I Thailand kan det ta bara sex dagar att få bygglov eller räcka med att du säger till bychefen att du vill bygga hus. Och du kan glömma att bygga själv, för det får man inte.

Du kan läsa artikeln här: Bygga hus i Thailand
 
Jag blir lite fundersam på det här med att utlänningar inte får bygga. Jag har en släkting (helsvensk) som varit ner i flera vändor och byggt olika hus/tillbyggnader åt fruns (Thailändska) släktingar. Antar att det blir skillnad på att bygga åt sig själv och att bygga åt infödda då?
 
Squall Leonhart skrev:
Jag blir lite fundersam på det här med att utlänningar inte får bygga. Jag har en släkting (helsvensk) som varit ner i flera vändor och byggt olika hus/tillbyggnader åt fruns (Thailändska) släktingar. Antar att det blir skillnad på att bygga åt sig själv och att bygga åt infödda då?
En utlänning får väl vara "byggherre", men inte "byggnadsarbetare" om jag förstått det rätt. Handlar oftast om att utlänningen inte får utföra okvalificerade arbeten på sitt visum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är just det som känns förvirrande. Min släkting har flera gånger åkt ner med egna verktyg (maskiner) och byggt allt från bungalow till renovering av tuk-tuk. Han har alltså fysiskt arbetat och fått hjälp av den thailändska skaran när de kunnat bidra med något.
 
Det är nog liknande regler som de flesta länder har (ej inom EU då) med arbetstillstånd osv...
 
Squall Leonhart skrev:
Det är just det som känns förvirrande. Min släkting har flera gånger åkt ner med egna verktyg (maskiner) och byggt allt från bungalow till renovering av tuk-tuk. Han har alltså fysiskt arbetat och fått hjälp av den thailändska skaran när de kunnat bidra med något.
Det han gör är olagligt om han gör det yrkesmässigt, om han däremot hjälper familjen med lite byggnation eller lokala taxichaffisen med ett oljebyte tycker nog lokalbefolkningen är OK.
Se bara till att bjuda på lite LaoKao när dagen är slut. :D
Men om någon lokal byggare känner sig "trampad på tårna" så ligger han nog dåligt till.

Själv så har jag lejt in folk till allt förutom lite eldragning. Då stod lokala "elektrikern" och tittade på. :)
Sen underhåller jag bara huset för att ha något att göra.
Men rent byggnadsarbete är så billigt att leja in så det skulle inte jag få för mig att göra.

//Kepsen
 
Han gör det i privat regi för att det är kul :)
 
G
Jag vet inte var du har byggt ditt hus, men här i Sisaket är det ingen j*vel som frågar kommunen om dom får eller inte får, inkl jag. Kanhända att det i större samhällen görs
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
För mig är det ofattbart hur man kan bygga hus i ett land där man inte får äga marken, värsta blåsningen...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G
Hahahaha moget alias, eller är det någon thai som lurat på dig det?
 
I Sverige verkar det växa "sponsorer" på träd, finare ord för lättlurad ensamstående, eller torsk, som sväljer betet direkt och "köper" sig en bit mark apbilligt och låter tjejen/killen/khatoyen uppföra en byggnad och simsalabim har familjen fått ett nytt hus. Svenska bidragen till Thailand varje månad är sjusiffrigt....
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Adam F skrev:
För mig är det ofattbart hur man kan bygga hus i ett land där man inte får äga marken, värsta blåsningen...
Folk som bygger hus där borta gör det knappast för att sitta och njuta på sin Husqvarna Raider eller försöka bräcka grannens altan lite mer varje sommar och varje tänka tänka "Jepp, jepp, jepp. Det här är mitt!" samtidigt som man spänner ut hängslena med tummarna. Gissningsvis är det folk som har för mycket fritid och pengar och helt enkelt alltid vill åka till samma ställe då den halvåriga semestern börjar, alternativt känner ett behov av ett kontor med 45 graders värme och havsutsikt. Att hyra in sig i en lägenhet är inte tänkbart då man hamnar i Singapore istället för lite mer tropiskt ute vid havet där alla turistställen ligger.

Nu gissar jag såklart men jag har väldigt svårt att tro att folk köper hus där nere av samma syfte som här i Sverige. Framförallt efter att ha varit ner en gång och varje dag passerat en massa hus märkta med "Svensson", "Karlsson" och "von Walter" med tillhörande ungar som går svensk sommarskola intill.
 
Tomture61
Känner en person som kommer från Australien , gift med en Thailänsk tjej. Dom bygger hus strax utanför Khon kaen,
en stad med större befolkning än Stockholm. Han har byggt huset själv till 80 %
Finns inget krav på att en entreprenör måste bygga huset !
 
Dessutom är det för mig lika ofattbart hur man kan vilja bo i ett så djupt sjukt och omoraliskt land som Thailand, ett land som är mest känt för prostitution och att man säljer sina döttrar. Och kom inte med fattigdomsargumentet, det finns en massa fattigare länder där man hellre svälter än säljer döttrar.
Genom åren har jag hört att man skall bojkotta alla möjliga länder av diverse olika anledningar, men aldrig Thailand, dubbelmoral så det skriker...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
Ja ja Adam lilla. Stanna du i lilla Svedala med sina hedersmord, tvångsgiften, våldtäkter, bilbränder, no go zoner etc. Där var fjärde kvinna inte vill gå ut på kvällen. Där kan du sitta och moralisera och kasta lite sten i ditt glashus och lyssna på rykten om det hemska i Thailand
 
  • Gilla
Gblgty och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.