Vad "B" :(
Det första som händer i elbilen är naturligtvis att ingående matning konverteras till likspänning innan laddautomatiken tar vid.

En trefas likriktarbrygga (med möjlighet att mata in 1-3 faser) och möjlighet att i laddaren sätta takvärde, samt optionen att beakta en effektvakt (om den finns tillgänglig) vore lite proffsigare.
 
Kolla med en Nissan-försäljare. På jobbet har vi en ny (6 mån) Nissan e-NV200 (dvs en skåpbil, men i övrigt väldigt lik Leaf). Den kan vi ladda både i vanligt 230-voltsuttag, eller (med en annan kabel) i en 16/32 A laddbox.
230-volts uttaget går förstås lite långsammare, men det har aldirg varit problem att ladda fullt över natten t.ex.
 
Tycker det är förfärligt synd att bilindustrin lyckats krångla till detta med laddning så mycket. Till att börja med skulle biltillverkarna behövt anställa någon från Electrolux som kunnat tala om fördelarna med en inbyggd sladdvinda à la dammsugare i bilen, så man hade minimerat hanteringen av smutsiga och blöta kablar.
Sen hade jag tyckt det varit väldigt mycket smidigare om man hållt sig till de absolut vanligaste existerande elanslutningarna, Schuko för 230V upp till 16A, och vanlig 3-fashandske däröver (utom för riktigt snabb laddning då).
Har förresten hittills (efter 3 år med laddningsbar bil) aldrig sett något upp-brunnet Schuko-uttag på någon publik laddstolpe, trots att de i stort sett alltid levererar 16A och ofta används hårt.
 
Och jag har genom åren bla sett 3 garage som brunnit upp pga för hög (säkrat 10 A) belastning på motor/kupevärmaruttag samt bytt ett flertal uttag till kaffemaskiner (10 A), några uttag för kokplattor (10 A) mm. mm. som pga överbelastning gått varma och orsakat överslag.
 
matsuhlen skrev:
, du kommer inte kunna klara dig med ett 10A uttag om du ska köra bilen varje dag, den kommer helt enkelt inte hinna ladda upp tillräckligt under en natt.
Det beror väl på hur mycket man kör, eller hur. Jag kör 15-20 km per dag, det är inga problem med ett 10A uttag (Nissan Leaf). Visst är det bra med mer kraft, men allt kostar pengar och det är ju onödigt att uppgradera om det inte behövs.
 
Har inte läst allt så följande kanske har besvarats.

Arnodt skrev:
... Jag vet inte, men går det att ha tre lindningar(3 faserna) 50 Hz på primärsidan av en transformator och får ut 1-fas 230 V 50 Hz på sekundärsidan? Dvs omvandla 3-fas till 1-fas.
Jag är inte elektriker men jag skulle vilja påstå att så kan man inte göra. Det beror på att dom tre faserna ligger förskjutna i tiden med 120 grader. Det gör att dom kommer att motverka varandra. Dom kommer i och för sig att skapa varsitt magnetfält på primärsidan men dessa har samma fasförskjutning som strömmen på de tre faserna har och magnetfälten tar med andra ord ut varandra. Resultatet kommer alltså att bli ett närmast obefintligt magnetfält i transformatorn och därmed ingen EMK alls på sekundärsidan, dvs ingen spänning alls där man räknar med att kunna få ut 230 V enfas.

Enda lösningen är alltså att på ett eller annat sätt omvandla trefasen till en kraftfull enfas, ex vis genom likriktning och sen växelrikta och köra mycket "tillverkad" enfas genom en kraftig transformator. Jag tror att transformatorn inte behöver vara så stor om man använder hög frekvens på den egentillverkade enfasen. Om jag inte misstar mig är det så man gör i moderna svetsar etc men jag är ute på tunn is nu, det medger jag.
Eller så får man ha tre st enfas transformatorer som likriktas på sekundärsidan för att sen kopplas ihop. Antagligen ett ännu dyrare alternativ.

Den som kan det här bättre får gärna tillrättavisa mig. :)
 
Att jag efterfrågade en transformator, var att jag just vill omvandla 50 Hz växelström 3-faser 400 Volt till 1-fas växelrström 230 Volt 50 Hz. Jag vill inte ha likström. Anledningen att ha en sådan transformator är att undvika att behöva öka huset mätarsäkringarna som idag är på 16 A, och dämed slippa betala nätägare ännu mer pengar i nätabonnemang. Genom den efterfrågade transformatorn kan nämligen högre ström fås ut på en fas. 3 faser med 16A ger 16 x roten3 x 400 = 11085 W. Omräknat till en fas 230 Volt, blir strömmen då 11085/230=48,2 A. Så måste det väl bli? Jag tror jag räknade fel i något av tidigare inläggen. Då skulle man alltså kunna ladda med uppåt 48 A på en fas utan att bränna av mätarsäkringarna på 16A.

(Jag vet att man med kraftelektronik kan likrikta 3-fas och sedan göra växelström 1 fas 50 Hz sinus. Det kanske till och med är bättre och billigare än att göra det med en transformator, även om en robust transformator skulle kunna göra det)

Jag trodde det fanns något trix att linda någon faslindning på järnkärnan på motsatt håll, eller liknande.

Visst, så är det så, att med högre frekvens kan man göra transformatorer mindre och därmed lättare.
Jag tror även att det blir mindre järnförluster då.
 
Redigerat:
Du kan använda en enfas transformator lindad för 400 volt och koppla den mellan två faser så kan du ta ut 16 A x 400 V = 6400 VA, sekundären lindad för 230 V ger då 6400 VA / 230 V = 27 A
Det är 73 % bättre än 230 V enfas.

Protte
 
Arnodt skrev:
... Jag trodde det fanns något trix att linda någon faslindning på järnkärnan på motsatt håll, eller liknande. ...
Med 99 procents visshet säger jag att Nej, det finns inget trix som löser det där. I alla fall inget trix till drägliga pengar.

Men du har såvitt jag kan se räknat rätt i din ekvation här ovan som gav enfas 48 A. Dock med det tillägget att du inte kan ta ut nån effekt till nånting annat samtidigt. Ingen värmepump, ingen torktumlare, ingen kyl o frys etc. Men jag förstår också att exemplet var mer teoretiskt. :)

Det är helt enkelt trefasuttag och en laddare gjord för trefas som gäller. Men jag vet inte om det finns till just din bil.
Det är det här jag hela tiden har sagt om elbilarna. Vi har inte infrastruktur för sånt idag. I den lilla skalan har vi alldeles för få villor som har trefasuttag i närheten av bilarna men det är det enkla problemet att lösa. Det trassliga blir när folk börjar upptäcka att dom bara har avsäkrat 16 A och alltså inte kan ladda med nån högre effekt samtidigt som värmepumpen och allt annat går som vanligt.
Och det ännu större problemet är alla som bor i hyreslägenhet och parkerar där det är ledigt på gatan. Hur ska dom kunna ladda elbilarna? Det är inget litet problem och det finns idag ingen lösning på detta för vettiga pengar. Det finns inte ens en ekonomiskt sett vettig lösning för dom som bor i hyreslägenheter med egna parkeringar. Det kommer att kosta enorma pengar att dra fram uttag till varenda p-plats. P-platser som dessutom kanske inte ens är personliga idag.
Och vad ska man göra när man kommer hem och inser att nån har "vildparkerat" på min p-plats? Då handlar det ju inte bara om att hitta en annan p-plats (typ gästparkeringen) så som idag. Då handlar det om att inte ha nån laddning i bilen tills i morrn. Det här går också att lösa men det blir inte gratis.
Allt det här talas det tyst om i debatten men nu börjar vi bli off-topic. :)
 
  • Gilla
pr95 och 2 till
  • Laddar…
En snabb kommentar från en som kör elbil dagligen (nåja, laddhybrid Passat GTE). Det fungerar fint att ladda i ett vanligt schuko-uttag (klassiskt två-hål-i-väggen). Jag kan ställa strömstyrkan till 8 A och då tar det ca 5 h att ladda mitt 10 kWh batteri fullt. Om Leafs batteri är på 24 kWh så borde det ta 12 h och så länge är du väl hemma per natt?

Jag laddar alltså i vanligt "motorvärmaruttag" som är avsäkrat på 10 A. Både hemma och på jobbet. Och då kan du tömma batteriet helt varje dag, vilket jag tror är ovanligt för elbilsägare.

/Anton
 
Problemet är väl Sveriges elsystem, resten av Europa har huvudspänning 230v, alltså fas-fas, där vi har fasspänning, fas-nolla 230v, 10A-16A borde räcka gott att ladda med, men bäst om kan ladda på jobbet på dagen..
 
Husqvarna220Ac skrev:
... bäst om kan ladda på jobbet på dagen..
Självklart är det bäst men det lär inte dröja länge innan Skatteverket får upp ögonen för det och hårt beskattar möjligheten, vare sig den utnyttjas eller ej.
 
Hur långt kör du varje dag? Man laddar ju som sagt en mil i timmen. Är det fyra mil till jobbet ska det inte vara något problem även vintertid.
 
Här i Norrland finns eluttag överallt, på jobbet har vi motorvärmareuttag med 10A utan timer.
 
Ni som laddar på jobbet vad får ni betala för det? Alt vilket förmånsvärde sätts det till i lönen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.