De som inte använder sin gräsmatta för lek mm borde sluta klippa, alternativt skapa en äng istället. Bara synd att det ofta innebär att man blir utfrusen ur bostadsområdets gemenskap när man inte har klippt gräsmattan på några veckor. För att bibehålla den vita färgen på din fårpäls skola du; äga volvo, klippa gräset, ej skapa andra ljud än från gräsklipparen ut i grannskapet mm mm.
 
  • Gilla
fotohasse
  • Laddar…
Jag vill absolut ha en rejäl gräsmatta, men jag vill inte BARA ha en gräsmatta – det näst tråkigaste jag vet i trädgårdsväg är en trädgård som bara består av en gräsmatta.

Nej jag vill ha träd, buskar och rabatter, och mellan dessa vill jag bland annat ha fina gräsmattor. Tyvärr verkar vi trädkramare blir färre och färre, jag jämförde nyligen en bunt 30 år gamla bilder från min barndoms villakvarter med hur det ser ut där nu och på de gamla bilderna är trädgårdarna prunkande av fina träd och buskar medan samma tomter idag är i det närmaste helt utan träd, buskar och rabatter.

Jag trodde länge att det handlade om att man inte längre är beredd att lägga den tid som behövs för att sköta en sådan trädgård, men när jag pratar med yngre vänner och kolleger får jag intrycket att det snarare handlar om att "träd skymmer ljuset".
 
Jag avskyr onödigt arbete bara för att tillfredställa grannar och andra. I Japan och i allt högre utsträckning även Frankrike odlar man mossor istället för underhållskrävande gräsmattor. En av anledningarna är att precis som här i landet så har den försämrade luften gjort att man för en fin gräsmatta måste jobba mycket med både arbetsinsats och diverse kemikalier. Jag låter mossan ta över. Mossan är behaglig under fötterna och blir inte heller så brun under torkperioderna. Vi skall ju nu också spara på vatten.
Så min idé är: skit i gräset
Tyvärr måste ju de kvarvarande gräsytorna klippas ibland.
 
engs
scenic46 skrev:
Jag låter mossan ta över. Mossan är behaglig under fötterna och blir inte heller så brun under torkperioderna. Vi skall ju nu också spara på vatten.
Så min idé är: skit i gräset
Går det spela fotboll etc. på en mossmatta? Eller där man rör sig regelbundet, har ofta hört att bästa botemedlet mot mossa är ett gäng ungar som leker och stojar på mattan.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jag har någonstans kring 10-15 000 kvadrat gräsmatta, av den enkla anledningen att det är enklast att hålla efter. Kör över den med åkgräsklippare då och då, kanske fylla en grop från ett kollapsat sorkbo, så är allt bra.

Jag kan inte tänka mig något annat som är mindre jobb. Jag har ungefär lika mycket lövsly, och antingen lägger man massor av jobb på att rensa det, eller så blir det djungel. Jag har lite gräsmatta som förfallit (kunde inte klippa för att den var för ojämn efter läggning av markvärme), och det är ett jäkla jobba att rensa så att den inte förvandlas till lövsly.

Sedan har jag naturligtvis lite träd och sånt också, men de tar ju inte upp yta, de är ju bara något man kör runt med klipparen, och släpar undan när de ramlar.
 
En grön frodig men inte nödvändigtvis perfekt gräsmatta är underbart på sommaren.
Mjuk och skön att gå på, sola på, spela kubb och annat på.

Fler och fler i min bekantskapskrets köper en robotklippare och de säger att de aldrig mera behöver klippa, gödsla eller på annat sätt sköta gräset och de har aldrig varit finare.

Mins tydligt för några år sedan ett hus i Farsta till salu:
Hela gräsmattan var konstgräs, alla växter och buskar och träd var av plast och i rabatterna låg det bara grus och marmorkross. En helt bisarr upplevelse!
 
Redigerat:
Jag klipper enbart för grannsämjan.
Hade jag fått som jag önskat skulle det vara en äng med vilda blommor!
 
F
ensamvarg skrev:
Ja varför ska man ha en golfbanekort gräsmatta som inte får beträdas för???? Inte ens under vintern får den beträdas nej en gräsmatta skall användas. Ni som har en golfbanekort gräsmatta och kör med uppsamlare och dessutom köper en massa gödsel till gräsmattan varför? Kör med ett mulcher kit i stället då får gräsmattan en naturlig näring i stället för en massa konstgjord gödsel, eftersom ni klipper minst en gång i veckan så blir det inte många millimeter som ni kan gå och reta er på.
En gräsmatta mår ju inte ens bra av att vara 25mm kort eftersom man riskerar att bränna rötterna så man måste hålla på och vattna den i en tid där vissa delar av sverige dras med vattenbrist.
Som avslutning en fundering, varför skall alla gräsmattor i ett radhusområde se lika dana ut för ett sådant område ser mera dött och konstgjort ut ser inte ut som att någon vågar sticka ut å vara sig själv.

Jaa jag vet att en del av er säkert blir irriterad på mig nu å säger att alla får väll göra som dom vill ptja sant men till viss del så är det alla "fina" gräsmattor som gör att det är dåligt med både bin och humlor på en del ställen å utan dom så blir det inga grönsaker på våra matbord 😕

Klippresterna bidrar till thatch och det är inte alls kul.
 
scenic46 skrev:
Jag avskyr onödigt arbete bara för att tillfredställa grannar och andra. I Japan och i allt högre utsträckning även Frankrike odlar man mossor istället för underhållskrävande gräsmattor. En av anledningarna är att precis som här i landet så har den försämrade luften gjort att man för en fin gräsmatta måste jobba mycket med både arbetsinsats och diverse kemikalier. Jag låter mossan ta över. Mossan är behaglig under fötterna och blir inte heller så brun under torkperioderna. Vi skall ju nu också spara på vatten.
Så min idé är: skit i gräset
Tyvärr måste ju de kvarvarande gräsytorna klippas ibland.
Mossa är vacker, men kass ! En grön yta i skugga som inte beträdas så mossan tar skada.

Hur roligt är det ?
 
Kul att du tar upp ämnet. Jag har länge tyckt att det är intressant ur ett samhällsmässigt omvänt perspektiv, som jag även postat om tidigare - hur kommer det sig att just en fin och välskött gräsmatta generellt sett inte är accepterat [i Sverige]?

Det är helt förbryllande för mig med de frågor som ställs av dig och många övriga i tråden. Svaren är väl uppenbara? De flesta tycker att det är helt ok att länga ner 100-tals timmar på pelargonior, rosodlingar, växthus med mera, MEN gräsmattan skall i bästa fall vara något man rullar spår i med skottkärran, när man flyttar sina omskolningsprylar på tomten.

Det är så klart så att en del njuter av en grön, jämntjock gräsmatta, som fjädrande välkomnar dina fötter som ett naturens fotbad. Ytterligare andra njuter av den närmast meditativa känsla som uppstår när man klipper och rår om den. Andra (som jag) finner också ett värde i att vårda något till en högre grad än mediokert.

Så jag kan inte se tonläget i de flesta posterna som något annat än ignorant. Jag har full förståelse för att du önskar lite gräs, med inslag av tistel och grus, men liten förståelse för att du inte ser skönheten i det jag vill åstadkomma. Sedan fattar jag inte vad det är i dina 100-tals kvadrat perennrabattet som ger avkastning .. pollinerande kryp? =)

Jag utmanar dig att ge mig vilken synpunkt som helst om husskötsel, boende, livsstil, och jag kan argumentera för det idiotiska i detta. Det finns knappt något vi sysslar med på vår fritid, som entydigt kan försvaras ur ett större perspektiv. Låt vara golf, odling, kvällsarbete eller film.
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 4 till
  • Laddar…
Gräsmattan är för barnen att leka på, men också för lägga ut en filt att ligga och lapa sol på och skapa distans mellan träd, häckar, rabatter, lekredskap, hus etc, På vintern är den bra att lägga snö på, och den tar hand om rejäla mängder vatten när det kommer kraftiga regn.

Min morfar och mormor hade en stor tomt när jag växte upp som de till stora delar använde för att odla, Det var mer eller mindre självförsörjande på grönt. Men en gräsmatta hade de där man kunde leka fritt. Likadant hade min mors faster som bodde på en bondgård. Det hade alltid funnits en gräsmatta där sedan gården anlades på 1850-talet.

Det är alltså inget nytt påfund, utan en kulturell vana. Sedan var det säkert inte så pedantskött som det är idag på sina håll, men en naturlig del av trädgården.
 
S
Jag har väl en 7000-8000kvm gräsmatta skulle jag tro. Jag sysslar inte med odling och om jag skulle göra det så finns det gott om annan tomtmark att göra det på.

Gräs är bra för det går att underhålla lätt, leka på, slå upp partytält på och gå på.
 
För mig är gräsmatta förknippat med något väldigt positivt. Med minnen från när jag var barn och lekte med allt från hundar till radiostyrda flygplan, tältning, picnic och badminton till ungdomen när man överraskade föräldrarna med att ha klippt hela mattan på eget antitativ osv osv.

Nu när jag äger ett eget hus med tomt är gräsmatta en självklarhet, och för mig är det en hobby som vilken annan som helst. Mattan var i väldigt dåligt skick när vi köpte huset, så för mig har det blivit en utmaning att försöka renovera mattan. Visst skulle vi kunna ta hit någon med grävare som tar bort en halvmeter över hela ytan och börja om från grunden, men det är inte lika utmanande att försöka få stil på det vi har. Vi har redan, efter två år, fått mycket beröm från grannarna och en hel del vetgiriga frågor om hur vi gått till väga.

Varför vill vi, som bara är två vuxna, ha en gräsmatta då? Ja, första frågan blir ju vad skulle vi ha annars? Gräsmatta ger grönskande öppna ytor i en trädgård. Alternativen skulle vara stenläggning eller annan högre plantering. Stenläggning går bort helt, både av estetiska skäl och av att vi vill ha mjukt underlag i trädgården. Högre planteringar går bort för att då försvinner de öppna ytorna. Vi vill helt enkelt ha djup i trädgården så vi kan se växter och djurliv på lite avstånd från våra fönster.

Till saken hör att vi bor i tätbebyggt område med grannar nära med tomter på runt 700 m2. Vi kan därför inte välja att ha olika "rum" på vår tomt, och i valet mellan att ha de öppna ytorna eller uppväxta ytor vinner gräsmattan lätt. Hade tomten varit mycket större (som där jag växte upp) hade vi kanske valt att ha en del ängsmark, en del gräsmatta, en del odling, en del skog. Nu utnyttjar vi våra 700 m2 genom att ha en del gräsmatta, lite rabatter nära huset med altan, tre-fyra fruktträd, några pallkragar för odling av ätbart och en plattgång.

Jag tror att vi har runt 350m2 gräsmatta och denna klipper jag på en halvtimme med elgräsklippare. Den kräver inget underhåll, väsnas inte så mycket (dock mer än jag trodde när jag köpte den) och spyr inte ut några avgaser alls. Gräsklippet tas upp av uppsamlaren och av det används lite i rabatter, resten läggs i trädgårdsavfallstunnan som hämtas av kommunen varannan vecka. Detta går sedan till industrikompost/biogas.

Slutligen; visst kan jag uppskatta en trädgård helt utan gräsmatta. Där man vandrar på gångar genom uppväxt grönska med prunkande rabatter, träd och buskar...men jag skulle nog känna mig lite klaustrofobisk om det var vår egen trädgård och inte ha några öppna ytor och luftig känsla.
 
F
elpaco skrev:
Kul att du tar upp ämnet. Jag har länge tyckt att det är intressant ur ett samhällsmässigt omvänt perspektiv, som jag även postat om tidigare - hur kommer det sig att just en fin och välskött gräsmatta generellt sett inte är accepterat [i Sverige]?

Det är helt förbryllande för mig med de frågor som ställs av dig och många övriga i tråden. Svaren är väl uppenbara? De flesta tycker att det är helt ok att länga ner 100-tals timmar på pelargonior, rosodlingar, växthus med mera, MEN gräsmattan skall i bästa fall vara något man rullar spår i med skottkärran, när man flyttar sina omskolningsprylar på tomten.

Det är så klart så att en del njuter av en grön, jämntjock gräsmatta, som fjädrande välkomnar dina fötter som ett naturens fotbad. Ytterligare andra njuter av den närmast meditativa känsla som uppstår när man klipper och rår om den. Andra (som jag) finner också ett värde i att vårda något till en högre grad än mediokert.

Så jag kan inte se tonläget i de flesta posterna som något annat än ignorant. Jag har full förståelse för att du önskar lite gräs, med inslag av tistel och grus, men liten förståelse för att du inte ser skönheten i det jag vill åstadkomma. Sedan fattar jag inte vad det är i dina 100-tals kvadrat perennrabattet som ger avkastning .. pollinerande kryp? =)

Jag utmanar dig att ge mig vilken synpunkt som helst om husskötsel, boende, livsstil, och jag kan argumentera för det idiotiska i detta. Det finns knappt något vi sysslar med på vår fritid, som entydigt kan försvaras ur ett större perspektiv. Låt vara golf, odling, kvällsarbete eller film.
"Avkastning" är intressant. Man kan ju fundera på om min skapligt prydligs gräsmatta (jag klipper med en TORO 1000 Greenmaster med 10 skärs cylinder som jag hjälpligt trimmat upp till 16-18mm) som vi kör fotboll på mot ett mål. Det börjar med mina två ungar och frun sen ansluter tre grannungar och ett par pappor, en halvtimma senare kommer två osnuta till. Sen när det börjar mörkna så inser man att det har spelats boll i 2,5h och det rinner svett om ungarna. Det är avkastning om nåt. Vilken unge bryr sig om en jävla rabatt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.