Vi tar ofta för givet att en anlagd park, eller privat trädgård, ska ha en gräsmatta mellan odlingarna, men jag tycker en relevant fråga är "varför"?

Jag är "odlingsentusiast", lär mig varje säsong nya saker och sedan jag blev husägare, har min syn på gräsmattans självklara roll i trädgården förändrats rätt drastiskt och ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad om gräsmattans otyg blir jag.

Jag skulle därför vilja höra med er som besöker detta forum vad ni värderar hos en gräsmatta och varför man bör ha en? Jag behöver "hjälp" med att förstå varför somliga lägger ner så mycket tid och energi på något som de inte har användning för. Ärkeexemplet måste väl vara den kliniskt "rena" och välansade gräsmattan som inte får beträdas, som aldrig används för sport, lek eller rekreation.

Motargumenten har jag klara för mig:
- Kräver mycket omsorg för att hålla i ett "rent" skick
- Gräsklippare som spyr ut avgaser (oftast än så länge) och väsnas över nejden
- Monokultur som inte tillåts blomma eller gynna mikrokultur
- Ger ingen avkastning

Jag ska i detta nämna att jag inte är totalrabiat mot gräsmattor, mina framtida planer för trädgården involverar en öppen yta för lek och sport, samt för stora fester där man kan duka långbord under bar himmel, så visst finns det en funktion, men hur många hundra kvadratmeter gräsmatta behöver man egentligen? Och hur ofta "måste" man egentligen klippa?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 12 till
  • Laddar…
Vad ska man ha mellan odlingarna istället? Låta det växa till äng, eller grus, trall, stenläggning?
Jag tycker inte det är så mycket jobb med gräsmattan i jämförelse med rabatter, grönsaksodlingar etc.
Vi har en ganska liten tomt, bara ca 700m2. Den gräsyta vi har värderas högt för lek mm.
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Jag har ca 600m2 gräsmatta på en tomt om totalt 1132m2.
Den tid jag tillbringar på skötsel av gräset är försumbar med den tid jag ängnar åt kanske 100m2 med plantringar för att inte tala om tiden jag lagt på de ca 80m med avenbokshäck!

Mest lättskött är såklart mina 120m2 asfalterad uppfart och alla mina m2 med makadam och andra stenpartier!

Tror dessutom varken jag eller ungarna hade uppskattat att spela fotboll och diverse andra sporter i grönsakslandet!

Alla är vi olika, Heja gräsmattan! 😛
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi klipper gräsmattan en gång i veckan ungefär, april-maj till oktober-nov.

Jag tycker inte att en gräsmatta behöver vara superperfekt, tål både lite udda växter i den och lite mossa här och där. Hur mycket jobb det är beror nog mycket på ambitionsnivån. Jag skulle naturligtivs hellre vilja ha en helt perfekt gräsmatta, men det finns ingen i vår familj som är beredd att lägga den tiden som skulle krävas för att uppnå den.

Jag tycker att en trädgård är så mycket mer än en gräsmatta och jag vill ha en blandning av träd, buskar, sittplatser, hårda ytor, odlingar och så gräsmatta.

På gräsmattan kan man ha picknick på en filt, ligga och sola eller spela badminton.
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
roboten sköter gräsmattan, finns ingen robot till rabatter/buskar/träd. + gräsmatta är bra mycket snyggare än buskar rabatter mm.

Så "Odling" går fetbort hos mig. Anlade precis flera tusen kvadrat gräsmatta på ena fastigheten haha
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Vår gräsmatta fungerar som altan/uteplats, uppställningsplats för barnens pool, tältplats när barnen vill tälta på sommaren, lekplats, plats att sola, ett sätt att skapa djupet i trädgården och såklart väg mellan olika platser i trädgården.
Sedan är det också en plats för infiltration av regnvattnet, och den håller mikroklimatet behagligt på sommaren.
Med lite klöver, tusensköna och några andra blommor blir den också välbesökt av humlor, vildbin, och några andra pollinerande grannar.

För att uppfylla sin roll ska den ha en viss kvalitet/tålighet, så ibland ska man klippa, gödsla, vattna, mm. men överlag tycker jag inte att det är så mycket jobb.
Jag förstår inte varför vissa inte har gräsmatta, men bara altan, stensättningar.
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Ja alla är vi olika som sagt, och tur är väl det!
Jag gillar det estetiska, det är vilsamt att se på, förutom alla andra goda skäl som räknats upp ovan. Det är mjukt att gå på och friskt när det är daggvått och man går barfota. Det är som trädgårdens heltäckningsmatta, som bjuder en att komma in och vara som hemma, mot fonden av björk, en, gran, körsbär och thuja. Den böljar stilla kring plommonträden och ger trädgården luft och ljus med sina öppna ytor.
Det slår an en grundton av natur, lugn, ekologi och harmoni. Den påminner oss om vår koppling till Moder Jord, och att allt i naturen inte kan trimmas, beskäras, begränsas och tuktas av människan. Den bryter de hädiska, naturvidriga räta linjerna, som vi människor till varje pris ska omge sig med.
Kort sagt: Gräsmattan är husägarens hud.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 8 till
  • Laddar…
Min sambo brukar skoja om att jag har en älskarinna.. o det är gräsmattan.

Har kanske 800-900kvm gräsmatta varav nu 100-150 är i icke fint skick resten är väll vad man kan kalla perfekt inte nu olle berg perfekt för jag har faktiskt jobb och barn att sköta mellan varven.

Men målet är att allt gräs ska se ut som folks paradmattor på framsidan i villa områdena.

Digert jobb mest klippning med 2 dagars mellanrum till cirka 25mm höjd med uppsamlare. Kantskär kanske 3ggr per sommar och kör trimmer varannan klippning.

Tippar på att jag lägger i snitt 8h i veckan på gräsmattan för att hålla den i trim, pengamässigt skulle jag vilja säga att det är lite för mycket för att det ska vara sunt.


Gillar och vill ha en "perfekt" gräsmatta
 
  • Gilla
Nazareth och 4 till
  • Laddar…
F
Lutte skrev:
Min sambo brukar skoja om att jag har en älskarinna.. o det är gräsmattan.

Har kanske 800-900kvm gräsmatta varav nu 100-150 är i icke fint skick resten är väll vad man kan kalla perfekt inte nu olle berg perfekt för jag har faktiskt jobb och barn att sköta mellan varven.

Men målet är att allt gräs ska se ut som folks paradmattor på framsidan i villa områdena.

Digert jobb mest klippning med 2 dagars mellanrum till cirka 25mm höjd med uppsamlare. Kantskär kanske 3ggr per sommar och kör trimmer varannan klippning.

Tippar på att jag lägger i snitt 8h i veckan på gräsmattan för att hålla den i trim, pengamässigt skulle jag vilja säga att det är lite för mycket för att det ska vara sunt.


Gillar och vill ha en "perfekt" gräsmatta
Det du skriver betyder inte ett skit.... om du inte postar en bild på läckerheten.

Är också gräsmatta-fetish och hade en acceptabel matta tills nu i vinter då jag väljer att börja om med en utjämnad, planare och mer väldränerat underlag. Kommer nog eventuellt att sänka ambitionsnivån lite med samtidigt som förutsättningarna för bättre kvalitet med mindre insats borde finnas.

För vår del så är det dock självklart att mattan används för kubb, fotboll och duffade wedgar.
 
Vi har en kuperad tomt på ca 1000 kvm, där det mesta är ovårdad skogstomt, med sly, blåbärsris osv. Totala ytan gräsmatta är säkert mindre än 100 kvadratmeter, uppdelad på olika ställen och nivåer. Ibland önskar man att man haft en plätt stor nog att spela badminton på, men oftast känns 100 kvm gräsmatta fullt tillräckligt. Den får sköta sig själv så mycket det går, någon klippning ibland när gräset börjar bli för högt, och någon vattning när det börjar bli för brunt. Mossa får gärna ta över, sen jag sett mossträdgårdarna i Kyoto så förstår jag inte varför folk vill bekämpa mossan.
 
fsn skrev:
Det du skriver betyder inte ett skit.... om du inte postar en bild på läckerheten.

Är också gräsmatta-fetish och hade en acceptabel matta tills nu i vinter då jag väljer att börja om med en utjämnad, planare och mer väldränerat underlag. Kommer nog eventuellt att sänka ambitionsnivån lite med samtidigt som förutsättningarna för bättre kvalitet med mindre insats borde finnas.

För vår del så är det dock självklart att mattan används för kubb, fotboll och duffade wedgar.

Absolut att jag kan bjuda på bild, men vi har uppskattningsvis fortfarande 10-30cm snö men ska se om jag hittar någon bild där mattan är med.

Vissa gånger sliter det på en att man måste fast orken inte finns där men skiter man att klippa så vet man det kommer dubbelt tillbaka.

Får se hur det går i sommar med gräsmattan för vi ska få tillökning i juni lagom tills det drar igång på riktigt.
 
Jag tycker att trådstartaren har alldeles rätt i sitt ifrågasättande.

Som jag ser det är matjord en extremt dyrbar resurs som skall användas till att odla mat i. Allt från timotej till potatis och råg och morötter. Våra förfäder i 100 generationer har slitit ut sig och dött i förtid med gräftan i hand för att skapa den matjorden och även om vi just nu inte behöver den för vår överlevnad är den en mycket bra försäkring mot dåliga tider.

Visst är det trevligt att ha någon liten gräsmattsplätt men den får gärna vara anlagd med halvdålig jord så gräset inte växer för snabbt och den skall inte vara större än absolut nödvändigt. Den får inte heller sluka mer resurser än absolut nödvändigt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
K
Med tanke på att Sverige har mat för befolkningen i ungefär 1 vecka i händelse av kris kan man nog räkna med att folk får omvärdera hur viktigt det är med gräsmatta i framtiden.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant och reda ut hur mycket bränsle som går åt för att klippa och trimma gräsmattor, där vi bor finns det gårdar med hektarstora välansade mattor vars enda användare är en något fetlagd gubbe som åker fram och tillbaka på minitraktorn och putsar, sällan ser jag kvinnfolk i samma syssla, de ansar en rabatt med lite blommor nära huset.
Tilläggas kan att vi själva satsar på skogstomt, Serbgran, Pyramiddito och enar, sedan litar vi på vår skapare.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Märker att behovet/nyttan av gräsmattan minskar i takt med att barnen blir äldre...små barn behöver fotbollsplan, krocketplan, plats för studsmatta, gungor etc. Tonåringar hänger i utemöblerna på altanen och gräsmattan blir min. Ååå vad jag önskar en plätt Olle Berg-perfekt gräsmatta omringad av rabatter, buskar och träd. Bara en rund yta perfekt grönt gräs där jag kan gå barfota och lukta på blommorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.