Funderar på vilka skruvar jag skall använda mig av vid uppsättning av kök. Har två väggar, men tre sätt allt skall sättas upp på:

1. tegelvägg där skåpen skall sitta direkt på, utan skena då höjden inte räcker till,

2. tegelvägg där skåpen skall sitta med upphängningsskena,

3. något mjukare vägg av något som liknar tegel av småstenar. 60-tals lägenhet. Här kommer det användas upphängningsskena.

Allt är IKEA-kök.

Funderade på fransk träskruv, kanske 6x70mm med nylonplugg i alla 3 fall. Vad tycks? Finns bättre alternativ?
 
Redigerat:
Kolla med närmaste byggvaruhus, de har ganska god koll på plugg o passande skruv.

Jag tycker spontant 6mm skruv känns väl grovt, 4mm borde väl räcka. Skruvens hålfasthet måste ju stå i rimlig proportion till draghållfastheten som pluggen kan ge i det specifika materialet.

Du får nog undersöka den mjuka väggen lite mer ingående. Kanske behöver skruven t.o.m. gå igenom hela väggen och vara fäst på andra sidan?
 
Nja, den är mjukare än tegel, men inte så mjuk att man behöver gå igen hela vägen. Jag har bilat i den vägen och dragit VP-rör....
 
>> Kolla med närmaste byggvaruhus, de har ganska god koll på plugg o passande skruv

Nej, det kan jag inte påstå. Varit i två och det är lite försiktiga svar som inte ger mig någon hum tyvärr om det bästa alternativet.
 
Jag tycker ditt egna förslag med 6mm fransk i en 8mm nylonplugg låter som ett bra alternativ. Försök att plugga mitt i en tegelsten så håller det bättre än i fogen
 
Det är ett problem. Väggen är putsad, kanske 1 cm eller 1,5 puts, så man vet inte var man borrar. De skåp som skall skruvas direkt in i väggen kan man inte välja var man skruvar direkt då IKEAS hörnupphängningar är på ett ställe och inte flytbara heller.
 
Hm, skruvar du i fogen får du nog räkna med att städa upp porslinskross om några månader. Är väggen helt dold bakom skåpen, kan det vara värt att knacka bort lite puts, så du får ett hum om hur skiften går.

Det här systemet har jag goda erfarenheter av. Finns på Byggmax men verkar vara på utgående :banghead: Får du tag på det dock så sitter det som berget sen:

http://www.fischer.de/en/Product-Range/Chemical-fixings/Capsules/Reaction-cartridge-RSB
 
Ja, sant kanske. Problemet är att köket måste sitta där det är planerat, kan inte flytta skåpen då alla bänkskivor är beställda. Skall man kanske ta längre skruvar till dessa?

Dock så skall endast två överskåp, ovanför kyl och frys sitta direkt i väggen. Kanske även skåpet ovanför micron, som dock vilar på skåpet som micron sitter i.

Alla andra skall sitta på skenor, som man sätter skruvar i med ca. 15-20cm avstånd. Skulle något komma i fogen, så blir nog bärigheten ok, med tanke på hela skenan.
 
Ärligt talat fattar jag inte vitsen med de där skenorna, men det är väl OT iofs.

Men ok, skruvarna måste vara på en viss plats. Vad finns bakom tegelväggen?
 
Viktigt är att använda kvalitetspluggar och en bra borr som lämnar ett bra rakt hål. Franska träskruv är ofta varmförzinkat vilket är onödigt inomhus och ger onödig friktion. Kolla biltema artikelnummer 87676, kullrigt huvud med torx.
 
Biltemas kullrigt huvud verkar vara ett bra alternativ!

Dock såg jag nu att den ena väggen, som inte är tegelvägg, är 9-10 cm tjock med säker 1 cm lager av puts på var sida. Så 5x70 eller 6x60 som jag tänkte mig är kanske för mycket eller vad tycker ni?

Är plastplugg eller nylonplugg det bästa alternativet?

Lägger bild av väggen från ner jag gjorde elkanaler (60-tals hus). Materialet var ganska hårt när man körde med en borrhammare för att göra kanalerna. Den kan även nämnas att det gamla 60-tals köket satt fast i detta material med jädrans långa spik och bara det!
 
  • Utgrävda kanaler i en vägg med synliga kablar och elektriska ledningar fastsatta med clips på betongunderlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ricebridge skrev:
Ärligt talat fattar jag inte vitsen med de där skenorna, men det är väl OT iofs.

Men ok, skruvarna måste vara på en viss plats. Vad finns bakom tegelväggen?
Nu visade sig att jag kan nog ha vägg skenan på den mer massiva tegelväggen - vilket är bra. Istället för två skivan per skåp kan man sätta 3-6 skruvar i skenan, så fördelar man vikten fint och risken att man hamnar i en fog är mindre. Så tegelväggen är inga problem.

Mer problematiskt är den tunnare väggen, enligt inlägget precis ovan med bild ... :(
 
Är det tegel så borra inte i teglet med borrhammaren, då räcker det utan slag eller andvänd en slagborr.
Inte plastplugg utan nylonplugg, essve fisher eller något annat kvalitetsmärke det brukar finnas bra paket med både plugg och skruv.

ang punkt 1
1. tegelvägg där skåpen skall sitta direkt på, utan skena då höjden inte räcker till,
Vad är det för höjd som inte räcker till?
 
Andy78 skrev:
Är det tegel så borra inte i teglet med borrhammaren, då räcker det utan slag eller andvänd en slagborr.
Inte plastplugg utan nylonplugg, essve fisher eller något annat kvalitetsmärke det brukar finnas bra paket med både plugg och skruv.
Är borrhammare dåligt, även i låga varv?


Andy78 skrev:
ang punkt 1
1. tegelvägg där skåpen skall sitta direkt på, utan skena då höjden inte räcker till,
Vad är det för höjd som inte räcker till?
Det ordnade sig nu ändå. Vi kommer prices nog kunna hänga upp dessa eller så skjuter vi in skåpen från sidorna på skenorna, så punkt 1 är klar :) Snarare punkt 3 som jag fortfarande funderar på ... och postade en bild på ovan ...
 
Borrhammaren är bra för hård betong, men det finns alltid en risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.