Status
Tråden går ej att kommentera.
R
hur som haver... ingen har lyckats visa mig det jag frågar om...ingen kan bevisa det ni säger... bet fuinns inga belägg för er teori... summa summarum
 
Vad är det du frågar om? De fysikaliska principerna som gör att vatten flyttar sig i ångfas från en ställe till ett annat?

Vilka teorier saknar vi belägg för? Att varm luft kan innehålla mer vattenånga än kall?
 
R
ok tar det enkel nu!! om jag har 35ml vätska i ångform i lgh/vila hur mkt av dom 35 ml (100%) kommer att nå ångspärren med dom skikt jag räknat upp? (tänk på att det är tapetserade vägar som har en broms effekt på ca 90-95%)
 
Det beror på vad det är för fuktighet och temperatur på utsidan och hur lång tid man väntar.

Ribons skrev:
(tänk på att det är tapetserade vägar som har en broms effekt på ca 90-95%)
90-95% av vad? Ångtröghet anges inte i %.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R
enligt alla mätningar och genosnittet så har man en luftfuktighet på mellan 30-80% beroende på årstid. jag undrare i min grundfråga om det fanns någon rapport eller studie hur mkt av fukten som faktiskt tränger igenom en normal vägg, men den frågan blir alttmer avlägsen . Frågan var i JA eller NEJ form och inte med allt typ av ordbajs som man måste läsa för stt få noll,nada, zero svar.
om man inte vet eller kan kan man säga det eller låta bli
 
Ribons skrev:
ok tar det enkel nu!! om jag har 35ml vätska i ångform i lgh/vila hur mkt av dom 35 ml (100%) kommer att nå ångspärren med dom skikt jag räknat upp? (tänk på att det är tapetserade vägar som har en broms effekt på ca 90-95%)
Det saknas för mycket information i din fråga för att det ska gå att besvara den eller ens gissa sig till något.
Av vikt är: temperatur inne, temperatur ute, luftfuktighet inne, luftfuktighet ute, väggens ångtröghet, tid.

Om väggarna inte är helt ångtäta kommer, allt annat oförändrat, fuktigheten att vara densamma ute som inne till slut.
 
Mikael_L
Du måste nog läsa på ordentligt och lära dig en hel del mer ifall vi ska kunna föra någon meningsfull diskussion om fysiken bakom fukttransport i sådana väggar som du vill veta lite om.

Läs på och förstå om:
Ånghalt, relativ ångthalt, mättnadsånghalt, mättnadstryck, gasers (och vattenångas) differentieltryck.
Om gasers och vattenångas differentialtryck, om Daltons lag och allmänna gaslagen.

När detta sitter så kan vi komma till de svårare bitarna, jämviktsfukttillstånd för olika material och diffusionshastigheter och diffusionsutbredning.


Annars är detta lika lite givande som att jag skulle sitta och diskutera strängteori med några toppfysiker.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
tompaah7503 skrev:
Om väggarna inte är helt ångtäta kommer, allt annat oförändrat, fuktigheten att vara densamma ute som inne till slut.
Nja, inte rätt det heller.
Vattenångans differentialtryck kommer till sist bli lika på bägge sidorna, men vilken fuktighet (oavsett om vi talar om rf eller ånghalt) det blir kommer bero på temperaturerna på de två sidorna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det handlar väl om att varm luft som bundit mer fukt vandrar utåt och möter en kall vägg. Då klarar inte luften av att hålla fukten mer och den kondenserar.
 
R
Chrissofsweden skrev:
Det handlar väl om att varm luft som bundit mer fukt vandrar utåt och möter en kall vägg. Då klarar inte luften av att hålla fukten mer och den kondenserar.
Wow den första som nämnder det :) äntligen en som börjar närma sig mig :) måste tack för din inflikning
Det är det jag har försökt koma fram tioll, i och med att värme är en våg och inte en partikel så går den igenom alla skikten utan problem och samlar upp fukten som finns i luften mellan skivorna och åmgspären, där efter släpper den fukten när den går igenom ångspärren men samlar upp ny fukt längre ut i isoleringen som den sedan släpper mitt i isoleringen där den träffar kall luft. om man inte hade haft ångspärren så hade det inte funnits någon ljummen luft som kunde dra till sig fukten i luften och vi hade inte haft dom problem som vi har idag
 
H
Ribons skrev:
Wow den första som nämnder det :) äntligen en som börjar närma sig mig :) måste tack för din inflikning
Det är det jag har försökt koma fram tioll, i och med att värme är en våg och inte en partikel så går den igenom alla skikten utan problem och samlar upp fukten som finns i luften mellan skivorna och åmgspären, där efter släpper den fukten när den går igenom ångspärren men samlar upp ny fukt längre ut i isoleringen som den sedan släpper mitt i isoleringen där den träffar kall luft. om man inte hade haft ångspärren så hade det inte funnits någon ljummen luft som kunde dra till sig fukten i luften och vi hade inte haft dom problem som vi har idag
Du har så fel i allt du skriver
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
R
ok känner en till
 
Ribons skrev:
...i och med att värme är en våg och inte en partikel så går den igenom alla skikten utan problem och samlar upp fukten som finns i luften mellan skivorna och åmgspären, där efter släpper den fukten när den går igenom ångspärren men samlar upp ny fukt längre ut i isoleringen som den sedan släpper mitt i isoleringen där den träffar kall luft. om man inte hade haft ångspärren så hade det inte funnits någon ljummen luft som kunde dra till sig fukten i luften och vi hade inte haft dom problem som vi har idag
Vem har lärt dig det där? :eek:

...där efter släpper den fukten när den går igenom ångspärren men samlar upp ny fukt längre ut i isoleringen som den sedan släpper mitt i isoleringen där den träffar kall luft.
Varifrån kommer fukten som 'samlas upp' av den kruttorra värmen efter att den har passerat ångspärren? Skulle det finnas mindre fukt där om det inte hade varit nån ångspärr?
 
R
en liten sak som jag reagerat på under mitt korståg mot ångspären är att många byggingenjörer som jag talat med håller med er på sitt prof plan, men på det privat så går dom över till mitt resonemang, min chef är på det planet att jag resonerar fel ur ett profs aspekt, men han bygger/renoverar enl min tanke/ide. så undrar vem det är som har fel, ni pga att ni är fega och inte vågar stickaut hakan eller jag som är ett par år före ert resonemang (vilket kommer att visa sig)
 
Jag förstår inte riktigt vad det är för tes du driver, så det är svårt att säga vem som har "rätt" och "fel".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.