Maskinen i fråga är en Samsung från Januari 2014.

Ljudet, som ni finner i länken, är från en maskin med lite tvätt i. Detta är extremfallet. Vid normal mängd kläder knastrar det fortfarande men inte lika frekvent och enbart under någon/några sekunder per gång.

När maskinen stannar upp så knastrar det när den börjar rotera igen, det knastrar till en eller två gånger. Varje gång den stannar upp för något händer detta när den börjar rotera igen, oavsett mängd eller program.

När maskinen ska centrifugera så knastrar den till precis som vanligt när den börjar att rotera men just inför centrifugering så händer det rätt ofta att den inte "orkar" gå hela varvet runt. Den försöker komma igång med ett varv, knastrar till, sen stannar den. Sen så gör maskinen så om och om igen till den antingen kommer runt ett varv och börjar centrifugera eller stänger av sig självt då det tagit för lång tid.

Någon som har en aning vad detta kan tänkas vara? Jag har synat maskinen utvändigt men hittar såklart inget. Har tömt uppsamlaren för skit (där jag faktiskt hittade en tandpetare) och allt annat som kan tömmas och rengöras. Har kört ett kalibreringsprogram. Har även flera gånger kört programmet som rengör maskinen invändigt.

Kom ihåg att ljudfilen är ett extremfall, ofta knastrar det inte SÅ mycket utan knastrar bara till en eller två gånger åt gången.

http://vocaroo.com/i/s1bSPrXUV9pY
 
A
Intressant ljud
låter mest som att det är lagerfel, trummans lager.
fast inspelade ljud har ju inte hela dynamiken

annars är ju symptomen motorfel ev kolborstarna då.

öppna baksidan och häng av remmen så prova att snurra på trumma resp motor
 
Värt att notera är att det inte knastrar när jag manuellt snurrar trumman (utan att öppna bakdelen).

Tror inte motorn har borstar? Har för mig att den är magnetbaserad istället. Kan ha misstolkat det dock.
 
Redigerat:
Kan vara så att lagerna i bakkant är dåliga, när du snurrar på trumman framifrån så har de ingen större belastning.
När motorn drar runt så får du vridmoment som gärna vill dra åt ett eller annat håll beroende på placering av remskiva och lager.
Kan vara att det är en induktions/borstlös motor och då är det inte några kolborstar som kan skapa oljud.
 
  • Gilla
Petter S
  • Laddar…
Från tillverkarens hemsida: "...borstlös digital invertermotor som använder magneter för att rotera trumman..."
 
NetNut skrev:
Kan vara så att lagerna i bakkant är dåliga, när du snurrar på trumman framifrån så har de ingen större belastning.
När motorn drar runt så får du vridmoment som gärna vill dra åt ett eller annat håll beroende på placering av remskiva och lager.
Kan vara att det är en induktions/borstlös motor och då är det inte några kolborstar som kan skapa oljud.
Det lustiga är ju att det låter som mest när belastningen är som lägst. Inspelningen är när vi tvättade 3 golvmoppar och några microfiberdukar.
 
Tycker det låter som en ribbad plattrem som inte spårar ordentligt, se den gula remskivan till vänster på motorn.
Illustration av en motor med en gul remskiva till vänster och gröna löv runtomkring, samt en garantiskylt för 10 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fotografen skrev:
Tycker det låter som en ribbad plattrem som inte spårar ordentligt, se den gula remskivan till vänster på motorn.
[bild]
Är det något som är simpelt att byta ut, för en totalt ohändig person? Är det den stora remmen baktill som kopplar motorn med trumman?
 
Remmen i sig är nog inte så svår att byta men sannolikheten för att det finns en tråkig orsak till att den väsnas är ganska hög.
 
Fotografen skrev:
Remmen i sig är nog inte så svår att byta men sannolikheten för att det finns en tråkig orsak till att den väsnas är ganska hög.
Så länge det är fel på själva motorn är det inte hela världen, då gäller 10 års garanti. Är det något övrigt kan det ju bli rätt dyrt, bara kostnaden för att de undersöker skiten är ju 900 kr.

Hur sannolikt är det att något fel på själva motorn är boven i dramat?
 
A
nu är det nog läge att tala om vilken modell det rör sig om så vi kan sluta att gissa

Jag har lyssnat på ljudet igen och det låter hårt
motorn sitter kanske löst?
men med ljudfilter kan man ju få det till rem knak
så öppna upp baksidan och titta
kräng av remmen och titta
byta kan vem som helst med starka nypor göra
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
nu är det nog läge att tala om vilken modell det rör sig om så vi kan sluta att gissa

Jag har lyssnat på ljudet igen och det låter hårt
motorn sitter kanske löst?
men med ljudfilter kan man ju få det till rem knak
så öppna upp baksidan och titta
kräng av remmen och titta
byta kan vem som helst med starka nypor göra
Självklart kan jag säga vilken modell det är, utelämnade det då jag tänkte att modell har mycket liten betydelse då de flesta är konstruerade likadant.

Samsung wf72f5e4p4w

Om jag nu tar mig an detta och öppnar upp maskinen och hänger av remmen, vad är det jag ska leta efter? Om motorn är lös så låter det ju sannolikt att den ska skramla mer vid högre belastning då den behöver jobba hårdare, men det är ju tvärt om.

Min förhoppning är ju att det faktiskt är motorn för då kickar garantin in.

Det här felet upptäckte vi några månader sen men har varit för lat för att göra något åt saken då maskinen faktiskt fungerar utmärkt, förutom att den ibland inte orkar starta centrifugcykeln. Med det sagt är det troligtvis ett problem som bara sker till en viss grad och inte blir värre med tid, ljudet har inte ändrats i frekvens eller styrka sedan det började.
 
Redigerat:
Pratade precis med den officiella reparatören för Samsung och deras tekniker verkar rätt säkra att felet är tvådelat. Ett problematiskt kretskort är det som gör att den ibland inte orkar centrifugera och det knackande ljudet beror på något annat.

Allt som allt skulle kalaset gå på 3 000 kr före rut (hälften är arbete). Faktumet att de ens kunde ge ett kostnadsförslag utan att ens personligen synat maskinen får mig att tro att de stött på dessa problem förut.

Gällande centrifugeringen är det inte ofta som det faktiskt sker och nästan uteslutande vid tunga laster som sängkläder eller många handdukar.

Är det vanligt att aktörer såsom dessa fläskar på med lite extra, något som jag som okunnig konsument aldrig skulle kunna verifiera ändå?
 
Lite synd att du väntat med att kontakta dem då du annars kunde använt konsumentköpslagens treåriga reklamationsrätt. Men vad säger butiken där du köpt maskinen, visst borde en tvättmaskin hålla längre än 3 år ?
Prova även att kontakta Samsung direkt och se om du kan få något på goodwill då felet knappast kan bero på slitage utan sannolikt dålig kvalite eller måndagsexemplar.
 
NetNut skrev:
Lite synd att du väntat med att kontakta dem då du annars kunde använt konsumentköpslagens treåriga reklamationsrätt. Men vad säger butiken där du köpt maskinen, visst borde en tvättmaskin hålla längre än 3 år ?
Prova även att kontakta Samsung direkt och se om du kan få något på goodwill då felet knappast kan bero på slitage utan sannolikt dålig kvalite eller måndagsexemplar.
Garantin är 3 år även den men tror inte det här felet har funnits tillräckligt länge så hade inte spelat någon roll om jag inte varit lat tror jag.

Det var Samsung som hänvisade mig vidare till reparatör så jag tror inte de är så intresserade. Visserligen pushade jag inte. Tror det är rätt lönlöst dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.