Hej!

Vi funderar på att skaffa elbil. Bilen Nissan Leaf Acenta med batteri på 24 kWh har 2 anslutningsdosor under en lucka i fören, en går att ladda med så kallat Chademo som kan ta max 50 kW likström och den andra anslutningsdosan med max. 3,3 kW växelström 1-fas.

Chademo kan man inte ha hemma pga kostnaden för en sådan laddstation(kanske 100000 kr?) och man måste nog öka mätarsäkringarna från nuvarande 16 A till något stort, medför ännu dyrare elabonnemang.

Men vi vill givetvis kunna ladda hemma. Nu har vi bara vanliga eluttag, som man har på ett enfamiljshus. På garaget utomhus finns ett eluttag, men det är också ett vanligt eluttag. Alltså ingen 3-fas-handske.

Om man koppla laddkabeln till uttaget på garaget och ansluter till 3,3 kW anslutningsdosan i elbilen. Då undrar man hur det går. Laddkabeln är 1-fasig, så 3,3 kW innebär ca 14,4 A. Säkringen på det uttaget på garaget är 10 A, och det finns även andra förbrukare på det, bl.a. lampor, andra uttag.
Bilen kan ju inte veta vad det sitter för säkringsstorlek och hur grova elkablarna är i vår elinstallation i väggarna i garaget. De är säkert 1,5 mm2.
Bilen kommer troligen att suga i sig så mycket den kan, och då blåser man troligen säkringen, gissar jag, i alla fall efter några timmar.

Frågan är om det går att helt enkelt byta säkring och botteninsats till 16 A. Måste kablarna i väggen bytas mot grövre? Dessutom klarar kanske inte ett vanligt uttag mer än 10 A, gissar jag.

Det sitter en under-elcentral i garaget, gammal med porslinproppar.

Det kan hända att det går att i bilens laddnings-dator ställa in någon max-laddeffekt. Men det vet jag ej. Men man vill klart ladda med så hög ström det går, annara tar det för lång tid.

Vänlig hälsning
 
Redigerat:
Du får be din elektriker att dra fram 2.5mm2 kabel till ett nytt uttag där du tycker det passar bäst och så får det va en 16A säkring på den. (vanliga uttag är godkända för 16A)
 
Går det inte att ställa in hur mycket bilen skall ladda med? Du borde kunna välja att den skall ladda med 2,3 kW och därmed klara dig med ett vanligt uttag som är avsäkrat med 10A.

Men givetvis är det poäng att ordna ett uttag till bilen som är avsäkrat med 16A. Det går som sagt bra med ett vanligt uttag men du bör ha 2,5 mm² kabel.
 
Hojte,
Tack för svaret.
Du menar alltså att enda invändningen du har är att våra nuvarande ledare på 1,5 mm2 är för klena. Om de skulle bytas till 2,5 mm2, så skulle allt vara frid och fröjd?
Finns inte lämpligare eluttag är ett vanligt eluttag? Som tål litet mer ström, sådär 20 eller 25 A.
 
Du bör inte använda ett "vanligt" uttag utan sätta upp ett speciellt CEE uttag för 16 A (https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-kapslade) ( CEE 216-6 2pol+J 16A), för även om det "vanliga" är godkänt för 16A så kommer det inte att hålla om det maxbelastas över tid.
Och som du misstänker bör du säkra upp samt dra fram en ny kabel till uttaget. Eftersom du i alla fall måste anlita en elfirma för att få säkra upp så passa på att förklara vad du vill ha och fråga hur han tycker att ni ska göra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Elmont,

Ja CEE-uttag 16A verkar vara ett vettigare eluttag än vanligt eluttag. Men det du länkar till är av polyamid, tål det solljus? Det kanske endast är för inomhusbruk?
Det ska nämligen sitta utomhus på garagegaveln och solen grillar duktigt där. Sådant måste man också tänka på. Även ett CEE-uttag som inte tål UV-ljus håller säkert ett par år, men sedan sprött och spricker sönder. Polykarbonat har god UV-beständighet, vet jag, men kanske inte lika slitstarkt som polyamid. Ett uttag sliter och rycker man mycket.
 
Redigerat:
Den typen av uttag är normalt avsedda för utomhusbruk, hur det är med just det fabrikatet har jag ingen aning om och jag överlämnar till den elektriker som ska göra jobbet att bedöma vilket material han ska använda.
 
Leaf:ens enfas laddkabel kan ställas in på vilken effekt den ska dra ur vägguttaget, för mycket riktigt, bilens laddare kan ju inte veta vad uttaget är avsäkrat till. En vän parkerade sin Leaf hos mig och ställde då laddkabeln på 6A och laddade långsamt över natten i ett uttag för 10A.
Ju mer effekt du kan ta ur vägguttaget desto bättre, du kommer inte kunna klara dig med ett 10A uttag om du ska köra bilen varje dag, den kommer helt enkelt inte hinna ladda upp tillräckligt under en natt.
Konsultera med Nissan återförsäljaren och gå med i elbilsforum så kommer du snabbt få klart för dig vilken lösning som passar er bäst. Elbil är kul!
 
Först och främst, ta reda på vad bilen kräver och vilken typ av plug den har!

Jag har en med vanlig 230V kontakt (elbils leverantörer tycker om att kalla den för "Schuko" men det är en helt vanlig hederlig 230V kontakt) som är på 10A (går ej att ställa).
Sen finns 230V CEE, ett runt blått starkströmsuttag, men de är väldigt ovanliga så då behöver du en adapter från Schuko till CEE på de flesta ställen som har vanliga uttag för laddning.

För elbilar så har man sen Typ1 och Typ2. Typ1 använder Schuko eller CEE och är den man vanligen använder hemma. Typ2 är 3-fas kabel (bara kabel) och används i laddboxar och hittas oftast i laddstolpar, parkeringsgarage, etc.

Har du en Schuko box/kabel och en Typ2 klarar du dig så gott som överallt!

Sen finns "special" kabalr för likström, Chademo, CCS och Tesla Supercharger. De flesta som erbjuder de laddställena har kabeln inbyggd.
 
Tydligen har de nya Nissan Leaf, de som har större batteri nämligen på 30 kWh, en anslutningsdosa i fören för 6,6 kW växelström, men tyvärr fortfarande 1-fasig. Och givetvis även Chademo-anslutningsdosa. Ohemul ström på en fas, nämligen då 28,7 A. Det går inte utan att byta elabonnemang till mätarsäkringar på 32 A. Nu betalar vi elnätsägaren för 16 A abonnemang 1200 kr inkl. moms/år, om 35 A blir det 3400 kr inkl. moms/år. En ganska stor extrakostnad för bara elabonnemanget. Man undar varför Nissan envisas med 1-fas-växelström?

Jag vet att på allmänna laddstationer med Chademo finns kabeln där, som man bara drar ut och ansluter till bilen, så sådan kabel behöver man inte. Ungefär som att dra ut slangen på bensinpumpen och sticka ner i bensintanken.

Vi har inte skaffat någon elbil ännu. Så man vet inte hur laddkablar ser ut och vad de duger till. Franför allt inte vad man får med en begagnad Nissan Leaf. Säljaren kanske inte lämnar med allt, man vet ej. En ny bil kan man inte köpa pga det alltför höga priset, lönar sig ej, inte ens om man har gratis ström.

Om vi skaffar någon, då blir det kanske årsmodell 2014, och den har då troligen baar 3,3 kW växelström laddaggregat inbyggt i bilen. Och klart Chademo.

Jag fick också höra att en Nissan Leaf när man kört slut på batteriet inte kan bogseras. Den får till och med inte bogseras. Får man tomt batteri på vägen kan inte en bekant komma med bensinbil och bogsera Nissan Leaf. Tydligen är det för att det sitter generatorer i naven på hjulen.
 
Redigerat:
Läser du på Nissans sidor kan du se:

"Om du har monterat en hemladdare kan du ladda bilen snabbare i ditt eget garage med hjälp av bilens 6,6 kW-laddare som tillval. "

Eller:

"KOPPLA IN VAR SOM HELST
För hushåll utan en installerad hemladdare, eller när du är borta och inte kan hitta en snabb laddningsstation, medföljer en standardladdningskabel med Nissan LEAF. Även om det här är ett långsammare alternativ, har du möjlighet att ladda var som helst så länge du har tillgång till ett eluttag.

Normal laddning med Nissans
EVSE-kabel
Nissans EVSE-kabel med jordad kontakt som
följer med bilen är i första hand avsedd att
användas på publika strömuttag. Att ladda ett
tomt batteri fullt tar ca 12–15 timmar
(strömstyrka 8–10 A).
"

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/se/brochures/Leaf_kit_br_SWE-FINAL.pdf

Google is your friend... :)
 
Men att ladda med 3,3kW och en 16 A huvudsäkring är ju på gränsen att det går, tvätt och diskmaskiner får förpassas till andra faser.

Men det skulle ju funka med en belastningsvakt som kopplar bort laddningen när man behöver spis mm.

Protte
 
prototypen skrev:
Men att ladda med 3,3kW och en 16 A huvudsäkring är ju på gränsen att det går, tvätt och diskmaskiner får förpassas till andra faser.

Men det skulle ju funka med en belastningsvakt som kopplar bort laddningen när man behöver spis mm.

Protte
Jo, men nu är ju Nissans standard (Schuko) laddare på 10A Max. så några 3,3kW blir det inte... Det var den gamla modellens "snabbladdare" med hemmabox tror jag...

Se sidan 4 av denna: https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/se/brochures/Leaf_kit_br_SWE-FINAL.pdf
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Arnodt skrev:
... Det går inte utan att byta elabonnemang till mätarsäkringar på 32 A. Nu betalar vi elnätsägaren för 16 A abonnemang 1200 kr inkl. moms/år, om 35 A blir det 3400 kr inkl. moms/år. En ganska stor extrakostnad för bara elabonnemanget. ....
Att smaska på med 35A huvudsäkringar betyder oftast att det behövs grövre serviskabel, där av säger dom stopp.
I annat fall vill dom(nätägaren) säkert att man betalar ny anslutningsavgift för dom behöver gräva ny kabel.
Men dina kostnader, 16 A för 1200:- om året? Jag vill gärna ha det priset. och 35A för 2400 :- ... låga nätaavgifter.
Som referens hos kraftringen, där jag bor:
16A 3780:- / år
25A 7440 :- / år

( https://www.kraftringen.se/Privat/El/Elnat/Elnatsavgifter/Elnatsavgifter/ )
 
Vi har serviskabel 4x10 mm2 + 10 mm2 skärm, och serviskabeln är ca 20 m från mätarskåp till gatan. Den borde väl kunna belastas på alla 3 faserna ständigt med i alla fall ca 45 A.

Men sedan har jag sett att kabeln till undercentralen i garaget är bara 4x6 mm2 + skärm 6 mm2.

Fel PO, nätavgiften här är för 35 A 3400 kr/år. Vi har kommunal elnätsägare, som visserligen har monopol, men har ingen anledning mjölka sina kunden som vissa stora elbolag gör.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.