Blev med min första hyvel idag! en INCA modell??
img-0538.JPG
Fuskar lite då jag hämtade denna proofy vertikalputs för några veckor sedan
img-0543.JPG
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Blocketfyndade en Bosch GCM 8 SJL som var trasig.
Efter 15min felsökning hittade jag en trasig kabel till startknappen, bytte ut den och nu funkar den prima.
30min arbetstid totalt. 800kr i kostnad. Bra dag helt enkelt :)

Bosch GCM 8 SJL kapsåg demonterad på golv med synlig trasig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jel och 7 till
  • Laddar…
lingonlingon skrev:
Blocketfyndade en Bosch GCM 8 SJL som var trasig.
Efter 15min felsökning hittade jag en trasig kabel till startknappen, bytte ut den och nu funkar den prima.
30min arbetstid totalt. 800kr i kostnad. Bra dag helt enkelt :)
Gött, såg den annonsen också men hade inget behov. Kul att den var lätt att fixa!
 
Köpte dessa idag
Två svarta mikrometerfästen placerade i träask med etiketterna 18/19 och skalor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte för att jag vet riktigt vad jag skall ha dom till utan mest för att Jula fortsätter sitt enträgna arbete med att rensa
ut det mesta i verktygsväg för att få in mer grytor, kastruller och kläder så det gäller nog att passa på;)
 
ceson skrev:
Köpte dessa idag
[bild]

Inte för att jag vet riktigt vad jag skall ha dom till utan mest för att Jula fortsätter sitt enträgna arbete med att rensa
ut det mesta i verktygsväg för att få in mer grytor, kastruller och kläder så det gäller nog att passa på;)
Jättefina! Vad är det?

//Ronnie
 
LsaiboT skrev:
Handlade lite stämjärn, två hyvlar och en drillborr på loppis idag. I ordning uppifrån och ner, 6mm Stanley (made in England), 14mm b&o Lidberg rosenfors, 14mm Sorsakoski (made in Finland), 12mm Bacho ergo 8032 samt två lite mer ledsna Bacho 956.

[bild]

Alla verkar dock räddningsbara om man har lite tålamod. Någon som vet något om stämjärnen? Bacho 8032 är de enda jag känner till. Bacho 956 känner jag igen från min barndom, vad är dem ifrån, 70-80 tal?

Hyvlarna vet jag inte om de är något att ha, stålen ser okej ut om man bortser från rosten. Drillborr köpte jag mest för att kidsen ska kunna borra i lite lättare i verkstaden.

[bild]

155kr gav jag för allt.
Var hittar du en loppis med användbara saker?
Tycker bara det är en massa prydnadskrafs och annat när jag väl kommer iväg på loppis..
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
trattalask
ljhnilsson skrev:
Var hittar du en loppis med användbara saker?
Tycker bara det är en massa prydnadskrafs och annat när jag väl kommer iväg på loppis..
Backluckeloppis i Kyrkheddinge, http://hemvarnsgarden.com/loppis/ .
 
Verktygskomponenter upplagda på perforerad arbetsbänk, inkluderar klämmor och fästknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätskala och justerbara klämmor på träskiva som del av ett nyinköpt precisionsanordning för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det färdighandat för ett tag... men detta har jag suktat efter länge.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
trattalask
norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

[bild]

Nu är det färdighandat för ett tag... men detta har jag suktat efter länge.
Vad heter det kittet? Har letat efter sånt för ett tag sedan. =)
 
LsaiboT skrev:
Vad heter det kittet? Har letat efter sånt för ett tag sedan. =)
http://m.ebay.com/itm/282023324797

Ca halva priset mot versionen som seneca säljer. Ska bli en fröjd att använda (förhoppningsvis) och ytterligare en anledning att låta bordssågen vila när man håller på med tunga skivor.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
ceson skrev:
Köpte dessa idag
[bild]

Inte för att jag vet riktigt vad jag skall ha dom till utan mest för att Jula fortsätter sitt enträgna arbete med att rensa
ut det mesta i verktygsväg för att få in mer grytor, kastruller och kläder så det gäller nog att passa på;)
Det är onekligen en trist utveckling. Clas Ohlsson startade för ett par år sen att byta ut verktyg och sånt man ju faktiskt uppsökte just Clas Ohlsson för , mot plastbyttor och julpynt.

Plockade ett exemplar av vad jag trodde var Julas 2017 katalog. Whut!
Det visar sig att katalogen bara finns på webben och den "katalog" jag plockat upp var en blandning av "tips och inspiration för villaägaren" och nåt tramsigt månadsmagasin. Återvinningen .
 
Pysslarn skrev:
Jättefina! Vad är det?

//Ronnie
Dessa används för att kalibrera höjden på stålen på en rikt- och planhyvel, om jag inte gissar fel!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Toddbertuzzi skrev:
Dessa används för att kalibrera höjden på stålen på en rikt- och planhyvel, om jag inte gissar fel!
Stämmer bra. Har också några och de funkar helt ok men har börjat lita mer på ögonmåttet.
 
Robert-san01 skrev:
Vår-rea på SAS... 2700kr. :)

[bild]
Det är ett bra pris. Tror du att det kan gälla i morgon? Åker ARN-CDG med SAS.
 
LsaiboT skrev:
Backluckeloppis i Kyrkheddinge, [länk] .
Tyckte väl att jag kände igen hyvlarna och vissa av prylarna. Du handlade av han precis vid infarten? Tyckte inte det var så mycket verktygsrelaterat annars.

Tyvärr missade jag nog då Bahco stämjärnet. Grattis!
Själv blev det någon ringnyckel samt ett luftgevär till sonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.