Det skall vara ett 2-års abbonnemang. Sedan kan man säkert förlänga, eller köpa ett kontantkort som det du hittade.
 
Det kommer erbjudande efter 2år om förlängning..

Förklara vidare med wi-fi?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Det kommer erbjudande efter 2år om förlängning..

Förklara vidare med wi-fi?
Automower® Connect kräver ständig Internetuppkoppling för att fungera. Det har man löst med ett mobilabonnemang (GPRS). Denna typen av uppkoppling har fördelen att den fungerar överallt där mobiloperatören har täckning. Nackdelen som följer är att man måste administrera och betala löpande kostnader för ett mobilabonnemang.

Om Automower® Connect skulle få stöd för WiFi, dvs kunna koppla upp sig till Internet via WiFi så skulle det vara ett alternativ för många kunder. En förutsättning är att kundens WiFi täcker hela det område som klipparen beräknar röra sig på. Nackdelen är att GPS-spårningen bara kommer att fungera så länge klipparen befinner sig inom WiFi-nätets täckningsområde. Blir klipparen stulen kan man därför inte se var den tar vägen. Å andra sidan så har väl de flesta en hemförsäkring och får en ny klippare i den händelse den blir stulen. WiFi som uppkoppling är bra alternativ för fjärrstyrning av klipparen men inte användbart för att spåra klipparen om den försvinner.

Om försäkringsbolagen hade erbjudit en lägre självkostnad vid stöld av klippare som går att stöldspåra via GPS så hade det motiverat kostnaden för mobilabonnemanget. Nu gör dom inte det och polisen har väl annat att göra än att leta efter gräsklippare. För mig är hemförsäkringen ett gott skydd. Jag får en ny om den blir stulen så länge jag inte varit oaktsam själv. När klipparen är över fem år gör väl försäkringsbolaget åldersavdrag men det är knappast troligt att fem år gamla klippare står överst på tjuvarnas önskelista.

För att Automower® Connect ska kunna koppla upp sig mot WiFi måste man kunna välja vilket WiFi-nätverk klipparen ska koppla upp sig mot samt man måste kunna ange ett lösenord.
 
Angående mobilabonnemanget så skriver Calle på Mobility Communication AB/M2M Butiken i ett e-post svar till mig följande:
Kontantkorten kostar 120kr ex moms och håller i 24 månader, eller till pengarna tar slut.
Inga månadsavgifter på kontantkort, utan du laddar på pengar på ladda.telenor.se
150 kr blir det med moms.
 
Kramfors,
Har du sett detta forum?
http://www.robonect.de
Funkar ganska bra med översättaren i Chrome om man inte läser tyska flytande.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
jonasaberg skrev:
Kramfors,
Har du sett detta forum?
[länk]
Funkar ganska bra med översättaren i Chrome om man inte läser tyska flytande.

Hej och tack för tipset @jonasaberg :)

De verkar ha 2 olika modeller av hårdvara att välja på (Robonect H30x respektive Robonect Hx). Det kändes inte helt lätt att hitta information om vad som skiljer dessa modeller åt. Det verkar inte heller helt klart ifall det fungerar med Husqvarna Automower 420, åtminstone finns det ingen monteringsanvisning. Jag tycker att det känns väldigt positivt att det är någonting seriöst på gång. Ska se om jag får lite mer tid att gräva mer om detta :)
 
Vad menar du inte funkar på 420?

Jag är supernöjd med 420 och autoconnect, köpte 2 klippare och fick Connect till 420 för 1000:-, de säger att de ska kosta 150-200kr/år
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vad menar du inte funkar på 420?

Jag är supernöjd med 420 och autoconnect, köpte 2 klippare och fick Connect till 420 för 1000:-, de säger att de ska kosta 150-200kr/år
Jag skrev om Robonect H30x respektive Robonect Hx, inte Aotomower Connect.
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
Jag mailade utvecklaren idag som skickade denna länk.
http://order.robonect.de/

420 funkar enligt listan där.

Det finns en post som redovisar skillnaden mellan Hx och H30x.
Hx var en tidigare modell som passade Automower fram till för nått år sen. Husqvarna ändrade då den fysiska kontakten i klipparna.
H30x är en modifiering där man sätter en adapter mellan kort och Automower'n. Man köper en adapter som passar den model av klippare som man har.

Min enda invändning är det här med att man riskerar att tappa garantin...
 
Varför inte köra connecten? Eller är det "hutlösa" kostnaden på 150-200:-/år?
 
Wifi, öppet gränssnitt/api..., Man kan koppla in en kamera för ett par hundra och streama ut video ...
Rent allmänt en mer flexibel lösning.
För de som pysslar med Home Automation finns stöd för tre olika system.
 
jonasaberg skrev:
Jag mailade utvecklaren idag som skickade denna länk.
[länk]

420 funkar enligt listan där.

Det finns en post som redovisar skillnaden mellan Hx och H30x.
Hx var en tidigare modell som passade Automower fram till för nått år sen. Husqvarna ändrade då den fysiska kontakten i klipparna.
H30x är en modifiering där man sätter en adapter mellan kort och Automower'n. Man köper en adapter som passar den model av klippare som man har.

Min enda invändning är det här med att man riskerar att tappa garantin...
Har du beställt ännu? Det verkar ju lovande. Har du hittat någon monteringsanvisning för 420 ännu?
 
Jag har själv en gammal G2, men planerar köpa en 430x senare i vår. Det är till den jag rekar..
Jag har inte sett en renodlad 4xx beskrivning men det ser ut att fungera...
Enda kruxet är det här med garantin...
 
Eller kör Connect i 2år, och öppna den och sälj connecten när garantin utgått, sen öppet för nya lösningar.

Har ni så bra täckning på Wi-fi? Tänkte de större klipparna kräver lite större tomt..
 
kramfors skrev:
Har du beställt ännu? Det verkar ju lovande. Har du hittat någon monteringsanvisning för 420 ännu?
Undrar samma, hur krånglig är monteringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.