Har gjort det men vet inte riktigt om det gav någon effekt. Konstiga är ju att ett element funkar toppen men inget annat
 
Vet inte riktigt om jag fattade det där? Vad ska jag smörja med och ska jag lyssna på värmepumpen?
 
hsd
Hehe, cirkulationspumpen ska Du lyssna på
&
WD40 eller CRC5-56 en liten droppe på ventiltappen på elementen
 
Redigerat:
Tänkte uppdatera. Elementen är fortfarande kalla eller fesljumna. Men nu är det så att vi skulle byta ett element för att kunna sätta in en balkongdörr. Så vi fick ett nytt element och det funkar perfekt. Så vi drar slutsatsen att elementen är gamla och behöver bytas. Så då får vi påbörja det projektet.
 
AgnesRami skrev:
Så vi fick ett nytt element och det funkar perfekt. Så vi drar slutsatsen att elementen är gamla och behöver bytas. Så då får vi påbörja det projektet.
Nej, så funkar det inte. Elementen som sådana blir aldrig "för gamla" och "slutar värma". Det är något med cirkulationen genom elementen som inte fungerar.
 
Ja så klart. Vattnet går inte runt så det är väl typ stopp i dom så dom skulle väl behöva spolas eller något. Men det är gammalt plåtskit så vi kommer nog sätta in nya ändå som värmer bättre. Dom är inte optimala helt enkelt.
 
Oftast är det en kärvande termostat som ställer till det, motionera den lite så är problemet löst
 
Tro mig vi har motionerat den. Spelar ingen roll om jag drar ut piggen heller. Det blir inte varmt tyvärr.
 
hsd
Strypventilen på elementet, det andra röret på elementet
 
Det värmer inte sämre för att det är "plåtskit". Du låter lite som dem som tror att de kan spara el på att byta till nya el-element.
 
Nej men hur som så värmer dom inte alls och det nya vi satte in ger äntligen värme och är dessutom snyggare.
 
  • Gilla
MNicarson
  • Laddar…
Krilleman
Du har ju ingen radiator som det är nu. Det är ju bara en rörslinga med lite veckad plåt på från "förr". Inte lika effektiv som en modern radiator med tanke på vattenvolymen.
 
krilleman_215 skrev:
Du har ju ingen radiator som det är nu. Det är ju bara en rörslinga med lite veckad plåt på från "förr". Inte lika effektiv som en modern radiator med tanke på vattenvolymen.
Ja det är rent skit enligt rörmokaren. Men vi kommer byta det elementet. Det nya vi fick i vardagsrummet fungerar felfritt så vi könner att det är lika bra. I alla fall i dotterns rum då det är värst där
 
thomas33 thomas33 skrev:
Hur är det med termostaterna på radiatorerna?
De brukar börja krångla när de blir gamla, eller så fastnar den lilla tappen som du ser om du skruvar loss termostaten.
Testa med att lossa termostaten. Brukar vara den stora skruven mot radiatorn som gör att den lossnar.
Nej, det skall inte komma något vatten om du lossar enbart den.
[bild]
Tappen som går in i radiatorn, reglerar hur mycket vatten som skall passera och är den fast i sitt innersta läge, är det stängt.
Dra försiktigt ut den med en plattång och rör den försiktigt fram och tillbaks, så den gymnastiseras lite. Fungerar den som den skall, så fjädrar den ut när inget trycker mot den, och radiatorn får då maximalt med vatten och skall bli varmt.
Hej
Kan man demontera Tapp:en när systemet är ifyllt med vatten eller måste man stänga vatten till radiatorerna?
Låt säga om fjädringen i tappen inte löser sig med klapp eller hammarslag, och jag ska vrida hela tappen öppna för att se om skit har lagt sig där. är risken om jag öppnar Tappen:en att det kommer forsa vatten?
 
Elbk Elbk skrev:
Hej
Kan man demontera Tapp:en när systemet är ifyllt med vatten eller måste man stänga vatten till radiatorerna?
Låt säga om fjädringen i tappen inte löser sig med klapp eller hammarslag, och jag ska vrida hela tappen öppna för att se om skit har lagt sig där. är risken om jag öppnar Tappen:en att det kommer forsa vatten?
Det kommer vatten!
Du kan stänga av pumpen och även kranarna till radiatorsystemet (om du har sådana vid pannan).
När du lossar tappen kommer det då en mindre mängd vatten och har du förberett med trasor på golvet och tummen mot hålet, kan du sätta dit en ny tapp utan att det hinner flöda så mycket vatten.
Bättre att köpa nytt och byta, än att försöka reparera. Gamla fjädern är ändå sliten så det blir bättre med en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.