Tack för svaret! Ligger diket på er mark eller utanför? Servitut?
 
Hej,
för fosforfällning finns en betydligt enklare metod nämligen att placera en "Green Rock Aqua Stone" i toalettstolen, det kostar en tiondel av vad en kalksäck kostar och har ingen begränsning i användning annat än att man måste fylla på med nya stenar varefter de förbrukas. Se web greenrock.fi och sveme.se/produkter/clearwater-kemikalie-buckar-40st
Dock osäker på om man får metoden godkänd överallt.
 
aleica skrev:
Tack för svaret! Ligger diket på er mark eller utanför? Servitut?
Grannens mark, med servitut.
 
Såvitt jag förstår så är AgustEco både billigast och har bland de bästa mätvärdena. Dessutom är det bara en enda enhet att gräva ner. Förstår inte varför man skall gräva upp hela trädgården med efterpoleringssteg och UV-brunnar. Det blir ju en mycket dyrare totalinstallation. Det verkar skilja väldigt mycket i pris på flockningsmedel beroende på hur bra reningsverket är på att rena bort fosforn biologiskt. Väldig skillnad på att betala 700 eller flera tusen per år i flockningsmedel.
 
Det finns flera alternativ som bara innebär en burk att gräva ner. Sen har alla system sina egenskaper som man får ta hänsyn till och beroende på hur man värderar dem kan de framstå som mer eller mindre positiva. Gemensamt för alla är dock att de kräver skötsel, har driftskostnader och över tid behöver reservdelar. Det är väl här man ska fundera mest tycker jag för det är något man kommer att leva med under lång tid.
 
  • Gilla
Roadrunner74
  • Laddar…
Hej alla
Tänkte tillföra eller iaf informera er med ytterligare info.
Mina föräldrar har ett Biovac 5N PEH , är beteckningen på den med tillhörande EP tank.
Dom har haft det i ca 4år snart och den har funkat som utlovats, lukt ca 3mån efter start innan biologin kommit igång ordentligt, sen har den inte luktat enl mig när man varit på besök på somrarna. Den infon fick dom av säljaren innan köp. Serviceavtal på 3050kr/år inkl pax21,dock så står det pax14 idag. Varför vet jag inte. Går nått sönder i verket, typ kompressor så betalar dom 600kr och Biovac står för resten av kostnaden, det var servicen som avgjorde i vårat område när dom stod i valet av anläggning. Kommer inte ihåg mer från påsken då vi sågs och det diskuterades flitigt kring bordet.
 
Vart släpper ni ut det renade vattnet? Enligt mig och kommunen skulle det gå bra att släppa ut det i vägdiket mellan tomten och vägen. Markägaren är dock emot det. De är rädda att det ska blir för mycket vatten i diket. Vi funderar nu på att gräva en stenkista, men den kommer i så fall ligga 20m från vattenbrunnen eller 20m från energibrunnen. Rekommendation är 50m för att inte förorena grundvattnet. Frågan är om man vågar sig på det...
 
Vi släpper vårt till en huvuddräneringsledning som går över vår tomt och vidare till en bäck.
Detta brukar inte vara något större bekymmer vid befintliga hus då de oftast har vattenavlopp redan både från dränering men även från tidigare trekammarbrunn. Vattenmängden ökar inte för att man byter till renkngsverk, så har det inte varit problem innan att bli av med vattnet så bör det inte bli det sen heller.
 
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
Slamavskiljare efter minireningsverk. Hur fick de det där reningsverket genom testerna i Tyskland?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det var antagligen så att de slängde in reningsverket innan trekammarbrunnen i en befintlig anläggning. Men det där ser ju inte alls bra ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och tur var det - hade det anlagts en markbädd som efterpolering för att hygienisera vattnet så hade den troligen varit igensatt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Hmm? Ivigtut vad visar filmen? Att reningsverket inte fungerar som det ska? Har du haft mycket problem med reningsverket?
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Är det någon som tittat på Klargester biodisc från Kingspan. Jag tycker att det verkar vara en intressant variant. Min anläggning har inte inspekterats än, men jag räknar med att åka på ett byte när den dagen kommer.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som tittat på Klargester biodisc från Kingspan. Jag tycker att det verkar vara en intressant variant.
Demovideo:

Snygg tysk lösning för syresättningen. Systemet kräver ju inga pumpar, varken för vatten eller för luft. Såg också att den klarar 1800 l per dygn i toppbelastning. Det är ju för två hushåll. Det är bra mycket bättre än många andra minireningsverk.

Det som nog kommer att gå sönder först är den där motorn som driver biohjulet. Vad är garantitiden och vad kostar en reparation? Kanske ska man ha motorn liggandes hemma redan från dag ett om den går att byta själv?
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.