Jag har efter velande hit och dit kommit fram till vad jag anser vara OK för pengarna jag är beredd att betala.
Antingen denna från Axminster:
http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-aw10bsb2-saw-bench-ax884465

Eller denna från Duabhuset:
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=737&category=38

Båda är 3-fasmaskiner och har liknande klingdiameter. Axminstern kan jag bygga ut med justerdelen om/när jag behöver det medans Duabhusets justerdel följer med vare sig jag vill eller ej (har egentligen inte riktigt plats för att använda justerdelen då snickarboden är 3x5,5m).

Jag har tänkt på att köpa begagnat och renovera men har kommit fram till att jag varken har tid, lust eller orken att göra det (har för många husprojekt igång närmaste året).
Det jag vill såga är enkla möbler, hyllsystem, lådor och annat roligt för privat bruk.

Vad skulle ni välja om ni hade 10-15k?
 
Redigerat:
Jag hade köpt denna om den finns kvar https://m.blocket.se/stockholm/Bordcirkelsag_Moretens_PS_315_72876705.htm?ca=23&w=3

När det gäller dom andra två hade jag nog valt axminstern. Deras trade serie är ofta hyfsat bra prylar. De har antagligen betydligt större volymer än duab och borde filat bort de värsta barnsjukdomarna på sågen som de haft i sitt sortiment ett par år nu. Du har 18 reviews på axminstersågen och ska nog vara glad om du hittar 1 på duabsågen.

...fast jag tycker dom börjar bli dyra, den där sågen låg runt 600-700£ för bara nåt år sen, runt 1000£ med justerbordet.
 
På pappret så tycker jag det mesta talar för maskinen från Axminster. Enda nackdelen jämfört med maskinen från Duabhuset är väl att den verkar ha enfasmotor.
 
Enfasmotor är en stor nackdel i mina ögon. Den har mycket sämre vridmoment under belastning än en trefasmotor och känner hårt på säkringarna då all belastning kommer på en enda fas.
Duabs kinaimportmaskiner har jag inget förtroende för.

Vad blir kvar.......
 
Det låter som att DUAB går bort då. :)
Bra är det iaf då jag är mest sugen på Axminstern. Fick för mig att Axminstern hade 3-fas men jag ser inga bekymmer med att den har 1-fas för det jag kommer pyssla med. Beställning blir väl om 2-3 veckor så att jag hinner göra klart i snickarboden (dra om elen, bygga utmatnings/montagebord, isolera taket samt bygga färdigt spånsugen).
Tänkte investera i en Freudklinga med omkring 40-50 tänder att ha som alltialloklinga. Den medföljande klingan får bli den som klyver och kapar gammalt virke från vår lada då det finns risk för dold spik.

Man blir ju som ett barn som hoppar jämfota och skriker iiihhhh när det vankas ny leksak. haha :)
Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kolla om inte motorn är trefas. Jag har sett på en del av deras bandsågar t ex att de omvandlar enfas till trefas på själva maskinen. GB är inte bästa området för trefas tydligen.

Dra en fråga till deras kundtjänst, de brukar vara duktiga på att svara på tekniska frågor.
 
Tack för tipset Bart. :)
Drar iväg ett mail nu till dem.
 
Var blocketsågen såld?
 
"and is amply powered by a 2.2kW 1ph induction motor. "
Klartext ?
 
Jo, jag läste det också. Men det kanske har skrivit så för att få den brittiska konsumenten att förstå att det fungerar i dennes garage; medans det egentligen är en 3-fasmotor med konding. :)
 
Wolftech är slut i lager och kommer med ökad prisbild om ca 3 månader. Klyvningsanhållet på Holzmann ser vekt ut. Jag har tittat på dessa modeller förut men valt bort dem när jag jämfört med Axminstern.
 
Nu är Axminster AW10BSB2 beställd. Borde dyka upp om ett 2-3 veckor. Ska jaga rätt på en vettig Freudklinga under dagen idag, tänkte jag.
Tidigare har det enbart varit 1-fas i garaget. Det visade sig att det är draget 5-ledare på 4mm2 så jag installerade ett litet Hagerskåp med HB, JFB och 3x16A dvärgbrytare (är behörig elektriker). Känns skönt att slippa springa till huset när man trippat en brytare. :)
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.