Ja, det är ju långt mellan Felvik och Allvarsand :)

(Fritt lånat från Barna Hedenhös tror jag)

Och ursäkta mitt raljerande!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju långt mellan Felvik och Allvarsand :)

(Fritt lånat från Barna Hedenhös tror jag)

Och ursäkta mitt raljerande!
Vi kan skapa en egen tråd, svammel på hög nivå kan vi kalla den....

Väl mött vännen!

P-A;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jordgubbsplantor växer i bruna plastlådor på gräsmatta intill ett odlingsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordgubbsplantor som börjar växa i en vit trälåda täckt med höstlöv på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordgubbsplantor som växer i en hemmagjord pallkrage med plastfolie på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kul. Förra året köpte vi några ströförpackningar jordgubbar på Lidl när de sålde ut "sista skruttet" billigt. De planterades i den där trälådan som syns på ena bilden (hade tre sådana) och fick sitta där tillsvidare..

De växte till sig, trots lite snålt om utrymme, och bildade fina revor ut i/på gruset.. som jag sedan klippte av och stoppade i några sådana där bruna plastlådor (som skymtas på ena bilden)..

Sedan kom hösten och vi fick tag på några pallkragar där vi beslöt att sätta ner en hög med jordgubbar (av de ursprungliga framför allt). Blev två lådor..

Nu har alla kvicknat till och alla lever.. oavsett om de bor i trälådor, plastlådor eller pallkragar (alla har stått ute under vintern, på samma ställe).

Tur jag köpt fler pallkragar, för de vill tydligen producera mycket jordgubbar till mig i år.. (mina sticklingar ser ju väldigt pigga ut de med, nästan piggare haha) (y)
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Känns som om beskrivningen överdimensionerar virket lite. Jag skulle nog valt lite tunnare virke än tvåtum. Allra helst om jag skulle välja ceder som rekommenderas.

Edit:
Ha, ha, ser nu att inlägget jag svarade på inte direkt var helfärskt. Det handlade om en engelskspråkig beskrivning av poatisodlingslåda (#2203). Nåja, så kan det gå när man inte läser sidnumret så noga innan man klickar "svara"
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
gunric skrev:
Känns som om beskrivningen överdimensionerar virket lite. Jag skulle nog valt lite tunnare virke än tvåtum. Allra helst om jag skulle välja ceder som rekommenderas.

Edit:
Ha, ha, ser nu att inlägget jag svarade på inte direkt var helfärskt. Det handlade om en engelskspråkig beskrivning av poatisodlingslåda (#2203). Nåja, så kan det gå när man inte läser sidnumret så noga innan man klickar "svara"
Vitsen med denna tråd är inte bara trädgårdsintresse, här avhandlas allt mellan tapetval till barna hedenhös, välkommen, ju virrigare du är ju mer roar du oss andra....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Pagno: Har ni den svarta på en helvägg också? ser att ni har vit panel därinne också och på din bild ifråga har du ju "kakelraden" också :) Ser jättefint ut, både köket (även om ni inte vill plocka haha..) och tapeten :)
Nej inte på helvägg, svart på halvvägg i köket.... Vy inuti ett ljust kök med vit halvväggs tapet, vit köksinredning och trägolv, person står vid bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå på nästan helvägg....
Interiör av ett ljust rum med blåmönstrad tapet, växter, trägolv och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men trädgården är utan både tapeter och växter, snön försvann häromdagen
Vy genom trädgårdsställning på tomma odlingslådor och ett växthus i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återkommer med bilder när lådorna tagit sig....
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla skrev:
Tulpaner kan väl ni oxå ha ute?

Fasiken det snöade här i förrgår och dan innan och vi har haft minusgrader i dagar.. här vågas inte ställa ut nått! De bor inne i huset med oss :)

Skakig vår!
Våra tulpaner dog i helgen. Det frös på rätt rejält :/
 
A
Och tulpanerna här blev uppätna av rådjur...
 
Detta är på gränsen till deprimerande, längtar efter prunkande grönska, snart.....
Trädgård med växthus under mörka moln, indikerande längtan till vårens grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark skrev:
Våra tulpaner dog i helgen. Det frös på rätt rejält :/
Nä, trist :( hur kallt fick ni eg? De kommer igen nästa år förhoppningsvis (får tänka positivt)
Våra har peppar peppar klarat sig trots snö o frost.

Däremot undrar vi var våra 200 lökar" tagit vägen som vi satt i gräsmattan.. väder? Mullvad? Sork? Hmm.. Hoppas de dyker upp nästa år om inte annat!!
 
Pagno skrev:
Detta är på gränsen till deprimerande, längtar efter prunkande grönska, snart.....
Du vet INGET om desperation! Efter att ha varit stadsbo i snart femtio år har jag flyttat ut ensam till gård på landet och för första gången inser jag att det är fan vinter i ett HALVT ÅR i Sverige! I Skåne! Snyft! Jag har nu i påsk desperat suttit i solstolen i samma uniform som när jag är ute och vandrar i storm vid havet i typ november. Crafts varmaste underställ, ett lager till med fleece och skit och sen vind och vattenisolering ytterst. I april! Samma som i november. Buhuhu. Och dessutom dragit solstolen in och ut ur garaget för att i ena minuten ha himmelsk vårvärme med blåhimmel och gröna nyglittrande åkrar runt om och milsvids utsikt över Lundaslätten och rovfåglar stilla seglande i långsamma varma uppvindar för att nästa sekund ha snö, kuling och grått. Buhuhuhu. Och jag är ute och kollar gräsmattan flera gånger om dagen i desperation för att se om den inte är liiiite grönare än för tre timmar sen och om mina två gödslingar och timmarna med järnsulfat med högtryckspruta mot mossan och timmarna med min egenbyggda kratta till traktorn och timmarna jag legat på alla fyra och dragit upp ogräs har gjort nån nytta och Moder Natur bara skrattar åt mig. Hon skrattar! Och blåser ännu en 5-gradig fuktig kuling till i nyllet på mig. Jag vill ha grönt! Jag vill sitta på gårdsplanen och lätt steka i en vindstilla lugn vårsol! Jag vill sitta och kisa mot det smaragdgröna i björken och hundratusentals små nyfödda gröna stjärnor i boken medan småfåglarna jag byggt ett dussin fågelmatare och fågelholkar till över vintern betalar mig med ett tanklöst glatt pärlband av kivande tjattrande småfågelkvitter. Jag vill ha VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR!

Du vet INGENTING om desperation.

;)
 
  • Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Nä, trist :( hur kallt fick ni eg? De kommer igen nästa år förhoppningsvis (får tänka positivt)
Våra har peppar peppar klarat sig trots snö o frost.

Däremot undrar vi var våra 200 lökar" tagit vägen som vi satt i gräsmattan.. väder? Mullvad? Sork? Hmm.. Hoppas de dyker upp nästa år om inte annat!!
De har stått i garaget i vinter men sen kom morsan förbi och sa "det är dags att ta ut dem". Hinken stod ute under natten jag nu har alla ramlat ihop. Konstigt väder vingar nu för tiden xD
 
segv skrev:
...Du vet INGENTING om desperation.

;)
Tack, du klädde just alla mina känslor i ord!
Denna april får helt enkelt :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Och om en vecka skall vi alltså sjunga in våren.
Iförda Helly-Hansen underställ, yllemössa och skidvantar då?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tack, du klädde just alla mina känslor i ord!
Denna april får helt enkelt :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Och om en vecka skall vi alltså sjunga in våren.
Iförda Helly-Hansen underställ, yllemössa och skidvantar då?
Vi upplever vårt allra första april i hus på landet, så för oss är det tumme upp. Njuter i fulla drag trots vädret nyckfullhet
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
F
Vad har man gjort i trädgården idag? Plockat sten, sten, sten och sten i jorden eller vad man skall kalla det på det som skall bli nya gräsmattan. Runt 1,5 kubikmeter lyckades vi (jag och frun) gräva fram idag. 3-4kg glasrester, lite rester av eternitskivor och 100-150 liter rötter och pinnar lyckades vi gräva fram med. Ryggen viftar med vit flagga och resten av kroppen vill bara att jag skall bli halvlullig på ett par pilsner och några glas rött.

Ungarna hjälpte till i nån timma innan dom gick upp i rök. Den minsta jäveln dök upp igen när jag gjorde en brasa på alla pinnar och rötter. Han har helt klart pyromantendenser... äppler faller neråt och inte så långt verkar det som.

Vi har ganska gott om runda fina kullerstenar för dekoration framöver.
 
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.