Mikael_L
Husqvarna220Ac skrev:
Ingen står för 25årig garanti! Om slingan går sönder efter 24år, tror nån att de tar upp plattorna och lagar/byter den?

Var nöjd med den funkar, ett ev fel ger sig direkt, alt att den går sönder, då är det handhavandefel..
Ja det är kanske ett inte helt galet påstående (inte det med handhavandefel, utan garantin).
Läsvärd länk:
http://www.radron.se/artiklar/Livstidsgarantin-som-upphorde-/

Men i detta fall är det en tydlig utfäst garanti, som bolaget kan åka dit på helt enkelt ifall de inte följer det garantiavtal de själva utställt.
 
Husqvarna220Ac verkar nästan representera företaget med ett snarlikt namn ;)
 
Husqvarna220Ac skrev:
Golvet funkar, the end, ev fel dyker upp direkt,
Nej, det gör de troligen inte (fel dyker upp direkt), framförallt inte fel som beror på att någon inte följt anvisningarna. Om kabeln överhettas för att den någonstans ligger för nära en annan del av kabeln, så kan det myckty väl fungera i många år, eller brinna efter en vecka.
 
Husqvarna är förhoppningsvis inte elektriker. Inställningen "funkar det så funkar det" hör inte hemma i vår branch. Det tyder på man inte riktigt har koll på grejjerna......
 
Inte elektriker, men nära, hur menar du?? Är den felförlagd och skadad, så märks detta direkt! Funkar den och värmer som den skall, vad är problemet?? Och Hursom, inte är det elektrikerns fel! Detta skall väl han som förlägger den ha koll på, inte om elektrikern blir utringd när den skall kopplas in..

Slappna av, ta ett påskägg och en kall öl och njut av det varma golvet..The end!
 
Mikael_L
Vadå kall öl och "the end".

När det kacklas ut felaktigheter och olagligheter här, tycker du att vi bara ändå ska hålla med dig?

Är du Donald trump som skriver under pseudonym här? :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Olagligheter?? Vad är olagligt?? Är en elektriker som kopplat in golvet, och det funkar! Vad ska han göra?? Hacka upp hela golvet igen???
 
Mikael_L
Det som är olagligt är att en icke-elektriker har förlagt elgolvslingan (> 50 V).

Och du är lite jobbig, vad vill du egentligen få fram?
Att det är OK att kakelkillar eller snickare förlägger el, eller att garantier inte är bra att ha ..?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L
Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska han göra?? Hacka upp hela golvet igen???
Japp!


edit:
Men om kunden godkänner det kan man ju gjuta in en ny slinga på befintligt golv och sen nytt klinker på detta.
Eller nä, kanske inte. Då blir det dubbla lager tätskikt, inte heller någon bra idé.

Nä, jag tycker kakelfirman får ta detta som lärpengar och bryta upp hela golvet och göra om allt.
Om kakelkillen lägger värmekabeln så tycker jag att elektrikern ska få komma dit innan den gjuts in och mäta kabeln, kolla förläggningen, ta de bilder som ev behövs för garantin. Egentligen får inte kakelnissen ens förlägga kabeln, men ifall elektrikern kommer förbi lite snabbt och kollar och mäter så tycker jag det är ganska OK änå i praktiken.
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Så är det:
Badrumshantverkaren har totalenterprenad och har lagt ut golvvärmekabel. Värme och sensorkabel drog han till en väggdosa vid ljusknappen där el finns och plats för termostaten.
Hantverkaren har hyrt in elektrikern som borde ha fått information om vad som ska göras.
Nu kommer elektrikern med en fullastad bil. Han ansluter termostaten, gör en resistansmätnig och fyller i certifikatet fast fel. Han gör ingen isolationsmätning så jag riskerar garantin. Det hela tar exakt en halvtimme, jag var där. Han behöver inte använda något material alls.
Körtiden från hans firma till mitt hus er 10-12 minuter.
Fakturan kommer via huvudentreprenören.
Jag har reklamerat, får se vad som händer.
Slingan ska mätas av fackman innan slingan rullas ut, efter flytspackling & innan inkoppling, kanske att din kära elektriker varit där & gjort detta innan & efter att huvudentrepenören lagt ut slingan ! Därför kanske hans 2h är motiverade också?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Inte elektriker, men nära, hur menar du?? Är den felförlagd och skadad, så märks detta direkt! Funkar den och värmer som den skall, vad är problemet?? Och Hursom, inte är det elektrikerns fel! Detta skall väl han som förlägger den ha koll på, inte om elektrikern blir utringd när den skall kopplas in..

Slappna av, ta ett påskägg och en kall öl och njut av det varma golvet..The end!
Det finns fortfarande regler att följa. Jag mår inte dåligt av att en snickare lägger kablar eller kopplar uttag. Men om kunden sen har invändningar mot vem som utfört vad så är det klart att jag är enig med reglerna/lagarna. Jag skulle aldrig delegera arbete så eftersom jag som elektriker tar på mig ansvaret när jag skriver papper. Men du kanske inte tar ansvar för dina jobb?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
M
hempularen skrev:
Jo en elektriker är "behörig" när han arbetar under en behörig med AB/ABL.
Men en vanlig byggentreprenör blir normalt inte behörig, bara för att han har ett samarbete med en behörig elfirma.
Kan installatören sitta hemma på kammaren och skicka ut sin elektriker ensammen? Är det tillräckligt med översyn?
 
Ja i lagens mening. Tanken är att den behörige bara skickar ut anställda som han vet har tillräcklig erfarenhet och kunskap för just det som skall göras.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Andreas117 skrev:
Slingan ska mätas av fackman innan slingan rullas ut, efter flytspackling & innan inkoppling, kanske att din kära elektriker varit där & gjort detta innan & efter att huvudentrepenören lagt ut slingan ! Därför kanske hans 2h är motiverade också?
Visst! Hade han gjort hela mätprogrammet hade jag inte alls protesterat.
Att mäta vid tre tillfällen är egentligen bara för entreprenörens säkerhet, för att upptäcka fel så tidigt som möjligt.
Men här tror jag att elektrikern inte tyckte att isolationsmätning skulle vara nödvändig fast det står i anvisningen.
Och jag håller inte alls med Husqvarna220. Fel behöver inte uppenbara sig medsamma utan monteringsfel kan mycket väl framträda mycket senare när vissa omständigheter infinner sig som inte finns från början. Glappkontakt, fuktändringar, rörelser, värme/kyla mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.