Det finns ju även 3:e parts lösningar, ex. https://evconnect.se/products/typ-1-kontakt-med-kabel-20a-1-fas-230v

Då räcker 20A och man får en lite snabbare laddning. En Nissan Leaf laddas ju dock fullt över natten även med vanlig 10A...
Nissan säljer ju även en tillbehörsladdare som kan ställas mellan 4A-16A så har man 16A tillgängligt kan man välja det. Den kostar dock 8000 kr tror jag det var... (Eller 6.500 kr här https://evconnect.se/products/ray-typ-1-enfas-100-240v-6-10-16a)

Så, summa sumarum i mitt tycke, ta vanliga standard 10A du får med och välj till en Typ2 kabel som extra!

Det är ju dock bra om du låter en elektriker dra fram ett 16A uttag på egen säkring för laddningen.
 
Du får byta mätarskåp också om du ska upp till 35 A. Och som sagt se till att du kollar lastfördelningen så du har fasen där ladduttaget ligger ren från större förbrukare eller in med någon typ av belastningsvakt.
 
Min laddare (Audi, men sak samma) kan jag byta handske på, så att jag antingen kopplar in den i 3-fasuttag eller vanlig schuko. Tror den bara tar laddning ur en fas hur som helst, men trefasuttag är vanligare än enfas CEE, så ska man ändå sätta in något skulle jag rekommendera ett sådant. (Antar att Nissan kan ordna koppling för vilket som.)

Oavsett vilket ska du nog köra väldigt mycket för att inte hinna ladda bilen över natten på en 10-16 amperes ström, jag räknar grovt att min bil laddar en mil i timmen.

Laddar jag hos andra (och det inte är på landet där man bara kör fram till ladugården där det normalt finns trefas ute) byter jag till schuko. Det är nog mest vid upprepad sådan laddning man behöver oroa sig för att bränna ut schuckouttaget, även om det kan bli lite varmt vid långtida laddning.
 
Redigerat:
Man tycker det borde finnas en omriktare från 3-fas växelström till likström som man kan med laddkabel kan koppla till Chademo-dosan i Nissan Leaf. Då skulle alla tre faserna i huset belastas jämnt. En sådan omriktare behöver klart då inte ha maxeffekt på 50 kW, utan kanske omkring 11 kW, så man klarar sig på 16 A mätarsäkring. Den omriktaren på 3,3 kW som är inbyggd i Nissan Leaf, är ju just bara en omriktare från växelström till likström + litet elektronik.

anders07, tack
du visar länk till en slags väggbox, som du tror laddar med 20A. Men så är det inte, eftersom omriktaren i elbilen Nissan Leaf bara klarar max 3,3 kW, vilket är lika med 14,3 A, så kan omriktaren i bilen aldrig suga i sig mer än just 13,4 A. Det går alltså inte snabbare att ladda med den än vanlig elkabel som tål 16 A. Den där väggboxen är nog inget annat är en snyggare form av kabelvinda för laddkabel. Det misstänker jag. Fungerar alltså lika bra som en bit laddkabel, men kostar skjortan.
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Arnodt skrev:
Vi har serviskabel 4x10 mm2 + 10 mm2 skärm, och serviskabeln är ca 20 m från mätarskåp till gatan. Den borde väl kunna belastas på alla 3 faserna ständigt med i alla fall ca 45 A.

Men sedan har jag sett att kabeln till undercentralen i garaget är bara 4x6 mm2 + skärm 6 mm2.

Fel PO, nätavgiften här är för 35 A 3400 kr/år. Vi har kommunal elnätsägare, som visserligen har monopol, men har ingen anledning mjölka sina kunden som vissa stora elbolag gör.
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt, jag menade bara att det var riktigt bra nätavgift hos dig, för de stora drakarna tar saftigt betalt... men å andra sidan ger det min familj mat på bordet =)
 
Redigerat:
Hmm, frågan är om du skulle vara hjälpt av en trafo från 400-230v, du får då en lägre belastning strömstyrkemässigt och klarar din kanske med 16 eller 25A huvudsäkring. Många villor med elradiatorer körde ju med 400v element för att kunna hålla huvudsäkringarna i måttlig storlek.
 
Netnut, tack för tipset om att använda transformator.

Det går säkert att mata en transfromator med 2 faser dvs 400 Volt och ta ut 230 V på sekundärsidan.
16 A 400 Volt borde då bli 230 Volt 27,8 A. En transformator har bra verkningsgrad också, ca 95 % eller bättre.
Men att överföra 6,4 kW som det då är frågan om blir nog en stor tung klump.

Jag vet inte, men går det att ha tre lindningar(3 faserna) 50 Hz på primärsidan av en transformator och får ut 1-fas 230 V 50 Hz på sekundärsidan? Dvs omvandla 3-fas till 1-fas.
 
Vore väl riktigt fel om denna framtidens lösning skulle falla tillbaka på konventionella trafos utspritt hos brukarna tycker du inte det NetNut?
 
Transformatorn är visserligen en gammal uppfinning som är både tung och skrymmande, samtidigt är den både robust och tålig samt kräver väldigt lite underhåll och håller nog hur länge som helst sålänge man inte misshandlar den.

Det finns många moderna lösningar som är både mindre, lättare och oftast billigare men samtidigt tekniskt mer komplicerade med fler felkällor och de tål inte alltid den stryk som en transformator oftast hanterar utan att jämra sig (möjligtvis brummar den ogillande).

Nu blir nog en ren transformatorlösning både tung och dyr om man ska omvandla alla 3 faserna och det går säkert att lösa med switchteknik bara man har komponenter anpassade för effekten.
 
Att omvandla trefas till enfas kräver mer än bara en transformator. Vill man ha den tunga robusta och tåliga lösningen kan man gå på roterande omformare. Annars krävs det kraftelektronik.
 
Det är fel i den bilden, det möjligt att göra men då ska det stå 1x400 volt till 1x230 men det ger bara drygt 70% mer ström.

Sedan är det en trebent kärna med lindningar på ytterbenen, inte helt enligt skolboken, kan ju vara någon special.

Protte
 
Med en Scott-T ska det väl gå om man tvunget vill borde vara en sån i länken NetNut la in tidigare. Men som sagt då är vi helt klart på 1800-talet och detta ska ju vara framåtsyftande med en ljus framtid i sikte.
 
En Scott-T kan väl växla mellan tvåfas och trefas? Alltså riktig tvåfas och inte det som oftast brukar kallas tvåfas trots att det egentligen är enfas men ligger mellan två faser i ett trefassystem. Och en Scott-T är väl 1800-tal därför att man inte använt tvåfas sedan 1800-talet?

Trefas har kontinuerlig och jämn effekt medan enfas har en pulserande effekt. Därför måste det finnas någon form av energilagring inblandad för att göra om trefas till enfas om man vill belasta alla faserna lika mycket. Antingen i form av rörelseenergi som i den roterande omformaren eller i form av elektrisk laddning i kondensatorer som i fallet kraftelektronik.

Oavsett så känns det inte som en bra lösning. En bra lösning vore en laddare som från början byggts för trefas.
 
Självklart har inga kopplingar med diverse trafos ute hos brukarna att göra med laddning av elbilar oavsett hur man tänker sig, det är bara det jag vill åt. Och riktigt 1800-tal är det inte med såna kopplingar av olika slag i en del branscher men det har inte mycket med detta att göra. Är du intresserad kolla på många kopplingar kring stora smältugnar speciellt av ljusbågstyp.

Som du säger är det naturliga steget att kunna försörja bilens laddsystem med DC som man får ordna ur 1, 2 eller 3-faser så länge distributionen ser ut som den gör hos oss. Hade trefas varit vanligare i fler länder i slutledet hade säkert standarderna för EVSE sett annorlunda ut redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.