Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Har sökt på nätet, frågat KTH,sökt på Karlstad universitet, tittat på Fuktskadecenter men inga tycks ha några studier eller rapporter på hur fukten tar sig igenom dom olika skiten från insidan och ut.
Det jag söker är följande inne 100% Luftfuktighet-->tapet-->klister-->kartong-->gips-->kartong-->OSB luftfuktighet % ?
 
Det beror på temperaturen men rimligtvis blir den 100% där också plus litet kondensfukt.
 
Menar du studier som försöker tyda ut tiden det tar för fukten att flytta sig genom dina lager eller vad är det för studie du är ute efter?
 
Ribons skrev:
Har sökt på nätet, frågat KTH,sökt på Karlstad universitet, tittat på Fuktskadecenter men inga tycks ha några studier eller rapporter på hur fukten tar sig igenom dom olika skiten från insidan och ut.
Det jag söker är följande inne 100% Luftfuktighet-->tapet-->klister-->kartong-->gips-->kartong-->OSB luftfuktighet % ?
Det går att simulera med rätt programvara, men det saknas en otrolig massa parametrar i din fråga. Vad söker du, flöde eller luftfuktighet på andra sidan? Antar du att luftfuktigheten är konstant på insidan, trots fuktvandring genom väggen? Vilka tidsrymder gäller det? Vad antar du för volym på "utsidan?" Vilka andra källor eller sänkor finns det?
 
RH 100%, då är väl tapeterna på väg ner?

Ingen ångspärr?

Gips och OSB dämpar RH. Men, du kan ju inte mena att det konstant är RH 100%. Då är det en ångbastu.

Är det inner- el yttervägg du avser?
 
  • Gilla
Stianu
  • Laddar…
R
Det jag är ute efter äe hur mycket fukt som kan tränga igenom dom skiten som jag räkat upp, för teorin som bygg anv så absorberas inte en enda ml ånga i något av skikten , och är 100% opåverkad av skikten. bara denna tess är lölig att tänka sig. därför vill jag se en rapport/studie som visar på att ångan är helt oförändrad (detta har med ångspärren att göra, har stött på en hel personer som inte har någon ångspärr och inte heller någon mögeltillväxt. ) alla säger att man skall ha ´vetenskapliga bevis för det man antyder/säger, så jag ser det som en legitimfråga
 
R
´100% är alltid 100%, om det så är 5 ml eller 5 Kbm så är det 100%
 
R
simuleringar ok visa mig en länk som visar hur mkt skikten absorberar eller släpper igen
 
  • Gilla
Stianu
  • Laddar…
R
Oldboy skrev:
RH 100%, då är väl tapeterna på väg ner?

Ingen ångspärr?

Gips och OSB dämpar RH. Men, du kan ju inte mena att det konstant är RH 100%. Då är det en ångbastu.

Är det inner- el yttervägg du avser?
var har man ånfspärren? vilken nytta är den tänkt att göra5 ml eller 5 Kbm är alltid 100%
 
Om du verkligen vill förstå dessa samband är det tyvärr nog ganska meningslöst med rapporter, jag skulle verkligen rekommendera en grundläggande lärobok (eller kurs) i fysik/byggnadsfysik. Utan att kunna ställa (och förstå) en meningsfull fråga går det inte att få meningsfulla svar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R
har läst lite av Hamrin ´byggfysik´och håller på med energirenovering där vi torkar ur fasaden och på så sätt får fastighetsägaren att spara in stora pengar för en 1/5 av kostnaderna mot tilläggsisolering. Så jag har lite på fötterna, sen är inte fukten problemet utan värmen. värmen är det ända som kan få fukten att transporteras och inget annat.(pratar om fastigheter)
 
R
arkTecko skrev:
Om du verkligen vill förstå dessa samband är det tyvärr nog ganska meningslöst med rapporter, jag skulle verkligen rekommendera en grundläggande lärobok (eller kurs) i fysik/byggnadsfysik. Utan att kunna ställa (och förstå) en meningsfull fråga går det inte att få meningsfulla svar.
Sen var min fråga väldigt rak och spec vad jag ville ha svar på så om folk inte kan läsa kan jag inte göra något åt det
 
Vill inte skapa något flame-war och detta blir mitt sista intresse i denna tråd men TS är totalt inkapabel till att få minsta fakta som inte "stärker det som han vill bli stärkt", vilket vi tyvärr inte riktigt heller vet vad det är. Men antar att det är något som gör att TS kan torka ut fasader för att spara pengar.

Men fasaden blir väl fuktig igen när TS slutar att torka ut den?
Det fanns väl en anledning till att den var blöt från början?

Att TS läst lite i en bok av Hamrin, låter en aning abstrakt. Både energi och koncentrationer strävar efter att jämna ut sig. Så är det 100 % koncentration på ena sidan och 0 % koncentration på andra sidan så kommer det "till slut" vara 50 % på båda sidor efter x antal tid.
Frågeställningen för TS borde vara hur lång tid det tar. Denna tidsåtgång beror på flera olika parametrar;
Temperatur (vilket även TS verkar förstå),
"skiljemembranet (väggen)" storlek och djup,
de båda volymernas storlek på vardera sida om "skiljemembranet (väggen)", det kommer påverka koncentrationsgradient som kan vara snabb/långsam beroende på hur fort volymerna fylls sinsemellan,
finns det någon konvektion som kan påskynda det hela?
Hur tjocka är varje skikt?

osv
osv.

Så det finns tusen följdfrågor till TS inlägg 1. Följdfrågor som TS tydligen inte är intresserad av. Så då blir diskussionen inte så givande , åtminstone inte för mig.

Lycka till!
 
Mikael_L
Hittar jag någon rapport lägger jag upp den här.

Men rapporter är onödigt.
Jag kan ändå ge svaret på din fråga:
I huvudsak genom diffusion, i några material genom något lite konvektion också.
 
Mikael_L
Ribons skrev:
simuleringar ok visa mig en länk som visar hur mkt skikten absorberar eller släpper igen
De olika skikten kan absorbera vad deras möjliga fuktkvot tillåter.
Alla skikten släpper igenom oändligt mycket fukt, bara tillräckligt tid och fukt finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.