AndersMalmgren skrev:
Synd denna är kopia hade varit coolt med utfällbart Saarinen,

[länk]

Jag är lite inne på Knoll nämligen, men sambon inte lika förtjust
[länk]
Eh gör det nåt om det är en kopia? Köp det om du och sambon gillar det.... eller måste det vara dyrt?
Med små barn som slår besticken i bordet så lär det ju inte vara snyggt länge...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
nino skrev:
Eh gör det nåt om det är en kopia? Köp det om du och sambon gillar det.... eller måste det vara dyrt?
Med små barn som slår besticken i bordet så lär det ju inte vara snyggt länge...
Köper hellre ett helt annat bord än en kopia. Kopia är bara töntigt
 
Kan hålla med lite faktiskt! Utomlands ser man ofta solbrillor av märket RayBery, fast loggan ser ut som RayBan. Blir ju bara fånigt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vad skall ni ha bordet till?
Sitta och äta kvällsmat vid, eller rama in och sätta upp på väggen och njuta av på avstånd?
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker utdragbara kopia-saarinenbordet slår alla de andra borden du länkar till. Hellre en snygg kopia än ett tråkigare original! :)

Sen tycker jag personligen att snyggast i en äldre byggnad är att ha möbler och tapeter som är i samma tidsålder som lägenheten, men samtidigt får jag tillstå att vissa 50-talsmöbler är riktigt läckra, speciellt om de är i en bra miljö, och sitter faktiskt just nu i min favoritfotölj som är en lamino i ett vardagsrum som är en mischmasch av stilar... i ett hus från 1909. Så jag har förståelse för ditt stilval. Nu har jag inte nog budget, tid och intresse för att jobba med inredning, men jag skulle gärna ha ett "krypin" med mina laminofotöljer, stringhyllor, myranstolar kring nåt liknande bord som du har... Men finns inget sådant utrymme i huset.

Hoppas du väljer det "snyggaste" bordet, och skiter i vad som är kopia eller ej. Steal with pride - det som kopieras brukar vara det som är snyggast... :D
 
harry73
JohanLun skrev:
i ett hus från 1909.
stämmer det? Just 1909 säger inte så mycket förutom att huset redan fanns 1909
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
harry73 skrev:
stämmer det? Just 1909 säger inte så mycket förutom att huset redan fanns 1909
Lite OT... Japp, i mitt fall stämmer det då jag har kopia från tomtköpet, har kollat kyrkböcker osv. De vi köpte av hade haft huset i släkten sen byggåret, inte ett hus fanns här 1906 då området "skapades"... Väldigt få av husen är från 1907 och 1908, de flesta kring oss från 1909-1912... Det är möjligt att huset stod här redan 1908 men då bodde isåfall ingen i det... Det blev klart 1909.

men i många fall så har du rätt, att alla hus som är äldre står som 1909.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Mio, Ikea osv har ju massor med möbler som inspirerats av klassiker som Bruno Mathssons Superellips, Arne Jacobsens Sjuan osv, det är väl fine, inte så kul kanske, men ändå fine. Men raka kopior som kopierar varenda detalj, och utger sig för att vara originalet dessutom, nej inte okej
 
  • Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad skall ni ha bordet till?
Sitta och äta kvällsmat vid, eller rama in och sätta upp på väggen och njuta av på avstånd?
Ett bord är oftare en inredningsdetalj än ätredskap
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Mio, Ikea osv har ju massor med möbler som inspirerats av klassiker som Bruno Mathssons Superellips, Arne Jacobsens Sjuan osv, det är väl fine, inte så kul kanske, men ändå fine. Men raka kopior som kopierar varenda detalj, och utger sig för att vara originalet dessutom, nej inte okej
...jag kanske har en moraliskt felaktig kompass, men så länge det är snyggt så... what-the... ;)
...alternativt om man inte vill de ska vara "fejk" så tycker jag igen, hellre fejk men snyggt än nåt som är fult...

Sen, jag tror många "äkta" möbler är bra köp, de har sannolikt mkt bättre byggkvalitet än "kopior" och "inspirerade" IKEA möbler, när IKEA möbeln är redo för tippen så har bara "klassikern" blivit bättre, troligen vill man behålla den men om inte har den sannolikt ett andrahandsvärde. Så jag håller med, finns originalet att köpa så varför inte köpa det om du har råd... Men i detta fall verkade du vilja ha ett Saarinen bord men utdragbart, som inte existerar i original?
 
Kopian är mycket fulare än originalet, mycket klumpigare, antagligen för att ge stöd åt det tyngre bordet pga utdrag
 
AndersMalmgren skrev:
Ett bord är oftare en inredningsdetalj än ätredskap
Visst ja, hade glömt att ni mest äter ute på kvarterskrogen :rolleyes:
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.