Varning för långt inlägg! Jag hade inget för mig just nu och blev skrivsugen. Jag kan även tillägga att just nu står jag för hela boendekostnaden i mitt förhållande pga ekonomiska skäl hos min sambo. Folk kan haka upp sig på detta när de läser det jag skrivit nedan, som kortfattat går ut på att jag tycker att man ska dela på boendekostnaden om man har liknande ikomster. Många tycker att den ena (ägaren) ska betala mycket mer per månad när man är sambos även om man har lika stora inkomster.

Med ett hus är det inte så lätt att få det riktigt jämnt. Men om ni nu ska ha delad ekonomi och hon inte vill köpa in sig i huset och äga halva (för det skulle underlätta räknandet) så är ett sätt att kolla över alla räkningar och gemensamt bestämma vad som ni anser är huskostnader ni ska dela på. Självklara saker är t.ex. att ammortering står enbart du för, men delar där många (av någon märklig anledning) tycker att ägaren ska stå helt för själv är också räntekostnader. Då blir det förstås så att husägaren oftast betalar 3-4 gånger så mycket i månaden som sin sambo för boendet (om man har ett hus med högt värde). Ska man ha delad ekonomi bör den som flyttar in till den andre betala ca hälften av de löpande kostnaderna tycker jag. Sen får man väl kompensera om den ena tjänar mycket mer om man vill det.

Enligt mig kan man då dela på alla huskostnader förutom saker som ammortering av lån och renovering som är värdehöjande. Underhållsrenovering bör man dela på. Så fungerar det i en lägenhet med, där företaget som ni båda i så fall hyr av står för de kostnaderna och tar ut det i hyran. Lämpligt då kan vara att man kommer överrens om en summa i månaden istället för att din sambo ska betala en låg summa och sedan vara med och dela på t.ex. takbyte när det behövs.

En sak man kan göra för att vara snäll är att inte dela på räntekostnaderna på värdet av huset, utan enbart dela på räntekostnaderna för lånet. Om du t.ex. har betalat av 40 % av lånet med dina pengar så sparar då din sambo pengar varje månad. Egentligen skulle du kunnat hoppa över att betala av så mycket på lånet och sparat i aktier istället. Då skulle du få mer pengar över varje månad och din sambo skulle vara med och betala mer av den faktiska kostnaden och då få mindre pengar över varje månad.

Något att tänka på är att väldigt många har svårt att förstå tankar som dessa och inte kan sätta sig in och förstå hur det hänger ihop och hakar upp sig på saker som att "ränta ska ägaren betala" eller att "hus ökar i värde och därför kan ägaren stå för en större kostnad". Men i normala fall så betalar man för någon annans räntekostnad, t.ex. i en hyresrätt, och ägaren till hyresrätten tar dels en risk, men har även i förväg jobbat ihop ett kapital för investering i något och valt att investera i just ett hyreshus. Det är en liknande situation med hus. Med det sagt så kan det vara bra att man köper in sig och delar på risker och kostnader mer rakt av ifall man bor ihop en längre tid. Då blir ingen sur på att den andre betalar mer/mindre eller får en vinst/förlust senare, utan man delar på de bitarna med.

Sen kommer några att säga saker som "Det är väl en sambo du har och inte någon hyresgäst som du ska ha ut mesta möjliga av?!"
Varför nu folk tycker att sambon ska snåla in på bekostnad av den man vill leva ihop med och inte stå för halva boendekostnaderna? Det blir ju precis samma sak, att man snålar in ekonomiskt på bekostnad av sin partner. Nu har din sambo dessutom högre lön! Så hon behöver nog inte snåla in och låta dig stå för en större del av boendekostnaderna kan jag tycka : )
Hoppas du hänger med på mitt resonemang Hemmakatten. Jag menar inte att vara elak på något sätt, utan undrar bara varför du tycker att den som flyttar in i ett förhållande ska låta sin partner stå för större delen av boendekostnaden istället för att dela på den? Resonerar du likadant i en hyresrätt med där räntekostnader och underhållsrenovering osv är inbakat i hyran? Så att om du betalar 10.000 kr i månadshyra behöver bara din partner som flyttar in betala kanske 3000 kr/mån och du står för 7000 kr/mån?
 
  • Gilla
Enolf och 10 till
  • Laddar…
Vi har ett huskonto, där det dras 7000:- och 4500:- från våra löner, sen dras lån, räkningar som har med huset att göra och gemensamma räkningar, tycker detta funkar bra, vi äger huset till 50% var.
 
  • Gilla
uribbhammar
  • Laddar…
Intressant diskussion, jag kan hålla med som några skriver att det spelar ingen roll vad man har för inkomst, driftkostnaden är densamma oavsett hur mycket pengar man tjänar och därav skall den delas på 2. Men nu är det ju inte så att det är ens kompis eller främling som är inneboende där detta resonemang håller utan det är den personen man förhoppningsvis älskar. Givetvis finns det inget som är rätt eller fel utan olika livssituationer är avgörande i detta anser jag.

Hade min sambo och jag liknande inkomst hade vi delat på driftkostnaderna rakt av vad gäller konsumtion. I vårat fall äger jag huset och betalar alla utgifter (renovering/drift/underhåll) utom mat.
Hon står för inköp av mat till hushållet.

En viktig faktor i vårat upplägg är att jag får ut ca 25000 mer i månaden efter skatt och med detta upplägg känns det mest rättvist.
 
M
Att bara dela på driften är vansinnigt om du frågar mig. Då är det ju hon som parasiterar på DIG! Hon tar ingen som hellst risk med en bostad som kan tappa i värde, hon behöver inte betala när värmepumpen går sönder osv. Hennes kostnad i sammanhanget ska naturligtvis vara vad motsvarande skulle kosta att hyra. Typ motsvarande hyresboende.
Annars, om ni är riktigt förälskade, värdera huset och sälj 50% av din del till henne och det blir mycket enklare.
Att svamla om saker som att hon är din käresta och ingen hyresgäst är dumprat från människor som lever i det blå och som aldrig fått uppleva en smäll i form av separation, och jag lovar dig, det kan ske över en natt! Mitt måtto är rättvisa, då slipper man en massa onödigt trams i framtiden. Kärlek går inte att värdera i pengar. Skulle man sätta pris på kärlek skulle min fru bo gratis, men så fungerar inte livet.
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Först och främst är det viktigt att ni tillsammans kommer överens om vad som gäller och att ni skriver avtal på sånt som avviker från sambolagen. När jag varit sambo har vi räknat med att man betalar utifrån lön. Så hon kanske inte ska betala för underhåll på ett hus hon inte äger, men mera för mat, semesterkonto och annan förbrukning.
 
  • Gilla
funderarn och 1 till
  • Laddar…
Finns 2 sätt, värdera huset, och hon köper in sig till marknadsvärde, eller att hon köper in sig och delar på ditt lån..
 
KristinaRT
En tanke: Har du (TS) pratat med din sambo om detta?

Ytterst få människor är tankeläsare, så vill man veta hur andra tänker och vad de tycker måste man prata......

Jag, personligen, hade blivit irriterad om min sambo satte en "marknadsmässig" hyra... Men jag skulle å andra sidan inte heller vilja flytta in i någon annans hus och sätta mig i en situation där jag känner mig som en inneboende....

Menar man allvar köper man ett gemensamt hus alt låter sambon köpa in sig så bef hus blir bådas.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Vill man reglera exakt så är det nog rimligt att även inkludera och dela viss kostnad för slitage samt utbyte av vitvaror etc. Schablonsiffror för det går säkert hitta i rekommendationer för uthyrning. Nivån måste väl också bero på standardnivån i huset.

Håller med det som redan nämnts att inkluderar man även räntor eller långsiktiga renoveringskostnader så kan det senare också bli diskussion om att dela evtl värdeökning på fastigheten.

Däremot skall man kanske i ett samboförhållande också fundera på om man i praktiken faktiskt delar 100% av alla övriga livskostnader eller om den andra står för högre andel och som kanske jämnar ut tex boendekostnaden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M
KristinaRT skrev:
En tanke: Har du (TS) pratat med din sambo om detta?

Ytterst få människor är tankeläsare, så vill man veta hur andra tänker och vad de tycker måste man prata......

Jag, personligen, hade blivit irriterad om min sambo satte en "marknadsmässig" hyra... Men jag skulle å andra sidan inte heller vilja flytta in i någon annans hus och sätta mig i en situation där jag känner mig som en inneboende....

Menar man allvar köper man ett gemensamt hus alt låter sambon köpa in sig så bef hus blir bådas.
Okej, men om vi leker med tanken att du jobbar som servitris, tjänar 17,500/månad och träffar en man som har ett hus på Lidingö i 20Msek-klassen, hur löser du det?
 
M
Videonisse skrev:
Vill man reglera exakt så är det nog rimligt att även inkludera och dela viss kostnad för slitage samt utbyte av vitvaror etc. Schablonsiffror för det går säkert hitta i rekommendationer för uthyrning. Nivån måste väl också bero på standardnivån i huset.

Håller med det som redan nämnts att inkluderar man även räntor eller långsiktiga renoveringskostnader så kan det senare också bli diskussion om att dela evtl värdeökning på fastigheten.

Däremot skall man kanske i ett samboförhållande också fundera på om man i praktiken faktiskt delar 100% av alla övriga livskostnader eller om den andra står för högre andel och som kanske jämnar ut tex boendekostnaden.
Du menar att man helt riskfritt ska dela på eventuell värdeökning utan att ta risken med investeringen? Om det blir separation samtidigt som priserna på bostäder faller med 30%, tror du sambon vill flytta och samtidigt casha in nån miljon på exets bostad?
 
Vi är sambos men äger hus och bil mm tillsammans. Lön och tidigare även föräldrapenning går in på gemensamt konto och varje månad för vi över pengar från det gemensamma till var sitt "lek-konto". Vi har varsitt kort kopplat till gemensamma kontot och köper allt gemensamt på det: mat, bensin, huslån, barnkläder, jordenruntresa, husbil, tegelpannor, häcksax, TV osv. Betalar även CSN från detta.

Förstår inte riktigt det där med att den som råkar ha högre lön ska ha mer pengar att spara, köpa leksaker för osv. Det är ju ett gemensamt liv man lever. Eller att man ska ha ansvar för olika delar, hade jag hand om bilbudget ensam hade vi haft en gammal skrutt, men jag kan tänka mig att det är åt andra hållet i andra familjer (jag är alltså man). Om sambon kostar på med bra mat så har ju jag nytta av det. Och vi slipper tjafsa om vem som ska vabba, kostnaden drabbar oss båda.

Hus är riktigt knepigt att dela på med bara en ägare i och med att man inte vet hur värdeökningen ser ut. Vad kostar det att hyra en halv lägenhet? Totala kostnaden för sambon borde ligga lite under den summan. Där jag bor hade det rört sig om kanske 10.000+el och bredband för en kommunal hyresrätt, så 5000:- för sambon inklusive värme, sophämtning osv hade varit rimligt.
 
  • Gilla
Buford och 3 till
  • Laddar…
Hade du huset sedan innan känns det väl mest logiskt att ni delar. Oavsett lön.
Om ni däremot införskaffar ett nytt hus gemensamt då brukar väl den som tjänar lite mer betala lite mer men det är ju upp till var och en.
Sen måste du nog fundera på om det är din sambo eller hyresgäst ☺
Hur man än vänder på det så dom pengarna hon betalar borde du kunna lägga in i ett sparande till huset och det är 48000 om året.
 
M
Jag tänker att när jag har ett förhållande så ska man ha samma förutsättningar under förhållandet som när förhållandet inleddes. Dvs. köps en bostad gemensamt, 50%, så ska samma förutsättningar råda under förhållandet. Sedan kan man naturligtvis ge bort halva sitt boende till sin fru under förhållandet om man ägde detta innan man träffades. Men det får aldrig finnas en twist där en part ska tjäna eller förlora på att stanna i förhållandet eller lämna det. Då är det inte kärlek utan nått helt annat.
 
Hej
Lönen är ju upp till var och en att arbeta sig/utbilda sig/förhandla sig till. Om din sambo lyckats bättre ska hon ju inte straffas att betala mer i det gemensamma tycker jag. Om det skaver anser jag att det enda rätta är att du själv ser över din egen löne/inkomstsituation. PS min sambo tjänar 4000:- mer än mig. Visst kan man vara avis på det men livet är inte rättvist.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Jag äger vår bostad och min man betalar en summa på 6000 varje månad . Jag betalar räntor amorteringar reparation och underhåll varje månad. Dessutom inredning. Mat delar vi på. För den summan om 6000 ingår lyxigt hus på 300 kvm och en nybyggd sommarstuga. Vilken fru han har hittat!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.