Håller på att måla om en massa snickerier i köket, och innan ja börja så tänkte ja köra ett test, proffs mot budget lackfärg.
Köpte proffsfärg på Bauhaus, Beckers elegans täckfärg, glans 40, 539kr för 3 liter.
Motståndaren är rustas lackfärg, glans 40, 289kr för 3 liter.
Bägge har färgkod s-0500-n
Förutsättningarna är likadana, målartvättad yta, anza penslar och rollers, samma amatör som målar.

Vilken färg tror ni ja använt på respektive bilder

Bild 1
Ny målad yta på kökssnickeri i elfenbensvit, halvglansig finish, med målartillbehör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Nymålat vitt hörnskåp i kök med trägolv och delvis synligt bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild 1 Beckers
Bild 2 Rusta

Vad vinner jag?
 
Är Beckers proffs färg? Trodde det var lite halvbudget.
 
  • Gilla
Magle och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Beckers duger ju åt SSAB till deras målade plåt, dvs Plannja ;) De använder sig även av Valspar.
 
Helt rätt namor, kanske bara ja som trodde Beckers ingick i proffssegmentet, värdelös är den iaf, så åkte o köpte stor burken på rusta istället.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
S
Använd Beckers Scotte eller i vart fall Symfoni om du ska använda Beckers. Resten är lågpris och bör undvikas!
 
richardtenggren
Jag har själv målat med Beckers Scotte snickerifärg med bra resultat, men den tillhör väl deras proffssortiment.
Jag tycker täckningen brukar vara bättre på finare färg.
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
Ja passade på att hoppa in på Bauhaus när ja ändå var på nordic pool o shoppade, fråga färg gurun där och fick en hink Beckers elegans lackfärg, sämsta skiten någonsin, 539 kr i läropengar
 
Jag målade soffbordet för snart 2 år sedan med LANDORA antikvit från Gekås, tycker det håller ganska bra :)
 
  • Gilla
MichaelV
  • Laddar…
Du bör nog utföra nån sorts "slittest" med.
Samt med så grov struktur på rullningen som är på bilden så försvinner lite grejen av lite bättre snickerifärg
 
Jag har erfarenhet av rusta och väggfärg (så inte jämförbart med den här testen). Det är iofs, typ 10 år sedan, så det kanske är en annan färg de säljer nu.

Jag skulle grundmåla en ny gipsvägg fäöre tapetsering, och tänkte att det borde väl duga med billigast möjliga färg. Har för mig att 5l kostade 79 kr på Rusta.

Efter en strykning gick det överhuvudtaget inte att se att väggen var målad. Blev helt förbuffad, trodde inte dte var möjligt att färg var så dålig. Efter en extra strykning så blev det en synlig färg på väggen, fast fortfarande såg det nästan ut som färska gipsskivor.
 
hempularen skrev:
Jag har erfarenhet av rusta och väggfärg (så inte jämförbart med den här testen). Det är iofs, typ 10 år sedan, så det kanske är en annan färg de säljer nu.

Jag skulle grundmåla en ny gipsvägg fäöre tapetsering, och tänkte att det borde väl duga med billigast möjliga färg. Har för mig att 5l kostade 79 kr på Rusta.

Efter en strykning gick det överhuvudtaget inte att se att väggen var målad. Blev helt förbuffad, trodde inte dte var möjligt att färg var så dålig. Efter en extra strykning så blev det en synlig färg på väggen, fast fortfarande såg det nästan ut som färska gipsskivor.
Vill inte kapa tråden men jag måste flika in med att rustas väggfärg är mycket bra idag. De flesta väggarna här hemma har rustas färg och den är klart prisvärd. Vissa väggar har däremot målats med Pure & Original, grym färg!
 
  • Gilla
Dana.scully.19.71 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag har erfarenhet av rusta och väggfärg (så inte jämförbart med den här testen). Det är iofs, typ 10 år sedan, så det kanske är en annan färg de säljer nu.

Jag skulle grundmåla en ny gipsvägg fäöre tapetsering, och tänkte att det borde väl duga med billigast möjliga färg. Har för mig att 5l kostade 79 kr på Rusta.

Efter en strykning gick det överhuvudtaget inte att se att väggen var målad. Blev helt förbuffad, trodde inte dte var möjligt att färg var så dålig. Efter en extra strykning så blev det en synlig färg på väggen, fast fortfarande såg det nästan ut som färska gipsskivor.
Gjorde samma resa förra året när jag skulle renovera ett sovrum. Köpte K-Rautas billighetsfärg FFX och det var som vatten......
 
Jag har målat med beckers snickerifärg, linoljefärg och täcklasyr.
Alla de tre har varit bra kvalitet.
Det övriga beckers sortimentet jag provat har inte nått hela vägen.
Vilken färg är det du använt och vad är du missnöjd med(svårt att förstå utifrån en bild för mig)?
 
  • Gilla
Kantfia
  • Laddar…
100:-/liter är ganska dyr färg om man jämför med riktig budgetfärg. Jag köpte 10 liter för 99:- på Byggmax för att ha som grund på gipsskivorna innan tapetsering. Den var ungefär lika effektiv som att pensla på lite mjölk på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.