Fuktvandringen som uppstår under sommaren när du stänger av golvvärmen hindras av ångspärren ovanpå betongen, eller släpps igenom av kakelfogar och vädras ut av husets vanliga ventilation. Är bara ångspärren tät så blir det aldrig några fuktproblem.
 
Bod säg det åt alla drabbade som står där idag med sina
-90 tals kåkar med den konstruktion du pratar om.
Eller till dom som tvingas riva sina relativt nybyggda
hus pga mögel!
 
Jag undrar hur påkopplad golvvärme under sommaren skulle ha hindrat mögel i de fallen? Om det är som du säger att betongplatta på mark, 200 mm isolering under och väldränerad mark är en problemkonstruktion, så vill jag definitivt veta mer. Ge gärna exempel.
 
Men, vänta nu. Det är väl inte grundens konstruktion som är orsaken till problemen utan den ingjutna golvvärmen? Har du inte ingjuten golvvärme så drabbas du inte av de här fuktproblemen? Är det helt fel resonemang?
I så fall är det ju ännu ett tungt argument för att undvika ingjuten golvvärme i nybyggen.

Som jag förstår det uppkommer fuktproblemen av att ångspärren inte varit tät. Ska man vara på den säkra sidan så bör man alltså lägga ut typ Platonmatta över grunden med ventilationskanaler ut från huset. Men då blir det ju helt omöjligt att ha ingjuten golvvärme...
 
Är det inte så här att när den ingjutna golvvärmen är påkopplad så lämnar fukten (i form av vattenånga) plattan på grund av den ökade värmen. När man stänger av värmen så kan fuktmängden i plattan öka och eventuellt krypa uppåt till ovanliggande material. Är fuktspärren mellan platta och ovanliggande material otillräcklig så blir det fuktproblem.
 
Jag har fått samma uppfattning som General Failure när vi frågade "grundgubben".
 
Så här är det.med påkopplad golvvärme torkar du ut
marken inunder plattan oavsett konstruktion (platta)
när du slår av den strävar marken efter fuktutjämningen
och då får du en fuktvandring,en grundregel inom fysik!
 
Ursäkta att jag är lite petig, men marken under grunden har alltid en fuktkvot på 100 % RH. Alltid! Oavsett årstid. Men jag förstår vad du menar.

Du torkar inte ut plattan med golvvärmen, men du kan minska fuktigheten i den. När du stänger av värmen så ökar fuktigheten och det kan ge problem i bostaden om ångspärren inte är tät. Men du har alltid fukt i plattan, oavsett om du har värmen på eller inte, som måste hanteras på något sätt.

Berätta gärna mer om mögelhusen! Var blev det fukt? Hur tjock isolering var det under? Var orsaken läckande ångspärr och var det i såfall orsakat av byggfusk eller materialfel? Vårt hus kommer om två veckor så jag vill gärna veta...
 
Bod plattan i sig är inte problemet utan den uttorkning
som sker i marken under den och den strävar efter att
utjämna sig,vilket sker när du slår av golvvärmen o
sedan tar kapillärkraften vid.
Vad gäller diffusionspärren,har du någon gång använt
dig av en värmekamera på ett nybyggt hus förstår du
vad jag menar.

P.S Relativa fukten är ej 100% (bod)
 
Skulle vilja ge alla ett råd,när ni börjar bygga informera
entreprenören eller hustillverkarn att vid slutbesiktning
kommer ni att använda er av värmekamera.
Ni kommer då att få kvaliten höjd både ett o två snäpp
för dom flesta som är insatt vet vad det innebär!!
 
Här är ett citat från www.byggdoktorn.nu:

"Alla känner till att vatten dunstar d.v.s. flytande vatten förångas. I en burk med lock innehållande lite vatten kommer vatten att avdunsta till luften i burken. Avdunstningen pågår så länge det finns vatten i burken eller tills luftvolymen inte längre kan ta emot mer vatten. Då luftvolymen inte längre kan ta emot mer vattenånga, säger man att luften är mättad på vattenånga (mättnadsånghalt). Vid mättnadsånghalt sägs luften ha en relativ fuktighet (RF) på 100 %.

I marken under en betongplatta är relativa fuktigheten i porsystemet i underliggande marklager alltid 100 %. Betongplattan är en parallell till burklocket i exemplet ovan och grundvattnet är vattenytan i detta exempel. Alltså oavsett hur väl dränerad marken under husgrunden är kommer relativa fuktigheten i underliggande marks porsystem alltid att vara 100 %. Det kan ligga 100 m tjockt lager tvättad makadam under betongplattan ändå blir RF 100 % i porsystemet. Det enda som kan ändra på detta är om en uttorkande luftström drar genom marklagret under huset, vilket är ytterst sällsynt och även svårt att åstadkomma på konstlad väg.

Porösa material (t.ex. betong, trä, gips etc.) fuktas upp av fuktig luft lika väl som de torkas av torr luft. Detta innebär att det material som ligger i kontakt med marken, vars RF är 100 %, kommer att fuktas upp till i det närmaste samma RF d.v.s. 100 %. I praktiken brukar material genom hygroskopisk uppfuktning (uppfuktning via fuktig luft) få ett RF på max 98 %.

Detta är den fysikaliska miljö en betonplatta gjuten direkt på det kapillärbrytande lagret ligger i. Förväntat RF i betongplattans underkant blir således 98 % även om huset är mycket bra dränerat. Vilket RF betongplattan får i överkant (inne i huset) beror på hur täta skikt eller konstruktioner som befinner sig över betongen och hur högt RF som råder inomhus."
 
Jag börjar undra om man inte "lär sig lite väl mycket" här på forumet?

Går det verkligen att bygga hus?
 
Edvin skrev:
Jag börjar undra om man inte "lär sig lite väl mycket" här på forumet?

Går det verkligen att bygga hus?
Man kan se det så här: Ju mer man kan desto större är chansen att man får ett bra hus.
 
...jag känner bara att jag kommer bli så j-a petig och det kanske är bra. Tiden får utvisa.

Nu spårade visst ämnet ur, sorry
 
Jag är jätte glad att vi har alla dessa diskussioner ;D
Man lär sig jätte mycket av andra kloka byggare.

För vår del som ska bygga nu på vintern är ovärderlig information.

Jag vill ha ett bra hus även om jag ska "tjatta mig till det" ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.