Anna_H skrev:
Får man inte lära sig om tvingar och hyvelbänkar i träslöjden i skolan nu för tiden?
Jodå, jag har nog bara glömt hur jag gjorde när jag sågade med cirkelsåg i åttaårsåldern. Eller vänta, eleverna fick inte använda den enda maskinsågen (en bandsåg), det fick bara läraren göra. Och han sågade så småningom av sig ett finger precis som alla träslöjdslärare.
 
  • Gilla
toerkl och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla bra tips!

Jag har nog inte tänkt tillräckligt kring spillbitar och sågdjup, skenan verkar ligga betydligt mer still av sig själv än vad jag bara förutsatte att den inte skulle göra (man borde ju alltid testa ordentligt :) ).

Bra tips med kompletterande fasthållningshjälp med skruvar, tvingar, liggunderlag och cellplast också för de tillfällen när det inte ligger still av sig själv!
 
S
nä men du spände fast annat och använde handsåg eller rasp
 
SBH skrev:
nä men du spände fast annat och använde handsåg eller rasp
Jag sågade aldrig någonsin en regel eller liknande på längden i ett enda snitt med en handsåg, nej. Kan inte se till 100% framför mig hur det skulle gå till.
 
S
osiris skrev:
Jag sågade aldrig någonsin en regel eller liknande på längden i ett enda snitt med en handsåg, nej. Kan inte se till 100% framför mig hur det skulle gå till.
nä. det sa jag inte men lärde dig använda en hyvelbänk som extra händer
 
Ville du bidra med något i den här tråden eller?
 
  • Gilla
WarHawk och 4 till
  • Laddar…
Har ni något bra tips då man vill klyva en list med cirkelsåg? Jag vill klyva fönsterforderlist för att få en två smala längder smyglist som kan monteras mellan fönster och fönsterfoder.
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
@oskar_s foderlistan går väl in i mitten? Då känns det svårt... du får nog bygga en jigg om det ska bli vettigt, alltså av exempelvis MDF bygga en liggande låda där listen precis går in och sågen sitter fast ovanpå... så att du kan skjuta listen genom lådan och så sågas den på mitten...
 
oskar_s skrev:
Har ni något bra tips då man vill klyva en list med cirkelsåg? Jag vill klyva fönsterforderlist för att få en två smala längder smyglist som kan monteras mellan fönster och fönsterfoder.
Ja, det där behöver du en bordssåg till. Svårt att göra på ett säkert sätt med en cirkelsåg.
Klart man kan bygga en avancerad jigg, men då har du i princip byggt en enklare bordssåg.
 
Jo nog skulle en bordssåg vara rätt här, men jag ville inte inte förvara en pryl till...
 
S
oskar_s skrev:
Jo nog skulle en bordssåg vara rätt här, men jag ville inte inte förvara en pryl till...
hyra/låna en?
 
Spänna fast cirkelsågen uppochner och köra arbetsstycket med ett parallellanhåll? Fast då krävs förstås att cirkelsågen går att spärra i på-läge (och att ingen från Arbetsmiljöverket kommer inom synhåll).
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
S
ricebridge skrev:
Spänna fast cirkelsågen uppochner och köra arbetsstycket med ett parallellanhåll? Fast då krävs förstås att cirkelsågen går att spärra i på-läge (och att ingen från Arbetsmiljöverket kommer inom synhåll).
nä. man ska inte göra så. ja det kan gå bra, men hur skulle du känna dig om nån får sågen i sig?
 
Mats-S
Men herregud, finns det ingen gammal snickarräv på det här forumet :rolleyes:

16 år sedan jag lämnade byggeriet, men vissa knep finns kvar.
Tex så körde vi alltid med ett "ribbord" av lagom storlek. Bara att lägga upp materialet på det, se till att såglinjen låg parallellt över ett tomrum mellan ribborna, sedan sågade man med sågen ställd typ någon/några centimeter djupare än skivan.
Oftast behövs ingen tving, men behövs det så kan man sätta även den mellan några ribbor så har man full flexibilitet och inte är den ivägen då heller.

Lösningen är superenkel, kräver bara lite 1'2 virke som "ribb-skiva", samt några ben och tvärslår. Alternativt två enkla bockar som håller ribbskivan! Kör med det här konstant på sommarstället, fungerar alltid perfekt :rolleyes:
Bra beskrivning hur du gör några stapelbara stabila smidiga bockar:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/steg-for-steg/bygg-arbetsbockar---bygg--fixa/

Ska ni kapa långa plankor/reglar/brädor, funkar en 4-meters aluminiumstege på 2 bockar perfekt. Inget balanserande och "brytande/nypande", bara att såga i en öppning mellan stegen på stegen (y)

Gå inte på allt skit ni ser på TV4 om att ni måste ha alla verktyg mellan himmel och jord, en handlåda med BRA handverktyg gör ofta jobbet lika bra, men med mycket mindre tidsåtgång :cool:

Osiris,
glöm alla komplicerade lösningar som du fått, keep it simple och kör med en ribbskiva på två bockar. Tar inte mycket plats när du inte använder den, körklar på 1 minut, dessutom funkar den till både fogsvans och cirkelsåg, Bockarna kommer du inte ångra att du gjort, så gör dom i tryckat så har du livstids garanti ;)

Lycka Till :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjelvar och 3 till
  • Laddar…
Ehum. Nu blev det nästan pinsamt. Så lätt det är att missa det uppenbara...
Tack John!
 
  • Gilla
ANNIL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.