Ja, gräsmattan är ett imponerande projekt, inser att jag nog borde göra en liknande koll som du gjorde, för att undvika att göra konstgjord andning på döende gräsmatta.

Du skulle inte kunna tänka dig att samla dina erfarenheten i ett inlägg? =)
 
13th Marine skrev:
Ja, gräsmattan är ett imponerande projekt, inser att jag nog borde göra en liknande koll som du gjorde, för att undvika att göra konstgjord andning på döende gräsmatta.

Du skulle inte kunna tänka dig att samla dina erfarenheten i ett inlägg? =)
Jag kan tänka mig att göra en hel del, men vad vill du att jag sammanfattar? Tänker du grundläggande skötselråd, bra saker att tänka på eller något annat? Ämnet måste nog avgränsas lite .. Som vanligt är det väl så att ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan .. :)
 
Antigen någon form av renoveringsråd, alternativ nyanläggningsråd =)

Eller bara tips på hur man avgör om man ska renovera eller göra om helt =)
 
13th Marine skrev:
Antigen någon form av renoveringsråd, alternativ nyanläggningsråd =)

Eller bara tips på hur man avgör om man ska renovera eller göra om helt =)
Den senare frågan kan man ju alltid diskutera från fall till fall. Det handlar dels om vilket läge mattan är i nu, då det ibland är jobbigare att renovera än att nyanlägga, vilka möjligheter man har rent ekonomiskt och famlijemässigt, men också så klart om vilket slutmålet är!

När det gäller de första frågorna, så undrar jag om du läst på oljeberg.nu? Kolla in hans renoverings- och nyanläggningsråd. Mycket bra och fungerar. Jag har som sagt själv följt dem till stor del!
 
Jag har sneglat lite på Olle Bergs hemsida, har dock lite svårt för den då den känns som en vandrande reklampelare.;)

Egentligen borde vi väl göra som ni gjorde, ta in en trädgårdsarkitekt för att få inspiration till vad vi kan göra i trädgården.

Nu börjar mina tankar och funderingar spreta, och detta är ju din projekttråd, jag ser fram emot fler uppdateringar! =)
 
Vad är det för regulatorer du har på ventilerna till dina droppslangar?
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
Vad är det för regulatorer du har på ventilerna till dina droppslangar?
Det är tryckregulatorer som begränsar maxtrycket till 2,5bar för att inte riskera skada på droppslangen. För tillfället kan jag ju bara prestera strax över 3bar, vilket minus förluster på vägen ungefär ger just detta. Dock kan man tänka sig såväl tryckspikar samt att man i framtiden vill sätta på en pump, för att driva många zoner parallellt. Därför är det en billig investering!
 
elpaco skrev:
Det är tryckregulatorer som begränsar maxtrycket till 2,5bar för att inte riskera skada på droppslangen. För tillfället kan jag ju bara prestera strax över 3bar, vilket minus förluster på vägen ungefär ger just detta. Dock kan man tänka sig såväl tryckspikar samt att man i framtiden vill sätta på en pump, för att driva många zoner parallellt. Därför är det en billig investering!
Jo, förstod så mycket från din tidigare text. Jag tänkte mer specifikt vad det är för märke och var du fått tag på dom? Tänkte mig en likadan till just framtida droppslinga.

Jag är i full fart med grävandet här, har fått en stor låda från Östorp och rörläggaren var här igår för att planera lite. Han tyckte din backventil var onödig. Jag sa att man har sån när man kopplar bevattningen på det kommunala eftersom jag sett "experter på internet" göra så :) Vad har den för funktion egentligen?

Hur mycket flöde har du i varje zon? Jag hade räknat med att klara mig om jag håller mig under 30L/m men Peter på Östorp tyckte det var lämpligare att hålla sig under 20.

Går du med 32mm PEM ut från boxen eller har du 25mm direkt? Jag tänkte först köra 25mm överallt vilket borde vara lugnt med tanke på att vårt statiska tryck ligger runt 5 bar men funderar på att lägga 32mm fram till åtminstone första förgreningarna bara för att vara på säkra sidan...
 
Så härligt med en trädgårdstråd! Ni gör så fint! Måste dock ställa frågan - hur mår Avenboken? Har de avbrutna stammarna klarat vintern?
 
Charlie2 skrev:
Så härligt med en trädgårdstråd! Ni gör så fint! Måste dock ställa frågan - hur mår Avenboken? Har de avbrutna stammarna klarat vintern?
Hej Charlie. Stammarna mår fint. Det som årets säsong får utvisa är hur det blir med den översta gren som vi nu spaljerat upp som ett nytt toppskott. Det kommer ju att bli en klenare punkt i förgreningen, men framför allt vill vi se att det växer bra ..
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Hej igen Johan. Ok jag fattade inte att du var så i tagen. Jo jag köpte dem av Peter, vet inte märket, det står inte på offerten. Kanske komplettera? Har du 5bar så måste du ha, om dina ventiler inte sköter det.

Backventil av det slaget jag har är verkligen det minsta. Det är för att hindra bakåtsug, som kan dra in vatten från gräsmatta i husets vattensystem (och i förlängningen teoretiskt smitta kommunala vattnet). Rent teoretiskt kan detta uppstå om en spridare är vattendränkt och systemet går från fullt till av. Rent lagligt så skall du kontrollera med kommunen, det vanligaste är att du måste ansöka om inkoppling samt ha ett AB-klassat återströmningsskydd, men "ingen gör så". Det skyddet är en stor grej, som två rejäla seriekopplade backventiler, och det har tryckförluster och kostar tusenlappar.

Jag har PEM R25 i "hela" systemet, lätt att koppla, lätt att dra. Anledningen till lite 32 är att polaren ville bli av med det, så jag har det som stam till framsidan, som är längst bort. Mitt råd är att räkna på det! Köp inte R32 om du inte måste - den är mycket mer svårarbetad än R25an! (Den gör mycket vida kurvor, räkna med att svänga med kopplingar)

När det gäller flödet så är trycket ointressant. Jag vet att det känns ologiskt, men du får inte mer flöde med högre tryck ..

Jag är på jobbet, men skall kolla mina flödesberäkningar hemma!

Stark-Johan Samuelsson skrev:
Jo, förstod så mycket från din tidigare text. Jag tänkte mer specifikt vad det är för märke och var du fått tag på dom? Tänkte mig en likadan till just framtida droppslinga.

Jag är i full fart med grävandet här, har fått en stor låda från Östorp och rörläggaren var här igår för att planera lite. Han tyckte din backventil var onödig. Jag sa att man har sån när man kopplar bevattningen på det kommunala eftersom jag sett "experter på internet" göra så :) Vad har den för funktion egentligen?

Hur mycket flöde har du i varje zon? Jag hade räknat med att klara mig om jag håller mig under 30L/m men Peter på Östorp tyckte det var lämpligare att hålla sig under 20.

Går du med 32mm PEM ut från boxen eller har du 25mm direkt? Jag tänkte först köra 25mm överallt vilket borde vara lugnt med tanke på att vårt statiska tryck ligger runt 5 bar men funderar på att lägga 32mm fram till åtminstone första förgreningarna bara för att vara på säkra sidan...
 
Ok, bra. Då ska vi givetvis ha en backventil också!

Kollar med Östorp gällande "in-line" regulator sen. Har inte behov just nu, det är mer framtidsplanering. Jag har också Hunter PRS40 som spridarhus i övriga zoner (det med inbyggd regulator till ~2,75 bar / 40 psi om någon är nyfiken).

Japp, jag är med på att man inte får mer flöde för att man har mer tryck men att man däremot får mer tryckfall med mer flöde. Jag har hellre marginalerna på min sida om det statiska trycket av någon anledning skulle minska. Kommunens vattentryck över tid litar jag inte på. Om mitt system kan fungera trots ett kommunalt tryckfall med 30-40% sover jag bättre.

Jag har redan lagt ner drygt 60m 32-slang till andra grejor (bl.a. nätverkskablar) och till den statiska delen av systemet med gardena-utkastare i marken på ett par ställen. Tacka din röriskompis för det tipset! Jag har med andra ord redan fått känna på att rulla ut och gräva ner en 32mm-rulle ensam :) Ventilboxen är planerad så att jag inte har några problem med att köra 32 på stammarna så det löser sig i stort sett utan böjar. Jag har räknat på det och borde klara mig fint med 25mm men det skiljer inte så många kronor totalt sett... Hängslen och livrem.

Dina flödesberäkningar hade varit väldigt intressanta att kika på även om jag nog bestämt mig för att dela upp mina 485 kvadrat på 4 zoner på runt 20L/m istället för 3 på knappa 30L/m.
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
!

Dina flödesberäkningar hade varit väldigt intressanta att kika på även om jag nog bestämt mig för att dela upp mina 485 kvadrat på 4 zoner på runt 20L/m istället för 3 på knappa 30L/m.
Tjena igen. Jag ser att mitt maxflöde inte är mer än beräknat 13,5 lpm (liter per minut). När jag räknat ut mitt maximala säkra utflöde, utan hänsyn till tryckförluster, så hamnar min ledningsstorlek på 68 lpm.

Här är min översiktliga uträkning:
Utdata-tabell för ett sprinklerprojekt med flödesvärden i liter per minut och gallons per minut.

Och här är summan av kardemumman:
Översiktsbild av en vattentrycksförlustkalkyl, med tabell över komponenter för vattentrycksförlust i PSI och bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt för språkblandningen. Inte alls min grej, men som sagt - jag har lärt mig från en amerikansk sida, och köpt från en svensk.

Här räknar jag på alla mina lateraler, med test för olika dimensioner:
Tabell med beräkningar av flöden och tryckförluster i olika rörstorlekar för ett bevattningssystem.
Som du ser kommer jag inte upp i mer än max 0,9 PSI i förlust i mina lateraler med R25 (3/4") (formler matchar flödeshastigheten i tabellen till höger avseende vald storlek, och multiplicerar med längd på rör). I bilden ovan har jag lagt in maxförlust lateraler 1 PSI, och således blir min anläggning precis driftbar utan pump, vilket även stämmer i praktiken. Om jag kopplar in fler zoner parallellt så funkar det flödesmässigt, men trycket faller lite och orkar inte riktigt kasta adekvat. Skulle jag bara ha en bar till, så skulle jag alltså kunna driva alla mina fem zoner samtidigt (!).
 
Inför säsongen har jag satt lite chili. Februari till mars är bra såperiod, jag var lite sen. Men nu var det isf dags att skola om!
Chiliplantor av olika sorter som jalapeno och padron i krukor med etiketter, redo att skolas om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närmast i bild står jalapeno, en slät variant. Mycket bra chili, lagom styrka, mycket fruktkött och god. Bakom finns Padron, en spansk populär mildare variant som man vanligen rostar. Sedan finns även cayenne, en annan sort jalapeno och framför allt en hel del habanero. De senare har tagit lite mer tid på sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Kul att du är tillbaka och skriver lite igen (y)

Rostad eller stekt Padron med flingsalt är en riktig delikatess
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.