Jag och min sambo tänkte köpa första huset någonsin och behöver ha hjälp med att förstå slutbesiktningen. Vi tänker självklart ta med en egen besiktningsman ifall vi vinner budgivningen, men det är onödigt att betala 10 - 20k ifall det är större fel enligt slutbesikningen. Det jag reagerade mest på är bilaga 2 (sista skärmdumpen)

Verkar finnas vissa tveksamheter runt fasaden och tätningen runt fönster mm. Beställaren säger att man gjort på ett visst sätt under ytan. Hur kan man ta reda på ifall det stämmer att dom verkligen gjort något åt detta och inte bara hittar på något? Vad kan dessa ge för fel i framtiden (sannolikhet?).
Firman som byggt huset verkar starta igång år 2014 enligt allabolag.

Huset är helt nybyggt.

Tacksam för för hjälp :)
 
  • Dokument med punkter från slutbesiktning; fokus på anmärkningar om fasaden och tätningen runt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en slutbesiktningsrapport med listade fel i olika husets rum, inkluderar kolumnerna DEL/RUM, NR, FEL och Åtgärdat/Signatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av bilaga från slutbesiktning noterar anmärkningar gällande fasaden och fönstertätning i ett nybyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kanske tänkbart att plastlisten finns inne i putsen, om den sedan gör någon nytta där bör man kanske undersöka. Men droppblecket kan ju inte rimligen finnas inne i putsen.

Sedan bör du nog själv granska de övriga punkterna i protokollet. Är de åtgärdade, eller lovar säljaren att de skall åtgärdas före tillträde?

Räkna kallt med att ingenting av det som inte är rättat nu innan du skriver kontrakt, kommer att åtgärdas. Sätt priset efter det.

Det är relativt vanligt med problem/tvister om saker som skall åtgärdas före ett tillträde. Vid tillträdet visar det sig att inget är gjort, eller att reparationerna håller låg kvalitet. Och då är det i praktiken omöjligt för köparen att få det åtgärdat, eller att kunna hålla inne pengar motsvarande värdet på skadan.

I princip kan man nog sätta en exakt pengasumma på varje väl definierat fel, köpeavtalet. Typ repan på andra skåpsluckan från vänster (med foto) skall vara åtgärdad, annars sänks köpesumman med 10 000 kr. Och så vidare för varenda detalj. Har du med något mer allmänt så håller det aldrig.
 
Redigerat:
Att 2 kranar monterats utan rätt stoppbricka kan ju tyda på att de inte installerats av en lämplig person, jag hade nog slängt ett extra öga på övriga VA installationer!
 
Eller så har beställaren beställt just dessa kranar, f.ö en puckad bestämmelse om någon frågar mig.
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
Det här ang tätning runt fönster etc (sista skärmdumpen). Hur allvarligt är detta ifall det inte är gjort, och hur mycket skulle det kosta på ett ungefär att fixa till det?
 
hempularen skrev:
Det är kanske tänkbart att plastlisten finns inne i putsen, om den sedan gör någon nytta där bör man kanske undersöka. Men droppblecket kan ju inte rimligen finnas inne i putsen.

Sedan bör du nog själv granska de övriga punkterna i protokollet. Är de åtgärdade, eller lovar säljaren att de skall åtgärdas före tillträde?

Räkna kallt med att ingenting av det som inte är rättat nu innan du skriver kontrakt, kommer att åtgärdas. Sätt priset efter det.

Det är relativt vanligt med problem/tvister om saker som skall åtgärdas före ett tillträde. Vid tillträdet visar det sig att inget är gjort, eller att reparationerna håller låg kvalitet. Och då är det i praktiken omöjligt för köparen att få det åtgärdat, eller att kunna hålla inne pengar motsvarande värdet på skadan.

I princip kan man nog sätta en exakt pengasumma på varje väl definierat fel, köpeavtalet. Typ repan på andra skåpsluckan från vänster (med foto) skall vara åtgärdad, annars sänks köpesumman med 10 000 kr. Och så vidare för varenda detalj. Har du med något mer allmänt så håller det aldrig.

Tack för tipset, ska kolla med mäklaren ang åtgärden innan vi skriver kontrakt.
 
Fick för övrigt svar från mäklaren:

Efter besiktningen har ägaren bytt fönsterblecken där någon brist funnits.
Han säger att det finns fullständig dokumentation med bilder på detta.

Alla punkter i besiktningen är åtgärdade eller kommer att åtgärdas innan överlämnandet. Han är väldigt mån om att efterlämnas sig en produkt som han kan vara stolt över och på så vis få en nöjd ny ägare till huset.
 
Är ni byggherrar eller köper ni ett färdigt nybyggt hus?
 
Redigerat:
Fotografen skrev:
Är ni byggherrar eller köper ni ett färdigt nybyggt hus?
Vi köper ett färdigt nybyggt hus (annons på hemnet)
 
Det som inte är åtgärdat innan du skriver kontrakt, bör du förutsätta kommer att vara som det är.
 
H
verkar inte vara några allvarliga punkter alls, ser ut som ett normalt protokoll ni kan nog vara lugna och flytta in i ett fint hus.

Gällande sväng radien på kranarna som diskuterats lite i tråden är de verkligen inget att bry sig om.
Ofta beställer beställaren kranar som har en för stor svängradie alternativet hade då varit att ställa om dom och då hade dom antagligen knappt tagit något av diskhon
 
Jag förutsätter att du har fått se ett mer komplett protokoll. Så du kan se att allt verkligen är besiktigat. Ex. yttertaktak, badrum (bakfall så att allt vatten samlas i en stor pöl, är klassiskt).
 
Det enda vi har fått från mäklaren är slutbesiktningen som jag tog skärmdumpar på. Enligt mäklaren skall alla punkter i besiktningen är åtgärdade eller kommer att åtgärdas innan överlämnandet.

Vi kommer som sagt att ta med oss en egen besikntningsman som tar en titt på detta. Räcker det med en överlåtelsebesiktning som besiktningshuset.se erbjuder (8000kr) eller ska vi köra med Densia.se jordabalkbesiktning för 18.400kr?

Lite mer info om huset: https://svenskamaklargruppen.se/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=714&Itemid=314
 
H
hempularen skrev:
Jag förutsätter att du har fått se ett mer komplett protokoll. Så du kan se att allt verkligen är besiktigat. Ex. yttertaktak, badrum (bakfall så att allt vatten samlas i en stor pöl, är klassiskt).
vad menar du? Badrum är ju med på protokollet
 
Jo jag menar att om jag skulle köpa huset så skulle jag vilja se protokollfört, inte bara vad som är fel, utan också vad som har undersökts. Har bes. mannen undersökt att det ligger underlagspapp på ett korrekt sätt på taket. Har det undersökts om det är fall på golvet i badrummet osv.
 
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.