Peterr Johansson skrev:
Vet du om man kan lägga denna blandning över dött gräs, klarar rötterna att ta sig genom? Stor del av tomten är skadad med massor av fläckar, blir svårt att gå med vertikalskärare på små områden utan att skada övrig gräsmatta.
Om du lägger ett för tjockt lager jord över gräset så att det inte får något ljus kommer det dö. Vet inte vad som händer om det bara är rötter men jag gissar att det blir samma sak. Men om du försiktigt krattar ner jorden i gräset/rötterna med baksidan av krattan så kommer det fungera bra.

Missade att svara på din fråga gällande temperatur i garage/ute/inne. Optimal temperatur där ängsgröe och rödsvingel gror är vida ca 15-22 grader jordtemp. Vid 10-15 grader gror det långsammare, och under 10 grader avstannar det helt. Det kan skilja några grader åt något håll, men generellt sett brukar man kunna ta ovan som en god riktlinje. Svaret är därför att skottkärran hellre ska stå inomhus.
 
  • Gilla
Cerebrus
  • Laddar…
mg765 skrev:
Om du lägger ett för tjockt lager jord över gräset så att det inte får något ljus kommer det dö. Vet inte vad som händer om det bara är rötter men jag gissar att det blir samma sak. Men om du försiktigt krattar ner jorden i gräset/rötterna med baksidan av krattan så kommer det fungera bra.

Missade att svara på din fråga gällande temperatur i garage/ute/inne. Optimal temperatur där ängsgröe och rödsvingel gror är vida ca 15-22 grader jordtemp. Vid 10-15 grader gror det långsammare, och under 10 grader avstannar det helt. Det kan skilja några grader åt något håll, men generellt sett brukar man kunna ta ovan som en god riktlinje. Svaret är därför att skottkärran hellre ska stå inomhus.
Kör Gräsfrö Granngården Villafröjd, så då går det väl lite saktare, dock blir det ju varmare i garaget när solen ligger på dagen. Fröna förstörs väl inte, det tar bara längre tid?
 
F
Peterr Johansson skrev:
Kör Gräsfrö Granngården Villafröjd, så då går det väl lite saktare, dock blir det ju varmare i garaget när solen ligger på dagen. Fröna förstörs väl inte, det tar bara längre tid?
Vad är det som går saktare? granngården Villafröjd är en relativt snabbetablerad blandning, betydligt snabbare än tex Granngården Slottspark eller Webulls ExtraGreen.
 
Peterr Johansson skrev:
Kör Gräsfrö Granngården Villafröjd, så då går det väl lite saktare, dock blir det ju varmare i garaget när solen ligger på dagen. Fröna förstörs väl inte, det tar bara längre tid?
Etableringen går bara saktare om temperaturen i jorden är utanför optimal temperatur, de förstörs inte. Det kommer nog gro ändå även om det kan bli stundtals varmt i garaget.

Granngården Villafröjd är som sagt en snabbetablerad blandning som innehåller engelskt rajgräs. Det gror ruggigt fort så fördelen med att förgro genom blötläggning eller i skottkärra är inte lika stor, det kommer ta sig ändå på några dagar. Men metoden kommer ge ängsgröet och rödsvingel en skjuts med, så helt bortkastat är det inte.
 
mg765 skrev:
Etableringen går bara saktare om temperaturen i jorden är utanför optimal temperatur, de förstörs inte. Det kommer nog gro ändå även om det kan bli stundtals varmt i garaget.

Granngården Villafröjd är som sagt en snabbetablerad blandning som innehåller engelskt rajgräs. Det gror ruggigt fort så fördelen med att förgro genom blötläggning eller i skottkärra är inte lika stor, det kommer ta sig ändå på några dagar. Men metoden kommer ge ängsgröet och rödsvingel en skjuts med, så helt bortkastat är det inte.
Sen är det väl fördelen att i princip alla frön tar sig samt att de inte skulle ta sig lika snabbt ute.
 
mg765 skrev:
Etableringen går bara saktare om temperaturen i jorden är utanför optimal temperatur, de förstörs inte. Det kommer nog gro ändå även om det kan bli stundtals varmt i garaget.

Granngården Villafröjd är som sagt en snabbetablerad blandning som innehåller engelskt rajgräs. Det gror ruggigt fort så fördelen med att förgro genom blötläggning eller i skottkärra är inte lika stor, det kommer ta sig ändå på några dagar. Men metoden kommer ge ängsgröet och rödsvingel en skjuts med, så helt bortkastat är det inte.
Oj vad snabbt det gick, för 24 timmar sedan gjorde jag fröblandning i toppdressen och det har redan skjutis ut som ett lite grått strå, ska jag slänga ut det nu eller vänta tills i morgon på morgonen? Jordblandning med spridda fröer som börjat gro, vissa med synliga vita groddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även det jag la i vatten igår har under 24 timmar slagit ut.
Närbild på mörk jord med nyutsprängda gråa strån och fröblandning som indikerar snabb tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peterr Johansson skrev:
Oj vad snabbt det gick, för 24 timmar sedan gjorde jag fröblandning i toppdressen och det har redan skjutis ut som ett lite grått strå, ska jag slänga ut det nu eller vänta tills i morgon på morgonen?[bild]

Även det jag la i vatten igår har under 24 timmar slagit ut.
[bild]
Vilket strå är det du menar? Menar du de långa "spetsarna", de fanns nog där från början?

Det du ska leta efter är vita "tufsar" som är rötterna som tittar fram, som i det här inlägget. Det borde ta 3-8 dagar innan de första tittar fram, beroende på fröblandning och temperatur.
 
Kul att läsa om toppdress när min gräsmatta fortfarande ser ut såhär!

Gräsmatta täckt av snö framför en vit villa under en vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lundensaren och 3 till
  • Laddar…
Jag klippte idag och ska så lite på ett ställe snart, tänk va olika delar av landet ser ut.
 
  • Gilla
uddeholm80
  • Laddar…
mg765 skrev:
Vilket strå är det du menar? Menar du de långa "spetsarna", de fanns nog där från början?

Det du ska leta efter är vita "tufsar" som är rötterna som tittar fram, som i det här inlägget. Det borde ta 3-8 dagar innan de första tittar fram, beroende på fröblandning och temperatur.
Okej, prövade att läga ut en liten hög för att se hur jorden la sig i och med att den blir lite degigare när den varit fuktig, det var jättelätt att lägga ut eftersom den vart som en massa och fröna låg i och låg inte löst på ytan. Jag pressade lite försiktigt med handen för att få en jämn yta, fröna tar väl inte stryk om man trycker lite med handen på jorden när fröet har slagit ut eller?
 
Peterr Johansson skrev:
Okej, prövade att läga ut en liten hög för att se hur jorden la sig i och med att den blir lite degigare när den varit fuktig, det var jättelätt att lägga ut eftersom den vart som en massa och fröna låg i och låg inte löst på ytan. Jag pressade lite försiktigt med handen för att få en jämn yta, fröna tar väl inte stryk om man trycker lite med handen på jorden när fröet har slagit ut eller?
Det är lugnt, bara att platta på! Det går att kratta ut också så länge man inte är alldeles för hårdhänt.
 
Kan rekommendera denna stora låda till när man ska förgro.
 
mg765 skrev:
Vilket strå är det du menar? Menar du de långa "spetsarna", de fanns nog där från början?

Det du ska leta efter är vita "tufsar" som är rötterna som tittar fram, som i det här inlägget. Det borde ta 3-8 dagar innan de första tittar fram, beroende på fröblandning och temperatur.
Nu har det kommit små vita tussar på fröna inte alla med några här och där.
Men det är när det kommit små gröna strån man ska lägga ut det eller?
 
Peterr Johansson skrev:
Nu har det kommit små vita tussar på fröna inte alla med några här och där.
Men det är när det kommit små gröna strån man ska lägga ut det eller?
Jag brukar lägga ut så fort jag ser det allra första lilla grässtrået skymta. Om det bara är någon enstaka tuss här och där kan du vänta någon dag till.

Hur är temperaturen där du bor? Om det är rejäla frostnätter kan det vara idé att flytta ut jorden till någon svalare plats för att sakta ner groningen lite och invänta lite stabilare temperaturer. Normalt sett brukar det vara lugnt så här års men i år har det ju varit extremt.

Du kan skydda sådden också med fiberduk och du är osäker.
 
mg765 skrev:
Jag brukar lägga ut så fort jag ser det allra första lilla grässtrået skymta. Om det bara är någon enstaka tuss här och där kan du vänta någon dag till.

Hur är temperaturen där du bor? Om det är rejäla frostnätter kan det vara idé att flytta ut jorden till någon svalare plats för att sakta ner groningen lite och invänta lite stabilare temperaturer. Normalt sett brukar det vara lugnt så här års men i år har det ju varit extremt.

Du kan skydda sådden också med fiberduk och du är osäker.
Vattnade lite lätt i jorden och då ser jag inte tussarna längre,tål de inte är drar de ihop sig när de får vatten på sig?

Det blir fortfarande lite frost på nätterna, skyddar fiberduk mot frost?
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.