K
Jag tycker att gräsmatta är ren idioti. Är tyvärr relativt ensam om att tycka så i vårt villakvarter där de nyrullade gräsmattorna är den enda grönska som finns, i övrigt ligger det makadam eller betongplattor på marken kring husen...

I vår trädgårdsplanering är det tänkt att finnas en ca 6x15 meter öppen yta som tyvärr antagligen kommer att gräsbesås. (en matta av ex. kamomill finns på önskelistan.)
Studsmattan kommer att stå på grus i en rund berså med en diameter på drygt 4 meter.

Trädgården kommer i övrigt att bestå av träd och buskar som väller ut över stenbelagda gångar.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Och en gräsmatta är härlig att promenera barfota i när den är lite lätt daggvåt.

Charlie2 skrev:
Märker att behovet/nyttan av gräsmattan minskar i takt med att barnen blir äldre...små barn behöver fotbollsplan, krocketplan, plats för studsmatta, gungor etc.
Precis.
 
  • Gilla
pruzze
  • Laddar…
Gräsmattor gör sig bäst hos någon annan. Sedan 9 år så har vi ingen gräsmatta, däremot så har vi släta berghällar och stenbelagda uteplatser samt murar som bildar terrasser för perenner. Har haft trädgårdstomter i 25 år tidigare. Jag tycker det är underbart att slippa se dessa mossiga gräsmattor med robbotklippare.
 
Kul att min diskussion kom igång, med bättre respons och högre i tak än jag vågat tro! Tack för det alla forumister!

Min idé om att skapa tråden befäster min teori om att det finns alltifrån de som låter tomten få mer av en skogskaraktär, till de som några av er representerar här, en "fetisch" för en ren och snygg gräsmatta. Jag försöker själv anamma begreppet "skogsträdgård".

Jag vill understryka att min åsikt inte är att trädgården ska vara helt gräsmattefri, men gräsmattan får gärna ha lite inslag av "ogräs" i sig, så länge den går att gå på och använda för diverse aktiviteter. Det jag funderar över är om man verkligen behöver ha så mycket gräsmatta i proportion till den totala trädgårdsytan?

I min värld och såsom jag odlar, är det nog lika mycket skötsel på att serva och reparera klipparen, rejsa runt den tid det tar med den, som det är att rycka ogräs i landen. Och då blir perennrabatterna bara vackrare och vackrare, medan gräsmattan består. Dessutom ger just mina perennrabatter avkastning i form av mat. Rätt skött, kommer rabatten förmodligen bli mer och mer underhållsfri efter en tid, jag strävar iaf åt det hållet och det har redan gett resultat!

Har man inga större ytor mellan rabatterna kommer där naturligt att uppstå stigar som kantas av högt gräs, eller ängsblomster och sk "ogräs". Jag betraktar inte en "klöveräng" eller liknande inslag i gräsmattan som en "ren" gräsmatta. Att sitta med en öl, eller kaffe i näven och kolla på alla pollinerare som jobbar i eftermiddagssolen, är nästan hypnotiskt stillsamt!

Något vi inte får förringa i debatten är oväsendet som denna typ av trädgårdsskötsel orsakar. Det spelar egentligen ingen roll om det handlar om gräsklippning, motorsågning, trimning, häcksaxar, eller lövblåsar, det väsnas! Värst av allt är när grannen, som besöker sin stuga enkom för att få köra sina maskiner, drar igång klipparen lagom till nubbevisan på midsommarafton! Vari ligger kutymen?

Och jag är tyvärr inte övertygad om att de elektriska alternativ som finns bringar särskilt mycket större lugn till nejden än de bensindrivna. Visst måste man få sköta sin trädgård och jag sågar, klipper och trimmar själv en del, men jag vill, framförallt för min egen, men även för andras skull, hålla det till ett minimum. Robotar har jag ingen erfarenhet av, men de har andra begränsningar som inte känns värdiga för pengarna man lägger ut, störningar, branter, nivåskillnader osv...

Vi kan kanske sluta oss till att en gräsmatta odlas för sitt skönhetsvärde och att det inte finns så mycket mer att hävda? Var och en blir salig på sitt! Och jag köper det, jag ägnar mig åt andra aktiviteter än odling som somliga inte tar i med tång i ens, som tex att meka "gamla rostiga bilar".

Men jag vill med denna tråd så ett frö (phun NOT intended :p) hos den vanlige "medelsvensson" att "tänka utanför boxen", en vanlig trädgård behöver inte bestå av en gräsmatta kantad av odlingar, varför inte en en odling kantad av gräsmatta? :D
 
  • Gilla
Wirrun och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har en stor naturtomt utan gräsmatta. Mycket ängsmark som slås en gång per år. En helt fantastisk backe ner till sjön som är full med hundratusentals gullvivor på våren. Underbara ängsblommor och vitsippor och blåsippor i mängder i skogskanten.

Inga rabatter, rådjuren äter upp allt, men många krukor på altaner och terrasser. Saknar inte gräsmatteskötsel.

Men det är stort jobb att hålla en naturtomt vacker och i gott skick och inte låta den växa in på vägar, strand och gångvägar. Städa upp nerfallna grenar och kvistar efter vintern tar bara det tre dagar. Röja sly på ängarna tar också tid. Så allt som allt så ägnar vi denna tomt mer tid än vår förra (iofs mkt mindre) tomt med gräsmatta, rabatter, buskar, häck mm.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle grabben kunna tjäna ihop sin veckopeng om det inte fanns en gräsmatta att klippa ...
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker många har missat en bra pitchpoint med gräsmattan! De insekter som lever i den är "ganska" trevliga i jämförelse med all möjlig skit man kan hitta i annan grönska. Typ mördarsniglar. På gräsmattan ser man ju ett söta fjärilar, humlor och någon borttappad trollslända.
Sen är ju den gröna färgen från en gräsmatta mycket trevlig att ha som fond!
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Ja varför ska man ha en golfbanekort gräsmatta som inte får beträdas för???? Inte ens under vintern får den beträdas nej en gräsmatta skall användas. Ni som har en golfbanekort gräsmatta och kör med uppsamlare och dessutom köper en massa gödsel till gräsmattan varför? Kör med ett mulcher kit i stället då får gräsmattan en naturlig näring i stället för en massa konstgjord gödsel, eftersom ni klipper minst en gång i veckan så blir det inte många millimeter som ni kan gå och reta er på.
En gräsmatta mår ju inte ens bra av att vara 25mm kort eftersom man riskerar att bränna rötterna så man måste hålla på och vattna den i en tid där vissa delar av sverige dras med vattenbrist.
Som avslutning en fundering, varför skall alla gräsmattor i ett radhusområde se lika dana ut för ett sådant område ser mera dött och konstgjort ut ser inte ut som att någon vågar sticka ut å vara sig själv.

Jaa jag vet att en del av er säkert blir irriterad på mig nu å säger att alla får väll göra som dom vill ptja sant men till viss del så är det alla "fina" gräsmattor som gör att det är dåligt med både bin och humlor på en del ställen å utan dom så blir det inga grönsaker på våra matbord 😕
 
  • Gilla
Wirrun och 4 till
  • Laddar…
Min tomt är 2000 m2 varav gräsmattan är 200. Har kämpat som sjutton med den för att få den tätt och fri från mossa. Egentligen borde jag ha struntat i det, mossa är ganska praktiskt om man tänker efter, och speciellt fult är det inte. :)
 
Vi har 17443kvm tomt och ungefär 16000 är gräsmatta...

Vi har automatisk klippning av gräsmattan nästan varje dag, tyvärr klipps det lite ojämt så ungefär varannan vecka får jag ta traktorn dra över de ställen som inte blivit klippta.

Utav dessa 16 000 kvm är ungefär 2000 kvm "fin" gräsmatta, det betyder att inga hästar går på gräsmattan.

Den delen klipper vi lite oftare, flera gånger i veckan, har vi orkar och har lust.

Vi gillar gräsmatta och skulle absolut inte byta ut det mot odlingar! Vi har odlingar också men det tar ca 1,5 timma att klippa och på 1,5 timmar hinner vi inte ens rensa i de rabatter och odlingar som finns, att göra om mer gräsmatta till odlingar finns inte!

Dessutom odlar vi hästar på större delen av vår gräsmatta så det måste räknas som odlingar ändå?

/N
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Då jag bor i ett renoveringsobjekt på 220 m2 så är mitt mål att skapa en så lättskött trädgård som möjligt för att lämna tid åt renovering. Då är gräsmatta en rätt smidig grej. I mitt rätt fullproppade liv så har jag inga problem för insatser lite då och då, typ gödsla eller stödsö. Däremellan får roboten göra jobbet. Under högsäsongen klipper den varannan dag. Värre är det att ta mig tid för att vattna löpande och hålla en odling levande :surprised:

Jag VILL gärna börja odla men då jag har svårt att hinna med löpande bevattning och grejer har jag en tendens att döda allt jag försöker med. Därför vill jag få ordning på trädgården så att den är så lättskött som möjligt innan jag drar igång någon odling.

I år har vi tänkt köra potatis i hinkar som får bli en liten mjukstart, sedan får vi se hur det går.

Sedan kommer nog gräsmattan alltid vara kvar. Och det är just för att det är en lättskött del av trädgården som sköter sig självt i princip och ser riktigt snygg ut.
 
Redigerat:
Fin gräs matt är en njutning och dessutom är det roligt att lyckas.

Robotklippare gödsla med Chrysan 2ggr år.

Härlig känsla på våren när maskarna putter upp små jordhögar och livet börjar på ett nytt år i trädgården.
Jobbiga är väl att behöva ta fram vertikalskäraren ... det blir ju som en tjock filt av tätvuxet gräs :)

Men vist en arbetskamrat hatade sin gräsmattan och ville ha grön asfaltering ....
Många är olika men förmånen att ha en egen gräsmatta utanför dörren är jag glad för
 
Den här var rolig! Undrar om det är en ärlig fråga eller svenska avundskjukan. För min del har jag jag ärvt det här med att ha en fin gräsmatta. Både pappsen och morsans man bryr sig om sina gräsmattor. För mig är det lite av en stolthetsfråga; att visa att jag bryr mig om mitt hus och hur det ser ut. Låt mig kontra motargumenten.
1) En fin gräsmatta kräver inte mycket omsorg om man håller efter. Ta bort mycket av det bruna, döda gräset nu på vårkanten; gödda några gånger per år, vattna. Stroller kombi gör att jag har ingen mossa, klöver, maskrosor eller annat och det lilla som envist blir kvar plockar jag för hand innan eller under klippning och som sagt, håller man efter så går det fort. Riktigt fort. 5 minuters promenad genom tomten innan klippning så är allt ogräs bortplockat för hand.
2) Gräsklippare som spyr ut avgaser. Uttryk som "spyr ut avgaser" är ett sätt att betona negativt gräsklippning för att ge sitt argument eftertryck. A) Det finns elgräsklippare B) Bilar? Tyvärr går inte alla bilar på vätgas än som bara "spyr ut" vatten. (Ser fram emot den dagen!)
2a) Gräsklippare väsnas över nejden. A)El igen. B) Bilar igen C) Svenska förortsidyllen är lätt störd då många svenskar tål inte att ha grannar men vill bo nära till kommunikation, shopping och natur samtidigt - men inte blir strörd av någon. Flytta till skogen och bo själv med 5 km till närmanst granne. Men inte för nära flygplatsen förståss. Jäkla flygplan eller hur! Spyr ut avgaser och väsnas. Men det är skönt att åka till Thailand och Spanien när det passar en själv.
3) Monokultur som inte tillåts blomma eller gynna mikrokultur. En vanlig villa tomt oavsett hur gräsmattan ser ut har inte en monokultur. Häck, buskar, träd, rabbatt, trädgårdsland. Ganska vanligt utöver gräsmattan. Min gräsmatta är så grön, tätt och frodig att den älskas av en omängd små kryp och maskar. Har fler fåglar som jagar i min gräsmatta än grannarna eftersom det bor så mycket "fågelmat" i min gräsmatta. Jordmaskar, gräshoppare, marklöpare, spindlar. Massor av småkryp som är mer än välkomna för ett fungerande mikro-ekosystem.
4) Ger ingen avkastning. Punkt 3. Avkastning till fåglarna. Och höjer värdet på huset. Jag skulle jämföra en ovårdad gräsmatta med samma värdesänkning som ett hus som har inte fasadmålats på länge.
5) Kostnader. Ja det kostar att köpa en till två dunkar bensin per säsong. Jag lägger mycket mer pengar på gasol till grillen (hopsan, spyr avgaser igen!), lite mer på göddning och sen på bevattning via mitt nedgrävda sprinkler system. Sen måste jag ta allt avfall till tippen (hopsan, biler spyr ut mer avgaser).
6) En gräsmatta som ingen får gå på. Nej, tvärtom. Alla, speciellt barn älskar att gå barfota i den fina gräsmattan dock inte direkt efter göddning förståss. Hunden älskar att rulla i gräsmattan, dock inte direkt efter göddning.
7) Logik. Lägger tid, pengar och möda på allt annat som har med huset att göra men struntar i just gräsmattan? Jo, så kan man också göra och har grannar som gör det. Det får stå för dem. Jag tar hand om hela huset invändigt och utvändigt. Vissa kanske skulle passa bättre i lägenhet. Fast då måste man bo nära folk som hörs o störs.
 
  • Gilla
olomar och 3 till
  • Laddar…
Att ha fullt med blomsterrabatter och trädgårdsodlingar istället för gräsmatta skulle ta enormt med tid som inte finns i dagens stressade samhälle om man inte har ett enormt stort intresse av det.

Stenplattor och hårdgjorda ytor är inte särskilt positivt heller. Det blir väldigt mycket dagvatten som i så fall måste tas om hand via ledningar som redan är underdimensionerade ut till vattendrag eftersom den egna marken inte kan ta hand om det.

Själv föredrar jag därför hellre en fin grön gräsyta än en vildvuxen ovårdad yta med vildgräs och sly. Och som andra skrivit. En gräsmatta kan ju nästa sköta sig själv med en automover klippare.

Mvh
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Min styrande princip är att så länge det är grönt och går att gå på med bara fötter så duger det som gräsmatta, dvs maskrosor är ok, groblad är ok, klöver är utmärkt - låg och fin. Mossa är mjukt och behöver inte klippas ;)
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.