Min sista skottkärra tog väldigt lång tid innan rötterna började titta fram. Jag konstaterade att jag var för snål med vattnet så processen startade inte förrän jag gjorde en rejäl kompletteringsvattning. Ett tips om ni upplever att det går långsamt.

Jag har också experimenterat med blötläggning av gräsfrön för ännu snabbare, säkrare och bättre utdelning. Då groningen inte kickas igång förrän fröt blivit helt genomfuktat kan jag varmt rekommendera denna metod.

Jag sänkte ner gräsfrön helt under vatten i 24 timmar i rumstemperatur. Det var en fröblandning av rödsvingel och ängsgröe (Granngården slottspark / Weibulls Extra green) som normalt sett tar lång tid att gro. Minst ett par veckor är normalt. Jag la en liter gräsfrö i en passande hink och spände ett tygstycke över så att fröna skulle hålla sig kvar under ytan enkel tappning av vattnet.

Efter vattenbadet hällde jag fröna i skottkärran enligt ovan nämnd metod och placerade i garaget med en medeltemperatur på 18 grader.

Redan efter 1 dygn i vatten och 2 dygn i jord såg man den första roten, som ser ut som en liten vit tuss, sticka fram.

Efter ytterligare en dag, totalt 4 dagar fanns flera rötter och ett litet strå skymtar. Dags att så i gräsmattan! (Klicka på bilderna för att se närmare)
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 5 dagar tittar flera grässtrån upp. Galet snabbt!
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
mg765 skrev:
Snyggt! Du skulle dock ha pyttsat ut jorden för 2-3 dagar sedan när rötterna börjar tittar fram, nu finns risk att rötterna skadas :( Oklart hur rötterna har hunnit etablerats under jordytan.

Om du har tur kanske det går bra ändå, återkom med resultat!
Ja jag upptäckte att jag väntade lite för längre. Rötterna hade tagit sig så mycket så att det var problem att skotta upp jorden ur skottkärran och det blev mycket klumpar. Vi får se hur resultatet blir.
 
  • Gilla
liverpudlian och 1 till
  • Laddar…
Mycket smart metod! Guiden rekommenderar "Start fertilizer", men något liknande vet jag inte om det säljs i Sverige. Funkar det med vanlig toppdress utan att gödsla (som jag brukar köra med när jag sår direkt på backen), eller brukar du gödsla? I sådana fall med vilken typ av gödsel? Använder du toppdress, eller någon annan typ av jord?
 
  • Gilla
Trepkos
  • Laddar…
mossmasaker skrev:
Mycket smart metod! Guiden rekommenderar "Start fertilizer", men något liknande vet jag inte om det säljs i Sverige. Funkar det med vanlig toppdress utan att gödsla (som jag brukar köra med när jag sår direkt på backen), eller brukar du gödsla? I sådana fall med vilken typ av gödsel? Använder du toppdress, eller någon annan typ av jord?
Jag använder toppdress, utmärkt då det är mullrikt och håller mycket fukt.

Jag brukar gödsla med YaraMila Promagna 11-5-18. Tror inte det är så jätteviktigt vilket gödsel man använder, men ju mer fosfor ju bättre. Men man får nog bra resultat även utan gödsel.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Så som det ser ut på din första bild brukar det se ut efter 2-3 dagar vid direktsådd för mig. Tricket är att lägga ut ett lager fiberduk som skyddar mot skarp sol, torka, fåglar och slagregn.Duken förankras med plankor, sten elelr liknande i hörnen och vid behov på långsidorna.

Som mg765 skriver förstörs mycket av att man häller ut det när det redan vuxit såpass mycket.
 
Anna_H skrev:
Så som det ser ut på din första bild brukar det se ut efter 2-3 dagar vid direktsådd för mig. [...]
Är du säker på att din gräsblandning endast innehåller ängsgröe och rödsvingel som tar lång tid att etableras? En gräsblandning som innehåller rajgräs tar sig ofta mycket snabbt, i synnerhet det anuella engelska rajgräset som finns i en del blandningar. Tre dagar är inte ovanligt vid rätt förutsättningar och fiberduk.

Fördelarna med rajgräs är att det etableras mycket snabbt och är slitstarkt. Nackdelarna är dock att den är känslig mot torka och har grova strån. Om man vill ha en exklusivare matta undviker man helst rajgräs.

I övrigt håller jag med om fiberduk, det är en mycket billigt och effektivt sätt! Jag brukar vara försiktig med mina fiberdukar så man kan återanvända dem gång efter gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxell101
  • Laddar…
Jag vill ha en gräsmatta helt enkelt.Helst med en rätt stor andel gräs, men mossa är också skönt att gå på. Och gärna lite blommor. Känsligt för torka är ju i stort sett allt gräs när man hat en sån här tomt:
Trädgårdstomt med omkullvälta trädstockar, mossa och gräs intill betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mg765 skrev:
En gräsblandning som innehåller rajgräs tar sig ofta mycket snabbt, i synnerhet det anuella engelska rajgräset som finns i en del blandningar.
Nitpicking, men engelskt rajgräs är tydligen flerårigt: http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/loliu/loliper.html
 
svartöra skrev:
Nitpicking, men engelskt rajgräs är tydligen flerårigt: [länk]
Du har rätt, skrev lite för snabbt. Tack för korrigeringen.

Men det finns både ettårigt och flerårigt rajgräs, där det ettåriga är något snabbare på att etableras och det jag syftade på.

Det finns ettåriga sorter (Lolium multiflorum) som ibland kallas italienskt rajgräs, och det fleråriga (Lolium perenne) är engelskt rajgräs.
 
Jag hade två problem: dels väntade jag för länge (förmodligen ca en dag för länge) eftersom jag aldrig fick syn på någon tendens till grodd förrän det redan stack fram grönt gräs, och dels var min toppdress med frön i väldigt svår att få ut eftersom den klumpades sig väldigt. Jag kanske hade för mycket vatten. I vilket fall hade jag nog tordats kratta det hårdare om jag fått ut den tidigare.
 
mg765 skrev:
Vid reparationsådd eller nysådd på mindre partier i gräsmattan brukar det ta cirka 14 dagar innan innan de första grässtråna tittar fram, och sedan ytterligare ett par veckor innan det börjar bli hyffsat grönt.

Ett (dåligt) alternativ är att använda gräsfrö avsett för reparation, typ rajgräs. Men med fördel använder man samma gräsfrö som man har i övriga gräsmattan om resultatet ska bli snyggt. I mitt fall finare gräs som bara innehåller rödsvingel och ängsgröe. En nackdel med dem är att de etableras väldigt långsamt vilket ökar risken för att ogräs hinner före eller resultatet blir fläckigt.

Nu gör jag alltid enligt den här geniala metoden, och gräset börjar nu gro redan tre dagar efter sådd och med närmast 100% utdelning! Mycket smidigt och man slipper stå och vattna som en galning i veckor.

Metoden går ut på att förgro gräsfrö i en skottkärra med jord/toppdress i cirka 5 dagar. När man ser det första grässtrået eller roten krattar man bara ut jorden och vattnar som vanligt.

En skottkärra räcker till cirka 10 m2.

Resultat efter 5 dagar i skottkärra och 3 dagar sådd.
[bild]
1)Vattnar du i skottkärran något eller?
2)Står skottkärran ute eller inne i garaget?
3)Lägger du bara fröna på jorden eller ligger det i blandat i jorden?
 
Peterr Johansson skrev:
1)Vattnar du i skottkärran något eller?
2)Står skottkärran ute eller inne i garaget?
3)Lägger du bara fröna på jorden eller ligger det i blandat i jorden?
1) Jag vattnar i regel bara första gången jag blandar i skottkärran. Efter det har jag bara i någon skvätt så att det är konstant fuktigt.
2) Jag har den inne i garaget, där det brukar vara 15-20 grader.
3) Jag blandar alltihop i skottkärran.

Lycka till!
 
  • Gilla
Peterr Johansson
  • Laddar…
mg765 skrev:
1) Jag vattnar i regel bara första gången jag blandar i skottkärran. Efter det har jag bara i någon skvätt så att det är konstant fuktigt.
2) Jag har den inne i garaget, där det brukar vara 15-20 grader.
3) Jag blandar alltihop i skottkärran.

Lycka till!
Tack för snabba svaret :)
Har inget värmegarage, men det är nog bättre än att de är inne där än ute i kyla?

La ner två nävar frön i en glassbytta, får ta en sil och hälla ur vattnet. Efter det, ska jag låta fröna torka lite, för det lär ju blir klibbigt och bli väldigt svårta att skaka med handen och strö över det på önskat område om de är blöta eller?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kratta55
  • Laddar…
Peterr Johansson skrev:
Tack för snabba svaret :)
La ner två nävar frön i en glassbytta, får ta en sil och hälla ur vattnet. Efter det, ska jag låta fröna torka lite, för det lär ju blir klibbigt och bli väldigt svårta att skaka med handen och strö över det på önskat område om de är blöta eller?
Ja de blir lite klibbiga och klumpar ihop sig. Det fungerar att låta dem torka några timmar men undvik att de torkar för länge då det kan få negativ effekt.
 
  • Gilla
Peterr Johansson
  • Laddar…
mg765 skrev:
Ja de blir lite klibbiga och klumpar ihop sig. Det fungerar att låta dem torka några timmar men undvik att de torkar för länge då det kan få negativ effekt.
Vet du om man kan lägga denna blandning över dött gräs, klarar rötterna att ta sig genom? Stor del av tomten är skadad med massor av fläckar, blir svårt att gå med vertikalskärare på små områden utan att skada övrig gräsmatta.
 
  • Gilla
AndersR2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.