Har en två år gammal Worx Landroid 790E
Förra säsongen fungerade den som den skulle.

Men när jag nu drar igång den efter vintervilan (roboten inomhus, laddstationen utomhus men under tak) går det inte att ladda den. Jag ber den söka laddstationen, den följer slingan och upp på rampen. Men precis när den dockat studsar den direkt tillbaka. Det är omöjligt att få den att stanna.

Jag kontaktade supporten som bad mig kolla om det gick att kortsluta laddstavarna med en skruvmejsel eller spik. Men den gröna lampan reagerar inte och fortsätter lysa med fast grönt sken. De bedömde då att kretskortet var trasigt. Jag fick ett nytt och monterade det. Men det blir likadant.

Då tog jag min multimeter och mätte spänningen från transformatorn (i skarven mellan de två laddsladdarna): 32 V. Jag mätte sedan i sockerbiten där kabeln kommer in: 32 V. Men när jag mätte i ändarna som sitter anslutna till laddstavarna får jag bara 13 V. Det blir alltså spänningsfall efter kretskortet. Ska det vara så? Om det ska vara så, vad är det då som är fel? Jag har rengjort kontaktytorna bakom luckorna på roboten också. Ingen skillnad.

Man får sitta i evigheter i telefonkön och ofta blir man bortkopplad. Så jag hoppas någon här kan dra slutsats
 
Jag har iofs en WG790E.1 dvs årsmodellen 2016. Jag driftsatte just precis nyss och det gick fint, gjorde precis som du satte igång maskinen, tryckte in pinkod och tryckte på hemgångsknappen. Den knallade in och laddade som vanligt, allt exakt som det funkade när vi ställde av den i höstas. Till och med rätt tid och datum, klipp-programmet intakt dvs ingen klippning nu i helgen...

Innan detta så mätte jag spänningen över laddspjuten i laddstationen, 13 Volt. Så det ska nog vara 13V där när ingen klippare har dockat. När klipparen dockade och det lyser rött mätte jag upp 31 V, när den laddat klart och det lyser grönt med dockad klippare mätte jag 0,7 V. Så 13V är nog någon slags detektorspänning för att avgöra när laddaren ska dra på full laddspänning.

Min klippare stannade i dockningsstationen lugnt och fint precis som den borde. Det jag tror kan hjälpa i ditt fall är att koppla bort strömmen, sedan köra litet stålull och elektronikrengöring för att få bort alla oxider på kontaktytorna. Egentligen både på laddstationens spröt och honorna i klipparen. Det kan finnas hindrande oxidskikt man inte kan se på dessa kontaktstycken, etableras inte tillräcklig kontakt klippare<=>laddstation så kommer klipparen bara att tro att den stött emot ett hinder och backar tillbaka för att fortsätta leta.

___
Mina bekymmer är av en litet annan art... visade sig att det växt upp duktigt av bla den här sortens ogräs nere i fulhörnet av ena gräsmattan...

Smärtar mig att se "Doris" slakta dessa vackra skapelser och vi har en tidsfrist tills på måndag kl 13 att bestämma vad vill göra med dom... sedan drar programmet igång för säsongen!
Ogräs som växer i trädgården, knoppar och gröna blad i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den stannar bråkdelen av en sekund innan den studsar ut igen. Så det är ingen "stötreaktion" som när den möter ett hinder. Snarare handlar det om att den inte får det den vill ha. Men spänningen på stavarna är 13 V och om det är så på din så ska det nog vara så. Har rengjort kontaktytorna med stålull och antioxidspray.
 
minimal skrev:
Den stannar bråkdelen av en sekund innan den studsar ut igen. Så det är ingen "stötreaktion" som när den möter ett hinder. Snarare handlar det om att den inte får det den vill ha. Men spänningen på stavarna är 13 V och om det är så på din så ska det nog vara så. Har rengjort kontaktytorna med stålull och antioxidspray.
Det är inte så att den har en schemalagd klippning och att det är därför den studsar ut direkt? Min var i princip fulladdad efter vinterförvaringen, blev grönt på en minut eller så. Hade det varit en schemalagd klippning så hade den gjort precis som din i det läget.
 
Jo det har den ju. Men batteriet är nästan helt slut och om jag ber den ladda ska den väl göra det oavsett schemaläggning. Har för mig att det är så, men ska stänga av schemat och testa.

När den studsat ut och backat en meter svänger den och ger sig iväg för att klippa trots att batteriet nästan är slut. Så det kan ju ha med det att göra. Men jag har för mig att den brukar ladda upp till fullt varje gång jag ber den gå hem och ladda, oavsett vad den har att göra på schemat.
 
Redigerat:
Prova att göra en manuell laddning till fullt, kanske gör detta att den blir på bättre humör om batteriet är nästan tomt nu. Från manualen:

Landroid®M can be charged manually without the
boundary wire.(See Fig. N)
To manually charge the battery without connecting the
boundary wire to the charging base;
1. Connect the Charging Base to a suitable power supply.
2. Manually dock the Landroid®M into the Charging Base while the Landroid®M is powered off.
3. The charging base red light will turn on.
4. Within 3 seconds and before the charging base light turns green, press the Landroid®M power ON/
OFF button.
5. Landroid®M will begin to charge.
 
Ok, tack. Ska testa detta direkt. Får ha ficklampan med mig bara :)
 
Nu när jag kom ut lyste lampan rött. Men bara några sekunder senare blev den grön. Sedan växlade den oregelbundet mellan rött och grönt. Klipparen var dockat och avstängd. Drog ut den och gjorde som det står i manualen. Men lampan blir aldrig röd. Så jag kommer inte vidare i listan...
 
Jag har inte testat detta själv, att ladda manuellt.

Men tydligen ska maskinen vara avstängd, man ha kopplat ur slingan, köra in maskinen manuellt i laddstationen och sätta igång klipparen inom 3 sekunder för att den manuella laddningen ska klonka igång.

Att det lyser blinkande signal behöver inte betyda annat än att den känner av ett avbrott i slingan. Kolla i displayen på klipparen vad den säger, borde indikera att den laddar (ev "emergency charging").
 
Missade att slingan inte ska vara ikopplad. Ska testa igen då.
 
Kopplade bort slingan. Då blinkar lampan grönt.
Drog bort klipparen, stängde av den, körde tillbaka den och tryckte på on-knappen direkt.
Då vill den ha pinkoden.. och sen händer inget. Lampan blinkar grönt.
Om jag skriver in pinkoden säger den att den är utanför arbetsområdet.
 
  • Gilla
Kalle0001
  • Laddar…
Har du mätt slingan? Den upphör väl att ladda om det är avbrott på slingan.
 
Sammy_j skrev:
Har du mätt slingan? Den upphör väl att ladda om det är avbrott på slingan.
Om det är avbrott blinkar den ju grönt. Om slingan är ok är det fast grönt sken. Så har jag fattat det. Och den lyser med fast grönt sken.

Hur mäter jag slingan?
 
Sammy_j skrev:
Har du mätt slingan? Den upphör väl att ladda om det är avbrott på slingan.
Nja, tanken var att få den att ladda via den manuella proceduren som beskrivits i manualen. Detta skulle innefatta att koppla ur slingan.

minimal skrev:
Kopplade bort slingan. Då blinkar lampan grönt.
Drog bort klipparen, stängde av den, körde tillbaka den och tryckte på on-knappen direkt.
Då vill den ha pinkoden.. och sen händer inget. Lampan blinkar grönt.
Om jag skriver in pinkoden säger den att den är utanför arbetsområdet.
Det verkar inte som att instruktionerna för den manuella laddningen stämmer då. Såvida inte tricket ligger här:
"4. Within 3 seconds and before the charging base light turns green, press the Landroid®M power ON/
OFF button."

Kanske är tidsfönstret kortare än 3 sekunder? Lyser lampan rött precis när du kör in den avstängda klipparen i laddningsstationen?

Går det att tillfälligt deaktivera pinkoden, om det nu är så att instruktionerna skulle sakna detta steg? Knappast möjligt att hinna knappa in den på 3 sekunder om det inte är typ "0000"...

En ytterligare sak att prova är att demontera batteriet, rengöra polerna ordentligt och återmontera. Kan ju vara så att det behövs efter några års drift, att det visserligen är kontakt men inte tillräckligt.
 
Redigerat:
Men den blinkar ju grönt direkt man kopplar bort slingan. Och den blir aldrig röd.
Och jag trycker igång klipparen inom en sekund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.