Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ribons skrev:
diff är ett material fenomen, konvektion är baserat på värme, vanlig värmelära inom VVS samt lednings vörme det fysik kontakt

hur kommer det sig att dom som har problem med luftrören behöver en luftfuktare inne då på vintern?
vill du ha ett "bevis" så kan jag göra en enkel beräkning för att visa varför
 
R
det är likadana ångspärrar som dom flesta andra husen har (inte 100 på det men jag förutsätter det) alla fastigheter under miljonprogrammet har ju problem med fukt i fasaderna fast dom flesta har ångspärr. ni förespråkar täta hus med mekanisk vent. jag gör det inte på något sätt. man byggde bättre förr, lite dragit kanske men inte sämre. Mitt hus som vi har byggt är av det dragiga typen (inte tätt) men inga kallras och låg uppvärmningskostnad.
´Summa sumarum bårt hus Billigt att bygga-->billigt att driva =bra lösning. Ert tips Dyrt att bygga-->dyrt att driva =mindre bra lösning
 
R
ok gör det
 
R
glöm inte att visa något exp dä du har någon utomstående att intyga dina siffror (med matte kan man bevisa vad som helst rätt eller fel
 
Ribons skrev:
ok gör det
RH = v/vs
där v är ånghalt
vs mättnadsånghalt

v inomhus beräknas enkelt enligt v utomhus adderat med fukttillskott, vilket ofta ligger mellan 3-5g/m^3 .
medel ånghalt under juli månad i göteborg är 10,8g/m^3 och under februari ligger medel på 3,4g/m^3.
vs vid 22 19,41g/m^3
RH inomhus under sommaren blir då ungefär (10,8+4)/19,41 = 0,762, alltså RH 76%.
RH inomhus under vintern blir då ungefär (3,4+4)/19,41 = 0,38, alltså RH 38%.

RH blir låg inomhus under vintern och därför behövs en luftfuktare för vissa.
Värde och formler är hämtade ur Bengt-Åke Peterssons Tillämpad Byggnadsfysik
 
H
Ribons skrev:
diff är ett material fenomen, konvektion är baserat på värme, vanlig värmelära inom VVS samt lednings vörme det fysik kontakt

hur kommer det sig att dom som har problem med luftrören behöver en luftfuktare inne då på vintern?
Nej återigen så mycket fel av dig.

Diffusion beror på skillnad i ångtryck

Konvektion beror på skillnad i lufttryck, där värme är en del, men även ventilation, vindar etc. spelar roll
 
R
ok jag har fel ni har rätt... det har funkat förmig och det jag gör, och även med dom istruktioner jag har i energi så vet inte riktig vad jag gör fel för uppenbarligen blir det rätt iaf
 
R
men till min ursprungs fråga, det finns tydligen inga studier gällande fuktvandring eller dyl ,,detta gör iaf att jag har rätt..fast jag har fel... undrar vem sm har fel??
 
R
felixmartensson skrev:
RH = v/vs
där v är ånghalt
vs mättnadsånghalt

v inomhus beräknas enkelt enligt v utomhus adderat med fukttillskott, vilket ofta ligger mellan 3-5g/m^3 .
medel ånghalt under juli månad i göteborg är 10,8g/m^3 och under februari ligger medel på 3,4g/m^3.
vs vid 22 19,41g/m^3
RH inomhus under sommaren blir då ungefär (10,8+4)/19,41 = 0,762, alltså RH 76%.
RH inomhus under vintern blir då ungefär (3,4+4)/19,41 = 0,38, alltså RH 38%.

RH blir låg inomhus under vintern och därför behövs en luftfuktare för vissa.
Värde och formler är hämtade ur Bengt-Åke Peterssons Tillämpad Byggnadsfysik
det var någon som skrev att det är samma RH sommar som vinter (orkar inte kolla vem) det var HUI
 
Redigerat:
R
felixmartensson skrev:
95% vadå? Normalt används ånggenomgångsmotstånd för att beräkna dess motstånd mot ångvandring. Det du påstår är då att tapet och färg gör ångspärrens jobb, då är inte väggen längre diffusionsöppen
tapet och klister=95% täthet
 
R
I och med att jag återigen lyckas provisera folk här med en enkel frågeställning så kan jag inte annat se fram imott mitt nästa projekt...jösses vilket ramaskrik det kommer att bli på alla förståsigpåare :)
 
R
ok tack för att du klargjorde det :) trodde det betydde träskalle eller annan smikrandee benämning :)
 
R
hittade lite fakta om fuktighet inomhus.
Tumregler för relativ luftfuktighet inomhus

I bostäder bör den relativa luftfuktighet ligga på mellan 30% och 70 %.
Vanlig nivå inomhus är mellan 20-40%. Lägre nivåer kan uppfattas som torrt och dammigt medan betydligt högre kan uppfattas som klibbigt.
Under vintern ligger fuktighetsnivån oftast under 40% RH och ibland under 15%.
 
Ribons skrev:
det var någon som skrev att det är samma RH sommar som vinter (orkar inte kolla vem) det var HUI
RH är ju helt beroende på temperaturen, så även om det är 80% i utomhusluften så kan det lätt sjunka till 30% när exakt samma luft med samma mängd vattenånga värms upp till normal inomhustemperatur.
Det är därför det är så viktigt att ta med ånghalten och temperaturen i beräkningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.