Hejsan!

Till sommaren är det daga att byta fasaden på sommarstugan. Den är av den mindre typen, dryga 40 kvm. Vi kommer satsa på färdig grundmålat virke och kommer att byta en sida i taget.
Vill gärna ta del av Era råd och tips när det gäller fasadbyte så det går smidigast och enklas. Vi kommer vara 2-4 pers som jobbar. Alla tips är välkomna!!
 
Vad är det för slags panel ni valt? Samma som idag?

En viktig detalj för optimerad virkesåtgång är att ha rätt längd på panelen.
Utbudet på färdigmålat kan ju ibland vara begränsat, så det är bra att kolla runt.
 
En sak ni skulle fundera på är om det finns andra saker som ni kan passa på att göra när ni ändå byter fasad. Isolera exempelvis? Eller byta ut gammal trött isolering. Även om huset "bara" är en sommarstuga hjälper bra isolering till att hålla huset svalt när det är varmt ute.

En grej jag funderade på - kanske overkill iofs - efter att jag bytt panel på delar av min egen sommarstuga är om man kanske åtminstone skulle ha grundat ändträt på de sågade brädorna innan man satt upp dem. Det går ju att slabba på färgen när man sätter upp brädorna. Behöver inte göras i förväg...
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Vill man ändå ha grundmålat, kan man lika gärna beställa mellanstruket på en gång, vilket innebär att man kan sätta upp panelen på en gång, sen bara färdigstryka den när den sitter uppe.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Har bytt massor av panel genom åren, oftast själv, men är ni så många så lönar de sig att ha nån som kapar upp rätt längd, och 1-2 monterar, och nån kan måla. hyr en rullställning om de är lite höjd på stugan.
 
En smidig sak till brädorna på gavlarna är att ha två cirkelsågar: en inställd på takvinkeln (38 eller 45 grader vinkel eller vad den nu är på er stuga) och en inställd för droppnosen ( ca 15-20 grader lutning), så att man slipper ställa om sågen.

Att skruva upp panelen med trallskruv är också bekvämt, för en skruvdragare kan alla hantera, hammare och spikpistoler är svårare. Dessutom är det lätt att justera runt fönster och dörrar om något ska göras om där om några år.
 
Anna_H skrev:
En smidig sak till brädorna på gavlarna är att ha två cirkelsågar: en inställd på takvinkeln (38 eller 45 grader vinkel eller vad den nu är på er stuga) och en inställd för droppnosen ( ca 15-20 grader lutning), så att man slipper ställa om sågen.

Att skruva upp panelen med trallskruv är också bekvämt, för en skruvdragare kan alla hantera, hammare och spikpistoler är svårare. Dessutom är det lätt att justera runt fönster och dörrar om något ska göras om där om några år.
Eller så sågar man näsorna först :) Trallskruv ser bedrövligt ut, men givet en smaksak, har dock aldrig sett ett proffs använda det. Om du TS tycker det är jobbigt att spika, hyr en spikpistol. Tips för en rak och snygg spikrad är att du snörslår den innan, lätt att det svajar annars.

Har noterat att många låter den gamla fasaden sitta och pangar på den andra rakt över. Kan för lite för att peka på några andra fördelar än att det spar jobb och att det kanske blir lite bättre isolerat.
 
Att byta fasad nästa gång blir nog inte kul med trallskruv, skruvskallar fyllda med färg, kanske rostiga med dåliga spår
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Haknor skrev:
Att byta fasad nästa gång blir nog inte kul med trallskruv, skruvskallar fyllda med färg, kanske rostiga med dåliga spår
Äh, hur många gånger byter en normal, "dödlig" människa fasad på samma hus?

Jag har gjort det en gång på ett av mina hus.
 
KnockOnWood skrev:
Äh, hur många gånger byter en normal, "dödlig" människa fasad på samma hus?

Jag har gjort det en gång på ett av mina hus.
Lär ju komma någon efter och du hade själv inte velat stå och dra i trallskruv när du bytte. Trallskruv använder man när man bygger altan, spik använder man när man byter fasad.
 
Haknor skrev:
Att byta fasad nästa gång blir nog inte kul med trallskruv, skruvskallar fyllda med färg, kanske rostiga med dåliga spår
Räknar med att den här fasaden håller betydligt längre än resten av huset. Bondsågad furu med falu rödfärg.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Tack för alla värdefulla tips.

- Det blir till att spika.
- Vi har tilläggsisolerat innerväggarna så någon isolering där ute lär inte behövas - eller?
- Fasaden är på sina ställen väldigt sliten, så vi kommer avlägsna allt innan vi sätter upp

Några frågor:
1. Om man vill "sätta igen" där de tidigare var tänk att vara fönster (utsågat sedan tidigare) på en veranda hur bär man sig då åt i korta drag?
2. Tips på bygghandel eller funkar byggmax?
3. Några tips på hur man gör fasadbytet extra smidigt?
4. Några nackdelar med grundmålat virke? Förutom utbudet samt priset?
5. Hur lång tid skulle Ni uppskatta att ett sådant här fasadbyte tar?
 
blavitt81 skrev:
Tack för alla värdefulla tips.

- Det blir till att spika.
- Vi har tilläggsisolerat innerväggarna så någon isolering där ute lär inte behövas - eller?
- Fasaden är på sina ställen väldigt sliten, så vi kommer avlägsna allt innan vi sätter upp

Några frågor:
1. Om man vill "sätta igen" där de tidigare var tänk att vara fönster (utsågat sedan tidigare) på en veranda hur bär man sig då åt i korta drag?
2. Tips på bygghandel eller funkar byggmax?
3. Några tips på hur man gör fasadbytet extra smidigt?
4. Några nackdelar med grundmålat virke? Förutom utbudet samt priset?
5. Hur lång tid skulle Ni uppskatta att ett sådant här fasadbyte tar?
Vet inte 100 hur du menar med 1:an, så hoppar den tills vidare.
2. Byggmax funkar utmärkt, på sådana här varor har de samma leverantör som "finbygghandeln".
3. En bra grej är att i första läget bara nästa upp brädorna och dra fast det när du vet att allt sitter som det ska. Jobbigt att korrigera brädor som är helt spikade. Jag tycker det är ett bra flöde att först såga till ett gäng istället för att springa bräda för bräda, ger ett bättre flow. Märk ut spikraden efter att du nästat, gör det enklare och blir snyggare.
4. Nej, bara fördelar.
5. Går ju inte att svara på, men ni är ett par stycken så jag gissar på "lite snabbare än ni tror" :) Om ni är tre kan en såga och två montera, bra att vara två på den delen om man inte är van.
 
Robert63 skrev:
Eller så sågar man näsorna först :) Trallskruv ser bedrövligt ut, men givet en smaksak, har dock aldrig sett ett proffs använda det. Om du TS tycker det är jobbigt att spika, hyr en spikpistol. Tips för en rak och snygg spikrad är att du snörslår den innan, lätt att det svajar annars.

Har noterat att många låter den gamla fasaden sitta och pangar på den andra rakt över. Kan för lite för att peka på några andra fördelar än att det spar jobb och att det kanske blir lite bättre isolerat.
Hur går man tillväga om man vill behålla den gamla fasaden samt tilläggsisolera?

Sätter man nya reglar - isolering - vindskydd - spikläkt - fasad?
 
maah skrev:
Hur går man tillväga om man vill behålla den gamla fasaden samt tilläggsisolera?

Sätter man nya reglar - isolering - vindskydd - spikläkt - fasad?
En variant, som jag har tillämpat själv i förr-förra huset är cellplast.
100 mm cellplast, spontad längs kanterna, ger en väldigt bra värmeisolering.
Lufttät och utan köldbryggor, men diffusionsöppen för inifrån kommande fukt.
Som spikläkt använde vi vanliga 22x95 mm brädor spikade in i den gamla stommen.
Och springorna mellan de gamla panelbrädorna tätade vi med tussar av gullfiber, så det inte skulle dra kalluft in bakom isoleringen. Lockläkten var förstås borttagen.

Husets energiåtgång halverades direkt :)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.