Nej bilden var kanske inte så talande som jag hade hoppats. Sågen väger nog kring 255kg, har inte vägt den än men det var uppenbart att det jag byggt var för vekt.
Ska skissa ihop något av metall istället. Jag föreställer mig att man sänker ned maskinfötter för att lyfta sågen upp från hjulen istället för att häva sågen upp på hjul.
 
Felder/Hammer har tydligen en kampanj just nu. Har kollat på en Hammer K3 Winner Comfort och det verkade vara hyggligt bra rabatt på den iaf.
 
Bart skrev:
Aha, din bild avslöjade inte riktigt samma konstruktion. Göra i stål? Längre hävarm? Såg att din såg kvalar in på ca 255 kg, stämmer? Borde inte vara omöjligt att få till med reglar och lång hävarm. Alternativt i stål med en fjäderlastad hävarm som inte kräver så mycket mer kraft att lyfta hela lasten.
Min såg är tyngre, nästan 300kg och den lyfter jag med en ram i trä, denna design fast maffigare
:
https://woodgears.ca/mobile_base/table_saw.html
 
  • Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
pjodden skrev:
Felder/Hammer har tydligen en kampanj just nu. Har kollat på en Hammer K3 Winner Comfort och det verkade vara hyggligt bra rabatt på den iaf.


Från Swedendro? Vad har du fått för pris?
 
Verkar finnas mycket kunskap om sågar i tråden.
Vill ha en till bygge/renovering men vill gärna kunna prova på lite enklare möbelbygge så småningom. Kommer dock aldrig nå till ens halvavancerad hobbynivå.
Sneglat på en Bosch GTS 10 XC eller J-modellen men läst nu många recensioner att anhållen är glappa och håller inte riktigt måttet. Tror ni att en Bosch GTS 10 duger till mina behov eller finns det någon annan såg som är bättre i denna prisklass, nånstans i trakterna 6-8000 kr (inte så noga med prisspannet)?
 
badtastex skrev:
Från Swedendro? Vad har du fått för pris?
Det var Felder Sweden som ringde eftersom jag varit inne på deras hemsida. Tror den låg kring 33 + moms, inväntar slutlig offert med ev. några tillbehör.
 
Tack för tipset, jag ska kolla in hans vdeo lite mer
 
Har ni kollat på två begagnade sågar, en Hammer K3 Winner comfort 2014 och en Minimax SC3W 2004.

Spontana känslan av Hammern var att den kändes "tunnare" än Minimaxen. Den senare kändes mer rejäl på nåt sätt. Lutar därför åt en ny Holzkraft om man bara hittar nån att klämma på först...
 
P
Går Hammer k3 winner comfort att få med suva skydd? eller måste man upp i Felders ligor för att få det?
 
Det går väl alltid att eftermonteta ett från en annan leverantör annars. Jag funderar på att fixa ett eget om det inte finns att välja till/är okristligt dyrt. Bör inte vara så svårt att rodda ihop.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Jag har byggt två suvaskydd och det är inte speciellt svårt om man kan kapa och borra och svetsa.....men det tar tid.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Tänkte att det var lika bra att fortsätta på den här tråden.

Det har ännu inte blivit något köp men det har aldrig varit närmre... ;)
Just nu lutar det åt en Moretens faktiskt, tycker att det blir mer "bang for the buck" jämfört med en Hammer. Tyvärr så har jag inte haft möjlighet att klämma på en Moretens/Logosol-såg, men däremot kände jag på deras fräs (MF30?) och den kändes riktigt rejäl.
 
tompaah7503 skrev:
Tror ni att en Bosch GTS 10 duger till mina behov eller finns det någon annan såg som är bättre i denna prisklass, nånstans i trakterna 6-8000 kr (inte så noga med prisspannet)?
Jag är helnöjd med min. Anhållet upplever jag som stabilt då den nyper i bordet i både fram och bak. Den kan kanske inte jämföras med gjutjärnssågar men den är ju avsedd att vara transportabel (jag har ett Bosch-ställ med hjul som går att fälla ihop.). Jag har gjort en kapsläde till min och den funkar alldeles utmärkt både till bygg och finare snickerier.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det börjar bli trångt i verkstaden!
Sågen jag köpt är rätt stor när allt kommer kring och jag frågar mig om jag ska kapa av den utskjutande delen. Vad tror kollektivet? är det smart eller är det bara dumt? Det kommer såklart att påverka andrahandsvärdet negativt.
Har ni några idéer?
Ska jag kapa stora skivor kommer jag att ta in dem via garaget och kapa med en sänksåg först så jag har inte behov av en jättekapacitet. Och inte plats för det heller, tyvärr.

Stor sågmaskin i verkstad med utskjutande del markerad, omgivna av diverse verktyg och sågutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Om den vore min skulle jag i stället försöka få tag på en kortare skena av samma profil eller någon liknande profil. Då kan du stoppa undan den långa uppe på mellantaket och skriva på den vart den hör så har du den i tryggt förvar den dagen sågen skall flyttas någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.