På byggmarknader säljs något som kallas för trallskruv. Det verkar vara en ospecificerad produkt utan tillverkare. Och som tillverkas i någon slags eloxiderad lättmetall. Riktigt skräp som borde förbjudas! Eller har jag missat något? Och finns det fler som har erfarenheter? Mvh, PerOF
 
Skicka en länk på vilken skruv du avser då de har olika egenskaper. En lite mjukare skruv behöver inte vara sämre än hård, den hårda kan t.ex. gå av lättare vid rörelser i virket.
 
Det är milsvid skillnad i kvalité när man jämför skruv från olika tillverkare. Förr i tiden var jag nöjd med skruv från Biltema men efter att ha börjat använda Essves produkter så kommer ingen Biltema-skruv någonsin in i mitt hus igen. Vilket märke är det på skruven som du är missnöjd med?

Rent generellt så brukar ju trallskruv betyda att skruven håller A2- eller A4-klass för att inte rosta så lätt. Det blir ju ändå lätt stående vatten på trallskruvarna så de lever ju ett hårdare liv än andra skruvar som sitter utomhus.
 
Jag köpte på Byggmax har jag för mig och har problem nu att det knäcker/knakar till i plankorna när man går på dom. Är det för att det är billiga skräpskruvar kanske just för att de vikar sig under belastning? Man kan ju nästan för hand vika dom där. Vissa minns jag vek sig när man skruvade i dom...
 
Har 2st trädäck skruvade med trallskruv feån byggmax.
Sitter mycket bra, nån skruv gick av under själva monteringen annars ör jag nöjd.

Senast jag var på byggmax så såg jag dom hade flera olika kvaliteer på skruvar, minns ej vad jag har skruvat trädäcken med, om det ens fanns så många sorter att välja på då.
 
Det är nog för att du är på ett lågprisvaruhus som inte sätter direkt värde i kvalitativa produkter.

Går du på en riktig byggmarknad så kommer du får väldigt mycket information om skruven som kallas Trallskruv.

Dvs Grabber, Essve eller Heco skyltar gärna med tillverkare och egenskaper för deras trallskruv.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
S
Har man bara ett avtalspris hos den lokala bygghandlaren är man snart nere på samma pris på märkesskruvar.
 
Janus82 skrev:
...Rent generellt så brukar ju trallskruv betyda att skruven håller A2- eller A4-klass för att inte rosta så lätt. Det blir ju ändå lätt stående vatten på trallskruvarna så de lever ju ett hårdare liv än andra skruvar som sitter utomhus.
A2 och A4 som är (tyska) rostfria standarder har betydligt sämre (drag-)hållfasthet än varmförzinkade stålskruvar för samma dimension.
 
Johnny Viking skrev:
Jag köpte på Byggmax har jag för mig och har problem nu att det knäcker/knakar till i plankorna när man går på dom. Är det för att det är billiga skräpskruvar kanske just för att de vikar sig under belastning? Man kan ju nästan för hand vika dom där. Vissa minns jag vek sig när man skruvade i dom...
Frågan kanske är om du gjort däcket tillräckligt stabilt, pallat upp med lite klossar, tagit mursten eller gjutit ordentlig under eftersom ditt problem förefaller vara mer att det har rört sig och på så sätt släppt vilket kan ge knarrljud.
Du kanske ska ta upp plankorna och göra om, kolla c/c måtten för är det ordentligt gjort så spelar skruven inte så stor roll, plankorna ligger ju stadigt och ska inte röra sig.
 
Johan Gunverth skrev:
A2 och A4 som är (tyska) rostfria standarder har betydligt sämre (drag-)hållfasthet än varmförzinkade stålskruvar för samma dimension.
Visst är det så att rostfritt är sprödare än vanligt stål. Men nog brukar väl sånt som marknadsförs som trallskruv vara just rostfritt?

Varmgalv är ju hyfsat rosttrögt men om det står nersänkt i vatten under långa perioder så brukar de börja rosta. Om man är noga och bara drar sina skruvar så att de precis livar med trallbrädan så bör vattensamlingen bli minimal men om man drar skruven lite för djupt så bildar den en liten grop som fylls med vatten vid regn eller dagg och då blir det ju ganska snart bruna fläckar.
 
Janus82 skrev:
Rent generellt så brukar ju trallskruv betyda att skruven håller A2- eller A4-klass för att inte rosta så lätt. Det blir ju ändå lätt stående vatten på trallskruvarna så de lever ju ett hårdare liv än andra skruvar som sitter utomhus.
Dessutom är det tuff kemisk miljö i tryckt virke!
 
Janus82 skrev:
Visst är det så att rostfritt är sprödare än vanligt stål. Men nog brukar väl sånt som marknadsförs som trallskruv vara just rostfritt?

Varmgalv är ju hyfsat rosttrögt men om det står nersänkt i vatten under långa perioder så brukar de börja rosta. Om man är noga och bara drar sina skruvar så att de precis livar med trallbrädan så bör vattensamlingen bli minimal men om man drar skruven lite för djupt så bildar den en liten grop som fylls med vatten vid regn eller dagg och då blir det ju ganska snart bruna fläckar.
Det är vad jag har fått lära mig och själv upplevt. Rostfritt stål är mjukare. Vet också att utomhusbeslag på västkusten är varmförzinkade för att de klarar väta och salt bättre än t.o.m 316/316L/SS2343/A4
 
Redigerat:
S
PerOF skrev:
På byggmarknader säljs något som kallas för trallskruv. Det verkar vara en ospecificerad produkt utan tillverkare. Och som tillverkas i någon slags eloxiderad lättmetall. Riktigt skräp som borde förbjudas! Eller har jag missat något? Och finns det fler som har erfarenheter? Mvh, PerOF
som att dra alla över en kant.
och gnäll inte här för att du valt fel sort. gå tillbaka säg till i affären att skruvarna håller inte för något och att du vill byta
 
Lånar tråden lite och frågar hur mycket en trallskruv bör tåla? Köpte lite lågprisskruv A2 (dvs SS304) i dim 4,2x55 och skruvade in och ut ur lite spillbitar av vanlig 45x70 med slagskruvdragare. Efter tre iskruvningar rakt in i en kvist gick den av. Har någon gjort liknande test med märkesskruvar?
 
ghoti skrev:
Lånar tråden lite och frågar hur mycket en trallskruv bör tåla? Köpte lite lågprisskruv A2 (dvs SS304) i dim 4,2x55 och skruvade in och ut ur lite spillbitar av vanlig 45x70 med slagskruvdragare. Efter tre iskruvningar rakt in i en kvist gick den av. Har någon gjort liknande test med märkesskruvar?
Skulle förvåna mig om det var skillnad på draghållfasthet på "finare" skruvar i rostfritt. Minska momentet i dragaren eller förborra så kanske de klarar sig bättre. Bra i alla fall att du testade.

...och så heter det "304" eller "SS2333" 😉
 
  • Gilla
HElgEe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.