Vi måste köpa ny tvättmaskin och torktumlare och undrar vilket märke ni rekommenderar?

Jag letar inte efter den billigaste varianten, inte heller de dyraste. Max 10 000 kr för båda är min budget.
 
P
Vi har Bosch och de har fungerat bra. Enda reparation är byte av utloppspumpen efter 10 år. Gjorde det själv för några hundra.
Kondenstumlaren köptes 2004 och TM 2005.
 
Låter bra! Jag har tittat på Bosch och fastnat för en TM och TT. Men verkar som om de flesta på marknaden idag är jämförelse lika, iallafall när det kommer till specs under produktbeskrivningen...
 
BirgitS
Det finns ju både dåliga och bra produkter från alla tillverkare så det går ju inte att säga att allt från en viss tillverkare är bra.

Köp produkter med lång garantitid, typ 5 år.
Generellt så verkar vitvaror ha blivit allt sämre när det gäller hållbarhet under åren så bara för att 15 år gamla produkter från en tillverkare fortfarande fungerar idag så betyder det inte att produkter som köps idag från samma tillverkare kommer att fungera om 10 år.

Om man vill ha produkter som gör bra ifrån sig när det gäller tvättresultat etc. så testar Råd & Rön tvättmaskiner och torktumlare årligen:
http://www.radron.se/Tester/Vitvaror--hushallsmaskiner/Tvattmaskiner/
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/tvattmaskin.html
Bäst i test med 73 poäng blev LG FH495BDS2 medan Miele WMB120 och SiemensWM14W447DN fick dela på andraplatsen med 69 poäng vardera. Siemens fick dessutom utmärkelsen "Bra köp" eftersom den är prisvärd.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
P
LG känner jag mig rätt skeptisk till rent kvalitetsmässigt då jag hört allt för mycket dåligt om dem men de kanske har blivit bättre. Det kan skillja på garantin var man köper vitvarorna. Tex valde vi att köpa kyl&frys från Elon fast Mediamarkt var billigare men de hade 2 års garanti och Elon 5 år, dessutom ingick hemkörningen.
 
Var idag och besökte Elon och Elgiganten. Fick väldigt blandade rekommendationer.
Samsung paket 9500 kr
Bosch paket 11500 kr
Siemens paket 14000 kr
Bosch paket 15800 kr
Miele 25800 kr

Känns helt galet att betala 26 000 kr för TM och TT men Mielen känns klart bäst av de 'bästa' paketen de tog fram till mig. Fast jag tror inte de andra är dåliga.

Oj oj, stor beslutsångest.....😫
 
Bosch (jag antar även siemens då de i de flesta fall är samma innehåll men med lite olika design) har en tumlare (som jag har) som det stått om här som sätter igen. Min har (peppar peppar) funkat i över 2 år, men många har problem med den.

Har även tvättmaskin Bosch, som känns att funka bra. Inget att klaga på, men inte heller nåt som känns fantastiskt. Tror tvättmaskinen var relativt billig (köpt på rea).

Personligen tror jag få maskiner idag håller 15 år, inte ens Miele. Undantaget miljöaspekten, så måste Mielen hålla bra mycket längre för att motivera det högre priset, alternativt ha en väsentligt bättre prestanda.

Värt att kolla tycker jag är hur lång tid ett program tar att köra klart samt hur bra centrifugering maskinen har. Billiga maskiner verkar ha enklare motor och lägre centrifugeringshastighet, dock har jag fått för mig att ca 1200-1400rpm funkar drägligt. Jag upplever att disk och tvättmaskiner pga miljöprestanda tar längre tid för att bli klara - visst drar de mindre vatten och energi, men när program tar timtal så är det problematiskt för en barnfamilj.
 
A
Bosch serie 6 görs i Turkiet
Serie 8 i Tyskland
Serie 4 är nog Spanien
 
Jag säger som några andra, kolla garantitiden 5år vill man ha på torktumlare och tvätt som det ör idag men maskiner som går bra i många år men samtidigt vissa som man får problem med efter kort tid.
 
Cylinda kan jag rekommendera! Brukar vars 5 års garanti på dom vitvarorna med 👍
 
Mitt tips är att kolla Blocket. Andrahandsvärdet på vitvaror är extremt lågt och man kan få väldigt fina grejer för inga pengar, vilket innebär att man kan lyxa till det och satsa på bättre märken/modeller.
 
BirgitS
IcePrincezzz skrev:
Var idag och besökte Elon och Elgiganten. Fick väldigt blandade rekommendationer.
Samsung paket 9500 kr
Bosch paket 11500 kr
Siemens paket 14000 kr
Bosch paket 15800 kr
Miele 25800 kr

Känns helt galet att betala 26 000 kr för TM och TT men Mielen känns klart bäst av de 'bästa' paketen de tog fram till mig. Fast jag tror inte de andra är dåliga.

Oj oj, stor beslutsångest.....😫
Så här skrev electroluxaren igår:
Samsung har inga egna tekniker eller teknisk organisation för vitvaror i Sverige, de lagerför ej heller reservdelar.
De saknar helt eftermarknadsavdelningen.
https://www.byggahus.se/forum/vitva...m-knastrar-hogt-2.html?perpage=15#post2706426
Det finns väl risk för att sånt gör att det tar mycket lång tid att få reservdelar när något går sönder.
 
Min rekommendation är att satsa på en bättre tvättmaskin och en billigare torktumlare. Det är värt ganska mycket att ha en maskin som fungerar speciellt om man har barn.

Har just nu en billigare Bocsh torktumlare och den har blivit ganska sliten. handtaget är sönder, luftfiltret har spruckit och den läcker lite kondensvatten underifrån. Är ca 7 år och känns helt enkelt som vi har slitit ut den.

Köpte Miele tvättmaskin samtidigt och den är fortfarande som ny.
 
robban2012 skrev:
Min rekommendation är att satsa på en bättre tvättmaskin och en billigare torktumlare. Det är värt ganska mycket att ha en maskin som fungerar speciellt om man har barn.

Har just nu en billigare Bocsh torktumlare och den har blivit ganska sliten. handtaget är sönder, luftfiltret har spruckit och den läcker lite kondensvatten underifrån. Är ca 7 år och känns helt enkelt som vi har slitit ut den.

Köpte Miele tvättmaskin samtidigt och den är fortfarande som ny.
Tack för input! Den tanken hade vi också men nu köpte vi nya maskiner förra veckan. Blev Bosch på båda, inte den billigaste varianten och inte den dyraste. 10 000 kr totalt. Det kändes bara så absurt att köpa en tvättmaskin för så mycket pengar som det hade blivit om vi tagit Miele. Nu håller jag tummarna att båda maskinerna håller och fungerar perfekt i åtminstone 5 år!
 
Vi har en Miele tvättmaskin som gått sedan 2001 i en familj på 4 personer. Inget annat än rensning av filtret har behövts. Skulle köpa Miele nästa gång också. TT är en Bosch av mellanprismodell. Den funkar bra men går bara hälften så mycket som TM och har körts sedan 2009. Håller med ovan att lägga mer på TM.

Men hoppas ni blir nöjda med Bosch
 
  • Gilla
Stukad Fotled
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.