grå och den ljusgrå pannan. Vet du hur en ljusa står sig mot mossa, lavar och dylikt?? Den kanske är snygg i ett par år men sedan så måste man nog hitta på något?? Såg att Benders hade något speciellt takrengöringsmedel som kanske fungerar?

Vet du om den "behandlade" pannan ska klara angrepp från mossa osv.????
 
Vi valde ljusgrå 20037 behandlad. Alternatívet hade varit antikgrå obehandlad. Skälet var att den var snygg till vitt. Behandlade pannor står emot mossa mm bättre. Den vanliga "grå" är väldigt mörk och alla takpannor bli mörkare när man täcker ett helt tak med dem.

Så här såg mina ut när de la dem:

taklagsfest-8.jpg

Pannans färg har ju att göra med fasadfärgen och med vit panel och normalgrå panna blir kontrasten för stor!

Nu smälter ju snön i rasande fart så senare i veckan kanske du kan se dem?
Gör som vi gjorde....ring Benders och fråga var i Norrköping de har lagt olika pannor. De vet var varje hus finns respektive med vilken panna.
 
Matte B....

Kan du inte få dina Vallsjökompisar att göra en hemsida också? För din är väl på gång snart ;)?
 
Calle Anka, jag såg på din bygg-sida att ni har ett radon rör upp genom grund, är det höga radonvärden där ni bygger?
 
Nej....tvärtom...det är för ev. framtida bruk. Radonhalten är inte statisk dessvärre.
Har dragit upp röret genom tak för att ev. kunna sätta på en fläkt!

/Calle
 
Ok, ja det är ju aldrig fel att gardera sig.
 
Lägg helt sonika en radonslang (dräneringsslang) under nybygget och stick upp på lämpligt ställe så har du garderat dig. Kommunen kräver nämligen intyg vid nybyggen coh i synnerhet i övre Svärtinge där berget är närmare mark och radonhalten lite högre.

Vi gjorde en mätning mha företag i Linköping som visade normala nivåer men det kan ju ändra sig med tidens gång.
 
Aha, är det så det är..

Fast det är klart, det är ju ännu mer känsligt för er som har platta på mark...(jag har ju krypis)
 
Enligt uppgifter från Vallsjöhus så skall alla grunder som byggs from ett visst datum radonsäkras. Detta är tydligen ett nytt krav från kommunen som kommit nyligen.
 
Nja...det är skillnad på säkrrra och säkrrrra (som Carl Bildt skulle sagt)  ;)

Det finns egentligen 2 lägen:

1) Nivåerna på radon är över gränsvärdena = grunden skall radonsäkras med dels tjockare platta och med radonslang och fläkt.

2) Nivåerna på radon är normala eller under = grunden BÖR förses med radonslang som sedan pluggas i huset alt. dras upp genom tak för ev. framtida påkoppling av fläkt om nivåerna skulle stiga.

Vid byggsamrådet lämnar man över intyg för radonmätning och då tas beslutet vilket som skall ske. Alternativ 1 är klart dyrare eftersom det går åt betydligt mer betong.

Det finns idag, såvitt jag vet, inget tvång med radonslang om det är normala nivåer men det är ju rätt korkat att inte säkra upp sig. En radonsanering i efterhand är dyr även om det finns bidrag att hämta hos länsstyrelsen.
 
För att få liv i tråden kanske vi skulle utvidga geografin lite till att omfatta även andra delar av Norrköping?!
 
Calle Anka skrev:
För att få liv i tråden kanske vi skulle utvidga geografin lite till att omfatta även andra delar av Norrköping?!
Då passar jag på att ställa en fråga trots att jag inte bygger i Svärtinge, dock utanför Norrköping. Jag kan möjligen få erbjudande om att köpa tomt i övre Svärtinge, men av princip vägrar jag bo i strikt detaljplanerat område. Hur ser det ut i Svärtinge med den saken?
Normalt sett har man översiktsplaner i lantliga ilyller  :)
Det vore intressant att få höra hur stort ni har fått bygga.
 
Svärtinge har lite olika detaljplaner....det varierar också med storleken på tomt. Normalt får man ju på tomter över bygga 250 kvm + garage 50 kvm på tomter över 2000 kvm. Varje tomts detaljplan kan efterfrågas hos planenheten eller bygglovskontoret. Uppge tomtens namn....t ex Svärtinge 55:5 så kan du få kopia skickad till dig alternativt uppläst vilken yta som accepteras.

Det kan skilja mellan olika planer vad man avser med yta. Det kan vara våningsyta, boyta, byggyta mm. Så ligger du nära gränsen, kolla upp exakt vad som avses.

Vad gäller utseende på hus och t ex takbeklädnad är Svärtinge mycket fritt eftersom det finns en mängd olika hus och stilar.

På "landet" får du ju i princip bygga hur stort du vill, bara det passar in i området. Se bara på Göran Persson....ingen liten kåk för blivande kobonden! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.