A
Håller precis på och renoverar garaget, det är ju så lätt att missa en massa saker.
Så min fråga är, vad innehåller ert dröm -garage?

Då tänker jag på t.ex:
Bra ljus
Isolering
Golvvärme
Billift, smörjgrop
Vatten
Bred port
Takhöjd
Riktigt avlopp, vattenavrinning efter snön
Osv.

Ös på med allt ni drömmer om så man får lite tips och idéer innan det är försent (y)

Samt, vad ångrar ni mest med att ni inte gjorde när ni byggde?
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Mitt svar på frågan i själva trådtiteln är helt enkelt:
Röd sportbil parkerad i en studio, profilvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Annars är drömgaraget väldigt stort och har takhöjd för fullhöjds billyft och har naturligtvis en sådan.
Uppdelat i minst 2-3 utrymmen, så bilar och en del verktyg, maskiner och en rimligt stor arbetsbänk finns i ett utrymme, i ett annat utrymme är något avskiljt från själva bilarna finns lite fler arbetsbänkar och mer verktyg och sköna höga stolar att sitta i vid arbetsbänkarna.
Sen borde man ha ett rent lagerutrymme också.
 
Mikael_L
I ett drömgarage lite mer troligt möjligt att realisera så skulle jag haft en halvhöjds billyft, och ev kombinera den med att det även går att lägga på en stor skiva och få ett höj och sänkbart stort arbetsbord.

Två bilplatser och dubbelport, så det går att köra in en bil i mitten och få rejält utrymme att meka/städa med alla dörrar vidöppna.

En liten sidoport som medger att man går in utan att släppa ut alltför mycket varm luft.

Betongplatta med golvvärme.

Arbetsbänkar och mycket och smart förvaring.

Stereo.

Mycket ljus, fördelat på flera tändningar så man kan tända varierande mycket ljus beroende på behov.

En eller två LED-armaturer med rörelsesensor, så man inte behöver tända alls om det bara är en snabb tur in/ut i garaget eller att man bara åker/lämnar bilen.

Vatten, VVB, en liten tvättho.

Ganska gott om uttag, som ligger fördelade på flera säkringar/faser.
1 eller 2 trefasuttag.
 
A
Mikael_L skrev:
I ett drömgarage lite mer troligt möjligt att realisera så skulle jag haft en halvhöjds billyft, och ev kombinera den med att det även går att lägga på en stor skiva och få ett höj och sänkbart stort arbetsbord.

Två bilplatser och dubbelport, så det går att köra in en bil i mitten och få rejält utrymme att meka/städa med alla dörrar vidöppna.

En liten sidoport som medger att man går in utan att släppa ut alltför mycket varm luft.

Betongplatta med golvvärme.

Arbetsbänkar och mycket och smart förvaring.

Stereo.

Mycket ljus, fördelat på flera tändningar så man kan tända varierande mycket ljus beroende på behov.

En eller två LED-armaturer med rörelsesensor, så man inte behöver tända alls om det bara är en snabb tur in/ut i garaget eller att man bara åker/lämnar bilen.

Vatten, VVB, en liten tvättho.

Ganska gott om uttag, som ligger fördelade på flera säkringar/faser.
1 eller 2 trefasuttag.

Det är ungefär detta jag har tänkt mig, men jag tycker allt med ljuset är lite overkill när det är LED idag. Blir ju inte speciellt många watt, 150 kanske.
Jag kommer köra på allt på en rörelsesensor om ca 5minuter, bra placerad.
 
Mikael_L
Jag skulle inte köra allt ljus på en rörelsesensor i mitt garage. Det är så tröttsamt när allt slocknar bara för att man inte rört sig tillräckligt inom detektionsområdet en stund.

Och 150W LED-ljus är inte så väldigt mycket, motsvarar kanske bara 2-3 st 1,2 meters 2-rörs lysrörsarmaturer i ljusstyrka, i bästa fall.
 
Mikael_L
I denna tråd har jag ordat lite om ljus i ett garage, och gjort ljusberäkningar:
https://www.byggahus.se/forum/el/285795-lysrorsarmaturer-garage.html

Byter du ut lysrör mot LED så kan du med lite hyfsad träffsäkerhet få samma ungefär samma resultat om du byter ut lysrörswatt mot exakt samma antal LED-watt.

Idag har LED i princip nått samma verkningsgrad som lysrör. Men de bländar mer. :)
 
Jag skulle vilja ha det som en industriell monteringshall. Stort fogfritt golv i parkering/monteringsutrymmet. Sen separata rum för smutsigt arbete. Slip/tvätt/maskinrum. Och ett separat rum för 3d printarna :)

Lyft någonstans, gärna infällda pelare i golvet men ingen smörjgrop, bara slätt golv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Glöm för allt i världen inte svarven!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L skrev:
Jag skulle inte köra allt ljus på en rörelsesensor i mitt garage. Det är så tröttsamt när allt slocknar bara för att man inte rört sig tillräckligt inom detektionsområdet en stund.

Och 150W LED-ljus är inte så väldigt mycket, motsvarar kanske bara 2-3 st 1,2 meters 2-rörs lysrörsarmaturer i ljusstyrka, i bästa fall.
Är tyvärr en byggnad från 1800-talet jag renoverar upp så blir inte så mycket takhöjd här, som tur är, så äger jag en lada på 237m2 som blir nästa projekt, där är det 7m till nok.
Jag har bara 230cm takhöjd och själva bilutrymmet blir 8x8 meter och det var där jag hade tänkt ha runt 150watt LED.
Har en 18w LED på ovanvåningen i huset och den lyser upp 30m2 helt okej. Så tror nog 150 ska räcka, men lämnar såklart utrymme för mer :)
 
Redigerat av moderator:
A
Mikael_L skrev:
Jag skulle inte köra allt ljus på en rörelsesensor i mitt garage. Det är så tröttsamt när allt slocknar bara för att man inte rört sig tillräckligt inom detektionsområdet en stund.

Och 150W LED-ljus är inte så väldigt mycket, motsvarar kanske bara 2-3 st 1,2 meters 2-rörs lysrörsarmaturer i ljusstyrka, i bästa fall.
Nej du har nog rätt med sensorn, gör nog så att jag har en lampa mitt i på sensor och resten på knapp.
Har precis börjat fundera kring allt, hållt på att gräva sten i flera veckor, Småland säger jag bara..
 
Svarv, cnc fräs mm vill man ju såklart ha. Gärna en autoklav också :p
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Öppet kylskåp fyllt med olika märken av ölburkar ordnade på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kylskåp fyllt med öl (y)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
Eftersom du nämner lyft förutsätter jag att du skall meka, inte bara parkera. Man kan alltid parkera i ett mekgarage men inte alltid meka i ett parkeringsgarage... :) Har du bara 230 i takhöjd kan du sätta eluttag i taket om du är någorlunda välväxt. Minst ett trefas på varje vägg, om du skall meka själv huvudsakligen kan de gärna ligga på samma säkring om det är en begränsning du har. Jag gillar vägg/takmonterade sladdvindor. Ett par sådana strategiskt utspridda föreslår jag. Samma typ av slangvinda för tryckluft är också trevligt, alternativt fasta rör med uttag runt om garaget och/eller i taket.
 
En diskmaskin för att kunna köra av verktyg och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.