Att den blinkar grönt är normalt, det ska den göra vid avbrott i slingan (medvetet avbrott i detta fall). Det är detta att den aldrig blir röd när du ansluter den som verkar vara problemet, som om den inte märker att det dockats en klippare ens vid manuell laddningsprocedur.

Eftersom du har samma spänning som jag har på laddningsstationens spröt odockat (13V) så skulle jag misstänka att honkontakterna i klipparen inte fungerar som de ska. Var just ute och mätte spänningen på klipparen, multimeterns mätprobar måste komma i kontakt med de fjäderbelastade elektroderna som du ser en bit bakom när metall-luckorna i fronten öppnas. Väntade först 10 min för att allt skulle stabiliseras efter att precis ha kopplat bort klipparen från laddstationen.

Spänningen var ca 22V, fluktuerade en smula upp och ner +/- 0,5 V. Klipparen var aktiverad och med väntstatus ("inväntar schemalagd klipptid"). Om man fumlar litet med skalet så att den piper till och övergår till status "fångad" eller "upp och ner" så försvann spänningen över laddpolerna så det tycks vara viktigt att klipparen har driftstatus och inväntar schemalagd klipptid om du ska kunna replikera min test.

Tror inte det är någon risk att kortsluta något genom testen, dessa kontakter är ju avsedda att kötta in grova metallspjut i.

Det är dessa inre kontakter som kan behöva rengöras, jag hade obetydlig spänning över enbart de yttre täckluckorna i testet ovan (förmodligen bara en svag induktion).

Visserligen är min 2016 års modell men jag tror det funkar likadant på din.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Ljung
  • Laddar…
Nu har jag skruvat loss den lilla kåpan undertill och rengjort klipparens kontakter ordentligt. Men det händer ingenting när jag ansluter den till stationen och det finns inte heller någon spänning över dem. Dessutom visar nu displayen bara att batteriet har mycket låg spänning och att jag måsta ladda det. Men... det går ju inte :(
 
Kolla om du kan se om ledningarna som är fästa vid de fjäderbelastade honkontakterna (där spjuten går in) verkligen sitter som de ska. Har en känsla av att dessa lödningar kan lossna över tid vilket skulle kunna förklara att du inte kan mäta någon spänning över dessa.
 
Men om batteriet nu nästan är urladdat får jag väl ändå ingen spänning? Eller kan jag räkna med det ändå?
 
Redigerat:
minimal skrev:
Men om batteriet nu nästan är urladdat får jag väl ändå ingen spänning? Eller kan jag räkna med det ändå?
Det jag tänkte på nu sist var hur det ser ut inne i klipparen, bakom de skyddande fjäderbelastade frontluckorna in till laddningselektroderna. På min ser jag att man fäst kabel mot dessa typ som du ser i vänster i bild. I det ena laddningshålet är det en röd kabel (se bild), i den andra är det en svart kabel. Om dessa inte sitter fastlödade ordentligt kommer inte batteriet att kunna laddas, ingenting kommer att fungera. Maskinen går tills batteriet är tomt.

Nu är vi iofs inne på grejer som kräver service, man får plocka ner litet för att åtgärda detta. Men ser du att någon av dessa kablar är lösa så har du isolerat problemet till just detta. Tror att det behövs att någon serviceperson kollar på klipparen.

Inre del av klippare med röd kabel kopplad till elektrod och fjäderbelastade luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ju garanti kvar så helst slipper jag greja för mycket med den. Bara så bökigt om jag ska behöva skicka iväg den. Ska ringa supporten igen i morgon. Tack så länge. Återkommer
 
minimal skrev:
Har ju garanti kvar så helst slipper jag greja för mycket med den. Bara så bökigt om jag ska behöva skicka iväg den. Ska ringa supporten igen i morgon. Tack så länge. Återkommer
Ja det var tråkigt att det inte gick att hitta något enkelt sätt att få liv i klipparen igen, i alla fall inget som en amatör som jag kan genomskåda. Vore jättebra om du hör av dig om vad det var som visade sig vara fel. Det enda vi kunnat kolla är de mest grundläggande förutsättningarna för att systemet ska ha en chans att fungera som det var tänkt, inte alltid tillräckligt för att lösa problemet tyvärr. Lycka till!
 
Sant. Tack för all hjälp!
Jag återkommer
 
Jag var i kontakt med supporten igen. Och nästa åtgärd blev att byta hela sensorpaketet. Så de skickade ett nytt sådant utan kostnad (garantin)

Har nu bytt det (varit bortrest). Och laddningen drog igång direkt jag anslöt klipparen till stationen. Så nu verkar det fungera.

Men så tog jag en titt på det gamla paketet och insåg att jag nog förstår varför det uppstått problem. Det finns någon slags bred kontakt som sitter helt oskyddad mot fukt och väta mellan paketet och gummitätningen. Den har rostat sönder och har antagligen inte längre kunnat transportera ström. Det känns faktiskt som en felkonstruktion eftersom det är uppenbart att den kontakten kommer att utsättas för fukt och väta och rosta sönder. Jag har nu tejpat hårt runt den nya kontakten för att skydda den mot det värsta. Rekommenderar att ni andra gör detsamma. Eller har ni annan ide om hur man skyddar den?

Men med tiden kommer ju även den börja rosta. Den borde varit skyddad från början, eller rostfri. Och om det nu blir så att samma problem uppstår om ett par år när garantin är slut känns verkligen 7000 kronor inte som en bra investering. Man borde kunna förvänta sig att en klippare i den prisklassen ska hålla betydligt längre än så, även om det är en robot. Vad tycker ni? Närbild av en rostad elektrisk kontakt på en robotgräsklippare, som visar synligt korrosionsskador och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
minimal skrev:
Man borde kunna förvänta sig att en klippare i den prisklassen ska hålla betydligt längre än så
Det är väl typ den billigaste?
 
Helt rätt. Men det är fortfarande 7000 kronor...
 
Det är litet svårt att se sammanhanget där denna kontakt förekommer.

Men generellt kan jag hålla med om att det är en dålig konstruktionsdetalj. Ska man fuktskydda ordentligt krävs nog krympslang med inbyggt smältlim, möjligen att det kan funka med vulktejp. Eller att man bakar in det i silikon. Vanlig eltejp skyddar inget vidare bra, det kryper lätt in fukt där det är litet knöligt och det verkar det ju vara här.
 
Inbakning med silikon tänkte jag på. Kanske tejp runt då?
 
minimal skrev:
Inbakning med silikon tänkte jag på. Kanske tejp runt då?
Tejp+silicon=dålig vidhäftning

Borde väl i såna fall räcka med silicon.
 
På supporten svarade man att silikon och metall inte är en bra kombination och att magnetkontakten nu har ett bättre ytskydd. Jag tycker den ser väldigt utsatt ut och undrar om det verkligen kan bli sämre om man täcker den med silikon eller annat. Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.