F
Skulle vara överlycklig om bilen blev skinande ren av ett rejält regn. Vet att jag inte skulle vilja ta en klunk av tvättvattnet efter tvätt av en bil som just upplevt en regnskur.
 
Du dricker nog inte regnvatten direkt från tak heller t.ex.

Så varför skulle du dricka vattnet från en bil?
 
C
Snart får man väl inte ta ett dopp i sjön utan att duscha först...
 
cpalm skrev:
Snart får man väl inte ta ett dopp i sjön utan att duscha först...
Gäller redan i badanläggning/simhall :D
 
KnockOnWood skrev:
Du dricker nog inte regnvatten direkt från tak heller t.ex.

Så varför skulle du dricka vattnet från en bil?
Besökte museet 'halwylska palatset' i helgen, där hade de 3 vattenkranar, 1 varm, 1 kall och en med regnvatten som var utmärkt att diska kristallglas med (iallafall på tidigt 1900-tal)... ;)

Man borde kunna konstatera att den som inte tvättar bilen alls är nästan lika mycket miljöbov som den som spolar av bilen på uppfarten (sålänge man inte tillför avfettning, schampo mm). Själv tvättar jag som sagt "helgbilen" på uppfarten, jag använder oftast bara vatten, inga kemikalier, den får sin skit huvudsakligen från träden och fåglarna då jag bara kör nåt 100-tal mil om året och bara på sommaren, så jag har relativt gott samvete. Det som hamnat på bilen hade hamnat direkt på marken om inte bilen stått där och det rinner ned i marken och inte i någon dagvatten brunn...
 
JohanLun skrev:
Man borde kunna konstatera att den som inte tvättar bilen alls är nästan lika mycket miljöbov som den som spolar av bilen på uppfarten (sålänge man inte tillför avfettning, schampo mm).
Just det, nu väntar jag bara på att det blir lag på att tvätta bilen varje vecka och då i en av staten sanktionerad biltvättsanläggning oavsett vilket avstånd en enskilde har till en sådan oavsett beaktad miljönyttan i.f.h.t övrig miljöbelastning i samhället. :surprised:
 
Vi har ju ett samhälle där politisk lobbning för skapande av monopol och licenser och tvångsförsäljning har blivit väldigt utbredd. Den lobbningen är helt enkelt en lönsam investering. Genom att man har lagstiftning bakom ryggen så måste kunden köpa till vilket pris som helst.

Köparna måste köpa oberoende av om de har råd eller inte. Köpare som inte har råd med avgifterna tvingas ta olika sorters konsumtionskrediter med hutlösa förseningsräntor som också är ett lönsamt geshäft. Lyckas man bra som kreditbolag kan man mäta ut all hushållets egendom och hålla dem arbetande åt sig resten av livet medan man mäter ut allt de tjänar utöver existensminimum. Skuldslavar är lönsamma att äga.

Det finns alltså en mängd affärintressen som tjänar på sånt här och då kan de hjälpas åt att sprida vilka myter som helst. tyvärr finns det också massor av verklighetsfrånvända miljöfanatiker som gärna hakar på. I syfte att kunna döva sitt samvete medan de i övrigt fortsätter sin miljöfarliga livsstil.

Jag tycker att vi skall börja i rätt ända om vi en gång skall arbeta för en renare miljö.
Bilkörandet i sig själv är en stor miljöbov. Det är körandet som skapar de gifterna som till en mindre del frigörs vid biltvättning. Resten sköljs ned i vägdikena och där finns det minsann ingen rening.
Samtidigt läggs allt mer produktiv och ekologiskt värdefull åker och skog under asfalt för att ge utrymme för alla dessa bilar. Bland annat i Tyskland har man på många håll redan fått problem med brist på grundvatten och översvämningar när allt för stor del av landets yta är asfalterad eller åtminstone dränerad så regnvatten inte kan sippra ned i jorden eller rinna ned i våtmarker på naturligt vis.

Skall vi göra någonting åt det här måste vi minska behovet av biltrafik.
-Bygga byskolor dit barnen kan gå och cykla själva
-Avveckla nutidens enorma bostadsområden där ingen verksamhet varken kan eller får finnas utan alla måste pendla med bil.
-Bygga upp lokal produktion av varor och tjänster
-Skapa mindre kommuner som kan upprätthålla lokal service.
-Sätta straffskatter på onödiga varutransporter. Det är inte rimligt att varuhuskedjorna har ett varuintag i hela landet så att morötter från Singsby som skall säljas i Vasa (10 km därifrån) måste fraktas 400 km tur retur till Vanda.
-Förbättra kollektivtrafiken
-Bygga fibernät på landsbygden

......och så vidare......
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
hsd
Okey
Lagstiftarna bör då se till att vi får maten via fibern, för miljöns skull
 
hsd skrev:
Okey
Lagstiftarna bör då se till att vi får maten via fibern, för miljöns skull
Mindre genomtänkta inlägg kan bara kommenteras likvärdigt.

Nej inte maten, naturligtvis skickar vi avloppsvattnet för rening via fiberkabeln. :eek:
 
heimlaga skrev:
Skall vi göra någonting åt det här måste vi minska behovet av biltrafik.
Det finns ju massor av studier och framtidscenarion där olika typer av samhällen diskuteras. Men kort kan man nog konstatera att om vi bara fortsätter som vi gör så har vi en ganska dyster framtid för våra barn. De företag och personer som inte anpassar sig kommer få det sämre. Tyvärr finns ju de delar av världen som inte kommer kunna hantera vissa förändringar på ett bra sätt utan kommer få rejält försämrade förutsättningar.
 
harry73
roland53 skrev:
Nej inte maten, naturligtvis skickar vi avloppsvattnet för rening via fiberkabeln. :eek:
Inte jag. Vad staten än säger skiter jag i internet
 
Att "skita i internet" och att "skicka avloppsvattnet via fiberkabeln" är väl ändå rätt snarlikt?


;)
 
hsd skrev:
Okey
Lagstiftarna bör då se till att vi får maten via fibern, för miljöns skull
I så fall så klarar vi os bra med morsetelegraf:D

Lokal produktion av varor och tjänster innefattar mat.
Sverige och Finland är mycket lämpade för jordbruk men den bördiga jorden är spridd på mindre ytor här och var. En rationell lösning skulle vara att återgå till familjejordbruk på 10-50 hektar åker. Med en jordbrukspolitik som gör dem lönsamma.
Om inte förr så när det blir någon störning i importkedjorna så kommer de mindre jordbruken att bli extremt lönsamma........ om inte politikerna har slagit ihjäl den allihop innan dess.
 
roland53 skrev:
Men har man verkligen kommit fram till att just tvätten, som företeelse, är det som orsakar utsläppen.

Är den som tvättar bilen på gata och uppfarter en miljömarodör och den som låter bilen vara otvättad men parkerad på hårdgjord yta med dagvattenavlopp en miljöhjälte ?
I min fantasi är båda företeelserna lika illa dvs skiten kommer till dagvattnet oavsett tvätt eller ej. :(
I ett tidigare inlägg skulle dagvattnet från Essingeleden avskiljas och renas. Kan det möjligen vara så att bilar med eller utan tvätt avger dessa föroreningar? :D
Vad jag trodde hade framgått av mina tidigare inlägg i tråden var att NÄR man tvättar bilen kan man låta bli att stå på gatan.

Jag tvättar inte min bil alls ofta så det är möjligt att jag skitar ner när jag kör på vägen. Men när jag tvättar bilen gör jag det antingen på gör-det-själv tvätt eller på gräsmattan. När jag tvättar gör jag av med max 3 polletter.

Är det bevis du vill ha kan jag inte hjälpa dig. Men jag hoppas och tror att du förstår, och kanske håller med i, mitt resonemang.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man kan ju jämföra nedgrävda tunnor i Teckomatorp (som du gjorde i tidigare inlägg) med bilisternas förmenta tvätt med tungmetaller som slutprodukt.
Det är fullt tillåtet men inte särskilt seriös jämförelse.
Om man tror att de förmenta tungmetaller bryts ner i en gräsmatta eller grusplan än annorstädes, lurar nog sig själv mest.. De lär nog lagras upp där också.

Jag efterlyser hänvisning till någon vetenskaplig avhandling (helst mer än en studie) som visar de påstådda utsläppen, magnituden och helst en viktning hur ett "handtvätts"-utsläpp belastar miljön jmfrt med t.ex en bil som kör 100 mil eller annan dokumenterad jämförelse.

Någon som kan tipsa om relevanta studier?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.