H
RoBo skrev:
Finns väl knappast underlagspapp längre. Iallafall inte som använd i vanliga fall.
både papp och duk finns och används båda två.
skillnaden i kostnad är obefintlig när man köper in till större projekt iaf.
Fördelen med papp skulle jag säga att den är väldigt mycket enklare att laga, vid hål är de bara bränna på en bit över hålet
 
Vädret är verkligen inte på snickarnas sida. Starka kastvindar idag, med klass 1-varning på 10-30 cm snö inatt :(
Nu har grannarna fått stå ut med vår cirkus en månad och det ser verkligen kaotiskt ut. Kul när en granne kommenterade "vad fint ni bygger ut". Hm, det gör vi inte. Men ATT vi gör ngt märks i alla fall.
Läkt på gång. En av fyra takhalvor har ff betongpannor kvar.
Hus under renovering med ställningar, delvis pålagd läkt och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstomme i trä under konstruktion med synlig takpapp och läkt inför snöoväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Geatki skrev:
Ska man vara riktigt petnoga så är det dubbelräcke som gäller på takfotsställning, samt att det ska vara trippelräcke vid nocken. Speciellt då ställningen är så pass smal. Man ramlar lätt över...

Men värre har jag sett... skönt med någorlunda seriösa ställningsmontörer (y)
Nja, reglerna säger 1m högt mätt vinkelrätt mot arbetsytan. Så det beror mycket på vinkel på taket. Nocken kan jag hålla med om, plus att vi aldrig hade byggt smalställning till takarbeten.

Hade jag byggt detta och sagt till chefen att jag var klar så hade han skrattat och sagt, gör om gör rätt. Spiror framför garageporten? :-/

Tur att du blev nöjd ändå TS. :)

Mvh Tobbe, ställningsbyggare med yrkesstolthet. ;)
 
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
hul skrev:
både papp och duk finns och används båda två.
skillnaden i kostnad är obefintlig när man köper in till större projekt iaf.
Fördelen med papp skulle jag säga att den är väldigt mycket enklare att laga, vid hål är de bara bränna på en bit över hålet
Skulle vilja se dig bränna på en underlagspapp. För det är ju inte underhållsfri papp vi pratar om.
 
H
RoBo skrev:
Skulle vilja se dig bränna på en underlagspapp. För det är ju inte underhållsfri papp vi pratar om.
Förstod ingenting.
Självklart går de bränna på en bit papp över en skada de görs hela tiden eller hur tror du man lagar?
 
Valkyr skrev:
Nja, reglerna säger 1m högt mätt vinkelrätt mot arbetsytan. Så det beror mycket på vinkel på taket. Nocken kan jag hålla med om, plus att vi aldrig hade byggt smalställning till takarbeten.

Hade jag byggt detta och sagt till chefen att jag var klar så hade han skrattat och sagt, gör om gör rätt. Spiror framför garageporten? :-/

Tur att du blev nöjd ändå TS. :)

Mvh Tobbe, ställningsbyggare med yrkesstolthet. ;)
Nöjd eller inte men jag hoppas verkligen att ingen ramlar ned och jag räknade ut hur jag tar bort den där framför porten, så moppen m fl saker är utplockade :)
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
hul skrev:
Förstod ingenting.
Självklart går de bränna på en bit papp över en skada de görs hela tiden eller hur tror du man lagar?
Bränna underlagsduk/underlagspappa?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
19magnus skrev:
Bränna underlagsduk/underlagspappa?
nja,
självklart går takpapp att laga.
underlagspapp bränner du inte utan använder asfalt, papp bränner du när du lagar.
På privata villor ska man egentligen aldrig använda duk utan alltid papp
 
Dagen började blött och inga snickare...tänkte att de fått ställa in pga vädret men efter en stund dök det upp två nya killar som eg var på ett annat tak men nu kom till oss pga sjukdom. Det visade sig vara två mycket erfarna takläggare som uppenbarligen hade synpunkter på det som hittills gjorts hos oss. De rättade till och fixade, lade all läkt samt städade runt ställningen. Tack!
Jag hade igårkväll en misstanke att det inte var tätt runt nockbrädan och så var det, men när de lämnade var allt ok.
Tak är inget jag kan lägga mig i, så det är ju superviktigt att det görs enligt konstens alla regler. Som betalande kund med inte så mkt takkunskap är man verkligen beroende av firman och kan ju bara hoppas att allt blir bra.
Snötäckt tak under renovering med synlig läkt och byggställning framför träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstomme med ny lagd läkt och byggställningar framför skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat tak med ny lagd läkt redo för vidare arbete, omgiven av skog och en skorsten i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd takläkt på svart takpapp med hus och byggnadsställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir mycket avfall
En container fylld med byggavfall bestående av gamla svarta takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här fyller vi oxå på med den panel vi byter ut.
En container full med byggavfall, inklusive röda läkter och vit panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle ut på gården med hunden och öppnar försiktigt för att se var killarna höll hus, precis då kliver en av dem på ställningen som då tryckte ned dörren....så nu är den lite skev. Mitt fel, men så typiskt.

Takläktsarbete syns ovanför en skev dörr med skymd siktbild av en ställning och träd bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En av snickarna tillbaka och han började riva den sista delen samt sätta råspont. Det går långsamt när han är ensam och han fick sol, regn och hagel omvartannat.
Ett pågående byggtak med ny lagd råspont, omgiven av byggnadsställningar, i varierande väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här med dörren är eg ställningsbyggarnas fel. Både garaget och alla andra dörrar ska man kunna använda normalt!
 
  • Gilla
Charlie2 och 3 till
  • Laddar…
Geatki skrev:
Det här med dörren är eg ställningsbyggarnas fel. Både garaget och alla andra dörrar ska man kunna använda normalt!
Ja det skulle varit toppen! Altandörren skevar nu :(
Idag ledsnade jag. I en månad har min skottkärra stått instängd, idag lyfte jag av dörren.
Altandörr borttagen, svart träfasad, ställning framför öppning, inblick i förråd med cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Imponerande hur du dokumenterar och fotar allt. Brevid när dom jobbar tom, dom blir inte irriterade på dig? :)
Iaf så vågar dom nog inte slarva iaf ;)
 
Idag fick vår snickare lite hjälp så nu ikväll ligger taket med spont samt presenning.
All läkt samt nockbrädan ligger nu i containern, helt klart passerat bäst före datum för länge sedan.
Idag tog de bort all plåt från gården och jag har plockat små små plåtbitar på backen (rädd om hundarnas tassar).
Nysopad board som sedan täcktes med spont o läkt. Det lilla röret konstaterades höra till expansionskärlet som hörde till f d pannan så den togs bort (efter att kollat att rören var kapade). Så jag slipper ännu en pip som sticker upp.

Tak under renovering med bortsedd plåt, synliga takspikar och ett litet rör i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borttaget expansionskärl ligger bredvid en trälist på marken med en blå container i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TheGame skrev:
Imponerande hur du dokumenterar och fotar allt. Brevid när dom jobbar tom, dom blir inte irriterade på dig? :)
Iaf så vågar dom nog inte slarva iaf ;)
Jag fotar alltid allt som görs väldigt noga, digitala bilder kostar ju ingenting. Om någon hantverkare skulle bli irriterad på att jag gjorde det så skulle jag med ett leende bemöta det med: "Vadå, har du något att dölja?"

Givetvis skulle jag aldrig lägga ut bilder på nätet där man ser VEM det är som jobbar...såvida denne inte behöver "out:as" pga att vederbörande misskött sig avsevärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.