Hej på er.
Jag har 3kvm hallgolv som jag vill lägga klinker med elgolvvärme på. Idag ligger det golvspånskiva (byggt 1980), jag behöver sänka golvet något för att få det i rätt höjd. Frågan är då vad jag ska lägga för golvskiva för att flytspackla på?
//L
 
Du får sänka bjälklaget och använda golvspån igen hur viktigt är höjden?
 
Man kan fälla ner golvspånet så det kommer i samma höjd som bjälklaget.
 
Jag behöver sänka för att slippa såga av dörrar mm.

Elektrikern tyckte jag skulle använda golvgips att flyta på, men det är alltså bättre med Spånskiva?
 
Hur gör man det lättast?
 
S
Lello skrev:
Hur gör man det lättast?
golvgips är inte bärande
 
Ta bort spånskivan och regla mellan golvbjälklaget så hamnar du 22mm under dvs fg blir ca 8-10mm högre än nuvarande
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Huset har betongplatta, vad gömmer sig då under spånskivan tro?
 
S
Lello skrev:
Huset har betongplatta, vad gömmer sig då under spånskivan tro?
är det betong är det ju bara flyta eller grovbetong föröst
 
H
är de betong skulle jag säga flyta för att klara höjderna
 
S
man måste kolla hur tjockt spackel får vara först
 
Om du har betongplatta så kan du limma en skiva xps isolering sen 13-15mm spackel på det
 
Ok så om det är betong direkt under spånskivans regelverk så kan man flytspackla direkt på det utan något emellan eller är xps (vad det nu är för något) att föredra? ��
 
Redigerat:
Tror jag läste att flytspacklet kunde vara mellan 4-30mm
 
Nu när jag funderat en sväng till så har vi faktiskt ett vattenburet element mitt i de område som jag ska lägga golvvärmen och klinkra i, borde man inte kunna ta bort elementet och dra ner varmvattnet i golvet i stället och på så sätt få vattenburen golvvärme. Inser att det då bara kommer vara varmt när det är kallt ute och luft/vattenpumpen tycker att huset ska värmas... men vi stänger ändå av golvvärmen på sommaren i båda badrummen så det lär bli samma här i hallen. Hall med vattenburet element på väggen och en dörrmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.