Tänkte köpa en bordssåg för kommande byggen/renoveringar samt kanske lite "pröva på" enklare snickerijobb. Kommer dock aldrig nå till ens halvavancerad hobbynivå.

Sneglat på en Bosch GTS 10 XC eller J-modellen men läst nu många recensioner att anhållen är glappa och håller inte riktigt måttet. Tror ni att en Bosch GTS 10 XC/J duger till mina behov eller finns det någon annan såg som är bättre i denna prisklass, nånstans i trakterna 6-8000 kr (inte så noga med prisspannet)?
Dewalt har en i samma storlek, DWE7491. Ser dock inte ut som att den har något vinkelanslag?

Andra rekommendationer? Fastnade mest för Boschen då jag har några andra blå Bosch-verktyg som jag är nöjd med.
 
  • Gilla
MrKlemens
  • Laddar…
Jag är också sugen på GTS 10 XC så hoppas att någon kan ge ett utlåtande. Har idag den gröna varianten och den har funkat för husbehoven men XC:n har bättre anhåll...
/
M
 
Jag köpte en GTS 10 XC för runt ett år sedan, med liknande ambitioner som du verkar ha. Sedan har det utvecklats mer åt finsnickerihållet på hobbybasis med tiden, och det duger den fint till om man skaffar en fintandad klinga och bygger en släde. Jag tycker precisionen är bra för att egentligen vara en byggsåg, och jag har inte märkt av några problem med att anhållet glappar. Jag är fortfarande nöjd med köpet.

Några negativa grejer dock:

1. Spånhantering är ett skämt. Räkna med att det kommer att vara rejält med spån i verkstan efter ett tag även om du har dammsugare inkopplad.
2. Lite inte på fabriksinställningarna. På mitt exemplar var vinklar, anhåll samt linjeringen av klyvkniven felinställda från början. Ta dig tid att gå igenom alla inställningar innan du börjar använda den för finsnickeri.
3. Spåren i aluminiumbordet hade kunnat vara bättre. Dom funkar dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har en GTS 10 XC som jag köpte för att jag bygger om och till och har använt den "gröna" varianten hos en kompis som har den.

På det stora hela är jag nöjd med den för de mesta användningsområden för husbygget så här långt. Jag har inte gjort så mycket "finlir" med fönstersmygar och annat ännu men har provat att såga lite mindre bitar för att göra lådor och verktygshållare för garaget och är även för det nöjd med resultaten.

Den är stark så det är inga problem att klyva gran/furu och det är trevligt med mjukstart.

Jag upplever inte att anhållet är så dåligt som vissa beskrivit men det är ibland inte så exakt som jag skulle vilja. Det kan komma några tiondels millimeter snett mellan bak- och framkant när man flyttar det.

Det som jag trodde var bättre än det visat sig vara är det skjutbord som finns på vänstra sidan. Dels för att det glappar lite i sidled(vilket jag inte lyckats justera) dels för att spåret är mindre än det på andra sidan. Jag tycker inte heller att något av spåren är så exakta som jag hade förväntat mig, men det kanske beror på att det är gjutet och inte fräst(tror jag).

Sågskyddet är bra, det sitter nästan alltid på, sen är det lite pyssligt att justera klyvkniven. Den är nästan för hög om man trycker ned den helt så den knappt kommer under klingans höjd och den är tjockare än klingan. Det tog också lite tid att justera den så den var helt linjerad med klinga både i längsled och lod.

Det som gjorde stor skillnad på sågresultat var att byta ut den medföljande klingan. Den är bra för grova snitt och snabb klyvning av reglar vid stombygge etc men den är för grovt tandad för finare snitt i skivmaterial. Den nya Boschklinga med 60 tänder istf 24 som jag köpte ger grymt mycket bättre resultat men det är ju ingen skillnad vilken bordssåg du köper. Räkna med att köpa minst en klinga till för finare sågning.

Om jag skulle köpa en bordssåg idag skulle jag nog välja en utan det skjutbord som XC:n har och kanske då Makitas såg som klarar djupare snitt med samma klingdiameter och sen bygga en kapsläde(cross cut sled). Däremot kommer jag inte att byta ut den jag har nu - så stort problem är det inte (för mig iaf).

Till sist kan jag tillägga att många som skriver att det inte är tillräckligt exakt anhåll, plant bord eller vinkelinställningar mäter detta med bladmått och kalibrerade rätskivor och så länge man inte tror att det ska vara toleranser på hundradels millimeter utan tar det för det är - en såg för byggare - med de lägre krav på toleranser som man har då så blir du nog nöjd med en XC.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kör mitt standardsvar: dewalt dw745. Grymt bra anhåll. Kanonnöjd. Ett verktyg som verkligen skapar frihet. Det är verkligen skönt att vara oberoende av måtten på lister, reglar och plank som man köper. Bara att ställa in och klyva till. Underbart.
Som skrevs ovan så är det bra att lägga lite tid på att kontrollera alla inställningar innan man kör igång.
 
  • Gilla
Svenne.P och 1 till
  • Laddar…
Ja, har läst rekommendationer men verkar som att DW744/745 har utgått, eller? Finns de att köpa nånstans?
DWE7491 verkar vara i ungefär samma prisklass/funktion men även på den modellen har jag läst i recensionerna att där är "slop", alltså glapp, i anhållet. Den har inte heller softstart som Boschen och så är jag osäker på om vinkelanslaget ingår då det inte är med på några produktbilder. Det som verkar vara positivt med Dewalt jämfört med Bosch är att spåren för anhållen verkar hålla amerikansk 3/4"-standard vilket gör att en hel del eftermarknadsanhåll passar rakt av. Det gör det inte på Boschen(?).
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
Om du skall bygga kan en byggsåg med plåtstomme och 3kW trefasmotor vara mer lämplig...........det tycker jag i alla fall.
 
har en Dewalt dw745.
den fungerar väldigt bra! jag har sågat allt från tjocka plankor till möbelsnickeri med den.
Dessutom är den väldigt robust!
 
  • Gilla
MrKlemens
  • Laddar…
Dewalten går bort för mig då den har för litet bord 63*57cm mot 76*58cm för boschen. Boschen är dessutom starkare men vill man ha en portabel såg så kanske Dewalten är ett alternativ.
/
M
 
O
Det största problemet med alla byggsågar är att de är extremt högljudda. En Bosch GTS 10J är t.ex. specificerad till hela 116dB. Problemet är att de har direktverkande allströmsmotorer med direkttransmission. Jag skulle hellre leta efter en begagnad verkstadsmaskin med asynkronmotor och remdrift. De är mycket tystare.
 
Har varit och klämt på en GTS 10 XC nu, det är en härligt solid såg men parallellanhållet är väldigt glappigt.
Håller man fast den i bakkant så går den att flytta nästan 2 mm i framkant, vilket ger runt 1,5-2 graders osäkerhet i parallellen. Det gör nästan 5 mm fel på en 2 meters sågning.

Finns det något sätt att justera detta?
Fanns en skruv i bakkant på anhållet men den verkade inte göra något åt glappet, bara tighta till klämningen.
 
Jag tycker inte att anhållet är så dåligt, mitt låser fast och är parallellt. Det finns andra saker på den sågen som stör mig som redan behandlats i tråden:)
 
Den typen av anhåll som sitter på Bosch och alla (?) andra utom dewalt ser inte riktigt förtroendeingivande ut. Därför valde jag dewalt, för att anhållet är så j*vla bra. Jag hade gått under av svordomar och fräsande om jag klöv något och anhållet stod och glappade.
Men detta säger jag utan att ha provat någon annan såg än dewalt, så jag kanske överdriver det hela.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Glappar gör det inte när du låst fast det. I så fall är låsningen för löst ställd. Det rubbas inte när det väl är låst!

Däremot låser den inte exakt lika varje gång. Den skillnaden är dock inom +/- några tiondelar mätt över hela anhållits längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.