P
Jag kan inte tala för alla "gräsmattsförespråkare" utan enbart för egen del. Jag klipper gårdsplanen samt området mellan byggnaderna på min gård med åkgräsklippare. För detta ändamål förbrukar jag varje år ca 20l bensin. I tillägg till dessa gräsytor röjer jag dessutom mer steniga partier med röjsåg. För dessa områden går det åt ca 5l tvåtakts bränsle. Om jag jämför min miljöbelastning med mina grannars, som färdas 30 mil till sitt "Lantstelle" med bil, kan jag inte se det som ett problem? Att hålla skogen borta från gården är en ständig kamp mot moder jord. Jag anser dock att detta är nödvändigt, jag vill inte ha sly in på farstukvisten eller mellan byggnaderna på gården. Min gräsmatta har ingen praktisk funktion utan det är enbart ett (ganska enkelt) sätt att säkerställa att gården inte växer igen. Jag tror att den som röjt 1 ha tät sly förstår vad jag menar?
 
  • Ledsen
Lee Tiger
  • Laddar…
Fattar inte att gräsmattan inte bara kan få vara gräsmatta och att om jag klipper min matta och gödslar den o kalkar den och kantskär o mossriver och luftar o vältar och vattnar den med springkälla vem ska då anmärka på det?
Jag har 1000m2 gräsmatta i uppvuxen fruktträdgård som jag klipper med manuell gräsklippare. Sedan har jag en elklippare som jag mossriver med och en bensindriven för vår o höstklippningen.
Vad är det med miljövännerna som gett sig på gräsmattan? Har de svårt att fatta att det inte finns bättre koldioxid fälla? Kan också meddela att nötkött inte kan vara annat än koldioxidneutralt om gödsel sprids på gräsmattor !
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi har bland det mista miljöavtrycket/miljöpåverkan per invånare i hela världen, om "Kalle" gillar ha en fin gräsmatta och kör med en åkgräsklippare ett par gånger i veckan för att klippa, är fullständigt ointressant i miljöhänseende när USA eller Kina spyr ut 10000 gånger mer koldioxid per invånare än vad vi gör...

/N
 
  • Ledsen
Lee Tiger
  • Laddar…
niblom skrev:
Vi har bland det mista miljöavtrycket/miljöpåverkan per invånare i hela världen, om "Kalle" gillar ha en fin gräsmatta och kör med en åkgräsklippare ett par gånger i veckan för att klippa, är fullständigt ointressant i miljöhänseende när USA eller Kina spyr ut 10000 gånger mer koldioxid per invånare än vad vi gör...

/N
Njaa..det där är inte sant! Argumentera gärna varför du gillar gräsmatta men håll dig till det som är sant. Sveriges ekologiska fotavtryck är inget att vara stolt över.

http://nukunskap.se/sa-mycket-slosar-olika-lander-med-jorden/
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
niblom skrev:
Vi har bland det mista miljöavtrycket/miljöpåverkan per invånare i hela världen, om "Kalle" gillar ha en fin gräsmatta och kör med en åkgräsklippare ett par gånger i veckan för att klippa, är fullständigt ointressant i miljöhänseende när USA eller Kina spyr ut 10000 gånger mer koldioxid per invånare än vad vi gör...

/N
Varifrån har du fått dessa uppgifterna ?
 
A
För mig som bor i skogen är gräsmattan ett sätt att hålla vilda djur och insekter på avstånd. Jag är omringad av skog och får därför väldigt lite sol på gården och jag gillar att sitta ute och läsa osv under somrarna. Visst kan man hugga ner träd som finns på ängsmark också men det känns liksom enklare att hålla undan växtligheten med gräsmatta med tydliga gränser.
Intressant. Aldrig riktigt tänkt från ett annat perspektiv.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Doften av nyklippt gräs blandat med HC doften från en gammal B&S...
Snacka om sommarminnen!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag har 1500 kvm tomt och stor del av det är gräsmatta. Sen jag flyttade hit för 4 år sen har jag planterat ett 10-tal träd och planerar att plantera fler. Det gör tyvärr inte gräsklippningen särskilt snabb och smidig och det är verkligen ett moment jag hatar. Jag har provat med robot men det fungerade inte så bra på min tomt, främst pga att trädgården inte är färdig och kanttråden får ändras hela tiden. Även om gräsklippningen är jobbig så är det ändå det som kräver minst arbete på de "tomma" ytorna som jag kan komma på.
Mossa trivs tyvärr inte på min tomt (än)....
 
Jag tycker en viktig aspekt som vi håller på att förlora i den här tråden är att det inte finns något "rätt svar". Det har blivit en del laddade inlägg sedan jag tittade in sist och jag vill verkligen inte peka ut någon, ej handlar det om avundsjuka!

Ordet "forum" för mig betyder diskussioner på en hög nivå där olika intellekt tillåts dela erfarenheter och åsikter, där olika parter tar del av varandra åsikter med eftertanke och förnuft. Läser man mina inlägg igen, så hoppas jag att jag ger ett intryck av att vara ödmjuk inför faktumet att jag inte är renlärig eller ens sitter på de rätta svaren.

Var och en blir salig på sitt, men tyck inte illa om mig för att jag tycker om mitt!
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Har flera gräsmattor men håller nu på och fyller ut för att få ca 2000kvm vid huset som kommer bli gräsmatta.

Är ingen nörd odlare och lyckas inte hålla så mycket vid liv. Men gräsmattan växer och jag klipper den gärna 1-2ggr i veckan.
 
F
Keexet skrev:
Jag tycker en viktig aspekt som vi håller på att förlora i den här tråden är att det inte finns något "rätt svar". Det har blivit en del laddade inlägg sedan jag tittade in sist och jag vill verkligen inte peka ut någon, ej handlar det om avundsjuka!

Ordet "forum" för mig betyder diskussioner på en hög nivå där olika intellekt tillåts dela erfarenheter och åsikter, där olika parter tar del av varandra åsikter med eftertanke och förnuft. Läser man mina inlägg igen, så hoppas jag att jag ger ett intryck av att vara ödmjuk inför faktumet att jag inte är renlärig eller ens sitter på de rätta svaren.

Var och en blir salig på sitt, men tyck inte illa om mig för att jag tycker om mitt!
Lustig analys. Det har varit pinsamt god ton i tråden skulle säga trots att det är ett "extremt laddat ämne".
 
Det var en bra fråga. Jag känner igen mig i vad du säger. Att min syn på gräsmatta har förändrats från något som var viktigt till att numera inte alls viktigt utom när det finns barn.Hur stor tomten avgör förstås en hel del. Det räcker med en liten plätt nära huset som man kan använda för olika saker. För min del har jag med tiden lärt mig mycket om hur naturen fungerar, naturen fungerar inte med monokultur, det är bara att se på vårt lantbruk, ska man yttra sig om miljöfrågor så bör man själv ha på fötterna..Har man stor gräsmatta varför inte ha lite äng på en del med bl.a. vilda blommor.eller nyttoväxter som ger något tillbaka i form av olika nyttigheter. Vill man ha lite mer fåglar i närheten kan man ha buskar och träd. Bärbuskar ger inte bara mat till oss människor, här tar fåglarna ibland mer än de får för mig. Jag tror att vi borde försöka få in permakultur i trädgården för att få den mer levande.
 
Keexet skrev:
Vi tar ofta för givet att en anlagd park, eller privat trädgård, ska ha en gräsmatta mellan odlingarna, men jag tycker en relevant fråga är "varför"?

Jag är "odlingsentusiast", lär mig varje säsong nya saker och sedan jag blev husägare, har min syn på gräsmattans självklara roll i trädgården förändrats rätt drastiskt och ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad om gräsmattans otyg blir jag.

Jag skulle därför vilja höra med er som besöker detta forum vad ni värderar hos en gräsmatta och varför man bör ha en? Jag behöver "hjälp" med att förstå varför somliga lägger ner så mycket tid och energi på något som de inte har användning för. Ärkeexemplet måste väl vara den kliniskt "rena" och välansade gräsmattan som inte får beträdas, som aldrig används för sport, lek eller rekreation.

Motargumenten har jag klara för mig:
- Kräver mycket omsorg för att hålla i ett "rent" skick
- Gräsklippare som spyr ut avgaser (oftast än så länge) och väsnas över nejden
- Monokultur som inte tillåts blomma eller gynna mikrokultur
- Ger ingen avkastning

Jag ska i detta nämna att jag inte är totalrabiat mot gräsmattor, mina framtida planer för trädgården involverar en öppen yta för lek och sport, samt för stora fester där man kan duka långbord under bar himmel, så visst finns det en funktion, men hur många hundra kvadratmeter gräsmatta behöver man egentligen? Och hur ofta "måste" man egentligen klippa?
Hej. Jag har själv funderat i liknande banor men efter att ha studerat fenomenet historiskt kan jag säga följande:
En fin, väl skött gräsmatta är en statussymbol.
Det hela började under 1700-talet när man anlade stora parker framför slott och adelssäten, får betade dessa parker och dom sköttes sv en armé av trädgårdsmästare.
Vanligt folk hade under denna tiden trädgårdsodlingar och kunde bara drömma om att ha råd med en gräsmatta.
Detta fortsatte under hela 1800-talet med de fina slottsparkerna och fram till 1945 odlar majoriteten av svenska folket egen mat på den mark som finns.
1950 är nästan alla trädgårdsland ersatta av gräsmattor i landet då det för första gången är ekonomiskt försvarbart för en villaägare att ha gräs. Sverige kom ju ut ur kriget med ett folk som kunde tjäna mer pengar och så uppfanns en praktisk och billig gräsklippare, handjagaren, i samma veva, 1948, om jag inte missminner.

Hopppas det hjälper dig förstå lite av det historiska värdet i gräsmattan och dess psykologiska kraft under 50-talet. Den symbolerar ju att man inte är fattig längre.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 1 till
  • Laddar…
remdrivet skrev:
Hopppas det hjälper dig förstå lite av det historiska värdet i gräsmattan och dess psykologiska kraft under 50-talet. Den symbolerar ju att man inte är fattig längre.
Det var intressant ur ett historiskt perspektiv. Så du menar att man man säga att trenden att stensätta stora delar framsida för att parkera bilar, släp och båtar över hela tomten, är en slags uppgörelse med den nyrika 50-talskulturen?
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Drygt 1900 kvadrat tomt som till stor del består av gräsmatta blandat med mossa och diverse ogräs. Jag fick med en Klippo när jag köpte huset men det är inget jag längtar efter att springa runt med. Framförallt inte när gräset växer med ungefär 10 cm per natt. Dels är klipparen för liten men det är också sanslöst tråkigt att klippa.
Funderar på en robot som får roa sig med det tråkiga så kan jag renovera klart huset i lugn och ro och sen börja fundera på garaget och gårdens utseende. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.