Att mäta fuktkvot när det är så låga siffror som ner till 6-9% är svårt med precision (Läses som) det blir en dyr mätapparat. Nu kanske du redan har en fin mätare. Om inte kanske det kan vara som så att den mäter knasigt.

Om du handlar på byggvaruhus förstår jag att det blir dyrt. Du får vända dig till tex Fredriksons trä. Eller kolla med Småsågarna.se eller på fasebook.

Som redan sagt så går det inte att skynda på vissa processer. Att torka större bitar än det som får plats i micron är tidskrävande och dyrt. Om man inte bygger en soltork. Googla på engelska så får du massor av träffar.

Om du bygger skyltar som någon betalar för, får du väl helt enkelt höja priserna så att du kan stå för din produkt. Att den är tillverkad av riktigt råmaterial och sådant är alltid dyrt i småskalig tillverkning. Det är något som småproducenter alltid har haft problem med att försvara sina kostnader gentemot kunderna.
 
Vet inte vart i sverige du bor, men jag är med i småsågarna och tittar du på deras hemsida så kan du hitta någon av oss runt om i landet och många inklusive mig torkar virket i virkestork. Sedan finns facebookgruppen solosågarna där det är många som sågar och torkar som kan tänka sig att sälja.

Jag använder en tork som basar virket i början av torkprocessen (ångar virket) vilket gör att det drar ur fukten från centrum av brädan först vilket minskar sprickbildning. Kör man med bara värme eller avfuktare så drar virket ihop sig på utsidan med fukten kvar i centrum vilket gör att virket spricker lättare.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
teed skrev:
Vet inte vart i sverige du bor, men jag är med i småsågarna och tittar du på deras hemsida så kan du hitta någon av oss runt om i landet och många inklusive mig torkar virket i virkestork. Sedan finns facebookgruppen solosågarna där det är många som sågar och torkar som kan tänka sig att sälja.

Jag använder en tork som basar virket i början av torkprocessen (ångar virket) vilket gör att det drar ur fukten från centrum av brädan först vilket minskar sprickbildning. Kör man med bara värme eller avfuktare så drar virket ihop sig på utsidan med fukten kvar i centrum vilket gör att virket spricker lättare.
Hej

Tack för tipsen ;)

är helt ny på detta men vad menar du med Basar ?
hur går den processen till ?

Jag bor i Halmstad.

Ska kolla lite på det du sa, tack än en gång !

MVH
 
Att basa upp virket under torkprocess innebär att man tillför fukt så att utsidan, runtom hela biten, blir fuktig, först då släpper fibrerna ut fukten från centrum på biten.
Trä torkar oavsett basning, basningen är till för att styra torkprocessen så man undviker onödiga torksprickor, vridning av virke kan också, delvis undvikas.
Basa=fukta upp virket, i detta fall.

Om man lufttorkar virke sköts basningen vid väderväxlingar, temperaturväxlingar under den period det torkas.
 
mstoltz skrev:
Hej

Tack för tipsen ;)

är helt ny på detta men vad menar du med Basar ?
hur går den processen till ?

Jag bor i Halmstad.

Ska kolla lite på det du sa, tack än en gång !

MVH
Du får höra av dig om du vill köpa torkat virke, finns utanför Göteborg.
 
teed skrev:
Du får höra av dig om du vill köpa torkat virke, finns utanför Göteborg.
Det här låter intressant. Mitt område ju.
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Hej Alla

JO...tänkte på detta:

I mitt garage har jag ett stort vattenburet element som fungerar och är inkopplat och allt ( bara att vrida på värmen )
Vad tror ni om att bygga ett sorts tork rack intill detta element och stapla upp brädorna med spröjs mellan ?

På det sättet så cirkulerar ju varm luft mellan brädorna ?

Någon som provat detta ?

MVH
 
mstoltz skrev:
Hej Alla

JO...tänkte på detta:

I mitt garage har jag ett stort vattenburet element som fungerar och är inkopplat och allt ( bara att vrida på värmen )
Vad tror ni om att bygga ett sorts tork rack intill detta element och stapla upp brädorna med spröjs mellan ?

På det sättet så cirkulerar ju varm luft mellan brädorna ?

Någon som provat detta ?

MVH
Om virket är nysågat måste du troligen även stoppa dit en fläkt för att förhindra mögel, även om jag skulle rekommendera att du torkar ute i 5-6mån innan du tar in. Risken är att det bara torkar på utsidan och stänger in fukten annars. Är det virke som kommer från brädgården och du vill torka ner lite extra funkar det nog fint. Själv kör jag upp virket till 75-80 grader ganska fort för att inte möglet skall få fäste. Plus att kan ge en trevlig färg förändring av virket vilket kan ge trevligare ådring som är snygg. Vill man behålla färgen så kör jag upp virket i 70 grader
 
Hej

Det är virke från trädgård typ Beijer bygg som jag vill få ner fukthalten lite på.

Brukar ligga runt 14-16 % fukthalt när jag hämtar dom men vill försöka få ner det .
Helst runt ca 8-11 % om det går..... men allt man kan få ner är ju bra så länge man inte behöver massa ugnar eller liknande
 
mstoltz skrev:
Hej

Det är virke från trädgård typ Beijer bygg som jag vill få ner fukthalten lite på.

Brukar ligga runt 14-16 % fukthalt när jag hämtar dom men vill försöka få ner det .
Helst runt ca 8-11 % om det går..... men allt man kan få ner är ju bra så länge man inte behöver massa ugnar eller liknande
Du måste först se till vilken luftfuktighet du har i utrymmet, det fungerar inte enbart med tillsatt värme för att torka ner virke till 8%, luften måste vara torr inte bara varm.
Mvh P-A
 
Finns det något instrument för att mäta fukthalten i ett rum ?

Har hört att man kan ta en stor sil och hälla i grovkornigt vägsalt.
Sedan lägger man silen över tex en spann så fungerar detta som en fuktslukare...

Kanske man skulle göra och ha i garaget.
 
mstoltz skrev:
Finns det något instrument för att mäta fukthalten i ett rum ?

Har hört att man kan ta en stor sil och hälla i grovkornigt vägsalt.
Sedan lägger man silen över tex en spann så fungerar detta som en fuktslukare...

Kanske man skulle göra och ha i garaget.
Jodå, det finns och är inte dyrt heller. Kallas hygrometer.
 
vectrex skrev:
Jodå, det finns och är inte dyrt heller. Kallas hygrometer.
Ja jag hittade ett par men vissa visar ju helt galet värde.
Sedan såg jag att det finns såna som är lätta att kalibrera med en knapptryckning ( efter man gjort kalibreringen med vatten och salt )

Någon du kan rekommendera som du vet funkar bra ? :)
 
Jag mäter och loggar både temperatur och relativ luftfuktighet i min snickarebod. Får man mycket bra kontroll över hur torkmöjligheterna är. Brukar köpa lövträvirke för snickeri av "amatörsågare". Har bland annat handlat av Teed här ovan en gång!

Här är RH ett år tillbaka i min snickarebod!
Graf över relativ luftfuktighet i en snickarbod under ett år, med mätvärden som varierar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Jag mäter och loggar både temperatur och relativ luftfuktighet i min snickarebod. Får man mycket bra kontroll över hur torkmöjligheterna är. Brukar köpa lövträvirke för snickeri av "amatörsågare". Har bland annat handlat av Teed här ovan en gång!

Här är RH ett år tillbaka i min snickarebod!
[bild]
Häftigt...men jag kan så lite om detta, men jag tänkte att om jag kan få ner luftfuktigheten i garaget på nått sätt så torkar brädorna bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.