Har idag släpat hem klinker till 16m2 tvättstuga. Slipper gå till gymmet idag...

Tog släpvagnen. Nog för att jag har luftfjädring i DKW:n, men det finns gränser för vad jag utsätter den stackars bilen för...
 
Började med klinkersen idag. Fixet blev dock inget bra trots att jag följde instruktionerna för blandningsförhållandena. Det blev på tok för tjockt. I morgon går jag på känsla istället!

Lyckades iallafall fästa klinkerramen och några plattor kring den.
 
Nu är jag klar med klinkersen. Eller, fogning återstår. Tar tid att lägga 16m2 klinkers, när man snålar och köper billigaste 10x10-plattorna. Sitter liksom inte ihop 12 plattor i ett sjok då, utan man får lägga en och en.
Har lagt närmare 20 timmar på detta, dessutom knackade jag bort ca 2m2 som jag inte blev nöjd med.

En fråga till er kunniga:
Jag har lagt som en sockel av klinkers på väggen mot golvet. Hur ska jag lösa detta snyggt mot väggen? Plattan är ju inte glaserad på sidan. Lägga en mjukfog? Lägga vanlig klinkerfog? Måla? Hur brukar man göra?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Arbetshandske och maskeringstejp längs en svart kaklad vägg och golv i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild säger mer än 1000 ord...
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Antingen brukar man lägga en kakellist i metall, eller mjukfog :)
 
Blir nog en mjukfog! Kommer att köra svart fog mellan plattorna. Frågan är om jag ska köra en vit mjukfog som matchar väggen eller en svart som matchar klinkerfogen.
 
Hos oss färgmatchade plattsättaren mot väggen (mjukfog). Vi har vit vägg och gråa plattor.
 
Redigerat:
Tack för tips!

Ska prova på ett ställe i morgon.

Blir Tec7 som fog mellan platta och vägg iaf. Gillar den skarpt!
 
Tec 7 är bra till allt :)
 
Började foga klinkern ikväll. Är nog sista gången jag fogar med svart fog. Jisses vilket kladd, ALLT blir svart!
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Jag använder kakelfog eller spackel och sen målar. Inte enligt konstens alla regler men funkar bra.
 
Nyligen moppad svart kaklad golv med svart fog och en synlig golvbrunn, i ett rum med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sakta men säkert! Golvet är nu färdigt. Sista gången jag arbetar med svart fog, fy vilket kladd.
På bilden har jag precis moppat golvet. Har moppat en gång till men man blir fortfarande svart om fötterna när man går där inne...

Strax dax att montera lite inredning, och kröka lite rör.
 
  • Gilla
Jake123
  • Laddar…
Svabbat flera gånger. Golvet färgar av sig fortfarande. Vad ska jag ta mig till?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.