Lars48 skrev:
Luft/luft brukar fimentioneras med 40w/m2 faktisk. Hurmycket el drar huset per år o kvadrat är helt annan sak. Går pumpen på full effekt under kalla dagar då blir det många Watt per kvadrat som räcker gott o väl för en normal isolerat hus.
De mest effektiva pumparna lämnar runt 3,5-4kw vid -15 och troligen väsentligt mindre vid -25. Att det skulle räcka för en 70 tals villa på 107m2 har jag svårt att tro. Den dimensioneringen du skriver om på 40w/m2 är det verkligen för att klara hela värmebehovet eller för att uppnå en så god besparing som möjligt? Luft/luft säljs ju oftast som en komplettering till direktverkande el och inte som ett fullgott system som klarar hela huset vid de kallaste dagarna.
 
C
Hmmm, bott 2 månader i huset som upplevs som kallt med har inte inköpt termometer för att veta vad verkliga temperaturen är. Är rädd för höga elräkningar men läser inte av elmätaren för att se verklig förbrukning utan litar på en ungefärlig årsuppskattning av elleverantören...

Jag är mållös.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Det får du gärna vara! ;)
Första gången vi bor i hus , att tänka på att läsa av elmätaren har liksom inte legat oss först i tanken riktigt. Och ärligt talat har det varit fullt upp. Vi har en bebis på 6 månader och hela första tiden i huset har bestått av uppackning, arbete för sambon, dopoch nu senast ett staketbygge så man vågar släpa lös ungarna på gården.. etc etc.. behöver jag verkligen förklara mig? xD
Vi har mest funderat över vad vi ska göra åt att det är så kallt och jag har ju även sagt att elräkningen kanske är helt normal och fullt rimlig. Att det är skillnaden från lägenhet till hus som gör att man reagerar, ingen aning om vad som är en okej elkostnad i hus ännu :)
 
LiMe89 skrev:
behöver jag verkligen förklara mig? xD
Inte alls. :) Men jag rekommenderar ändå att du låter en eller ett par termometrar slinka med nästa gång du är på ICA eller motsvarande. Borde inte ta mer än någon halvminut extra och ger dig nyttig kunskap om vilken temperatur du faktiskt har. ;)
 
Redigerat:
Ja jag ska ta och fixa det. Är ganska nyfiken på om mina gissningar stämmer! Ska lägga en vid golvlisterna, sätta en i ett sovrum och en kanske vore bra lite mer mitt i huset?
Försöker även jaga rätt på kommunens energirådgovare sedan ett par veckor tillbaka, men han svarar tamejfasen aldrig !
 
Nu har jag loggat in på Vattenfall och sett vår faktiska förbrukning sedan inflytt. Mellan 14-17 jan var den som högst. Mellan 69 -74 kwh per dygn med en utetemp på mellan 3-5 minus (hjälp..) Liknande under någon vecka i februari. Annars verkar vi senaste månaden ligga mellan 25-50kwh per dygn beroende på utomhustemperatur.
Känner mig liite nervös inför mer extrema vintrar.. O.o
 
Det är helt normala siffror. I alla fall om man har normalvarmt. Temperaturen bör du mäta minst en meter in från yttervägg och en meter från golvet för att få ett vettigt värde.
 
Ja det tråkiga här är ju att vi inte haft det normatvarmt trots dom höga siffrorna >.< Både element och pump har ju stått på högvarv , men ändå har vi suttit och huttrat under dubbla filtar i soffan emellanåt.

Okej, tack! Då ska jag tänka på det när jag mäter :)
 
Låter inte alls farligt för feb. Huset lär läcka som ett såll på vissa ställen och säkert modest isolerat som sagt.
 
Skönt att höra att energiförbrukningen iaf inte springer iväg onormalt mycket. Den hade ju kunnat vara lägre om vi kunnat dra ner på elementen och vp dock! Jäkla knepigt att få värmen att stanna här inne.
 
Kan du ta bild eller mäta väggtjocklek yttervägg, isoleringtjocklek på vinden,har fönster och dörrar tätningslister? och försök känna var det drar mest i huset.
 
Hur många element har ni haft igång samtidigt? Är alla element 800w?
 
Jag bor också i ett 70-talshus och känner väl igen mig. Gå barfota inomhus på vintern är nog bara att glömma! Det som gäller är sockor/tofflor, gärna båda! :)

Vi har dock en stor täljstenskamin att elda i vilket höjer temperaturen bra, men golven är alltid kalla ändå!
 
På sätt och vis kanske ni ska vara glada om golven är kalla.. det är väl inte helt ovanligt att man på såna hus reglat upp golven och lagt isolering under vilket leder till fuktproblem om man inte gjort på rätt sätt. Jag bor också i 70-talshus med kall platta och visst, det är iskallt på golven men jag går med sockor. Det är lite en vanesak också (har bott i lägenhet hela livet innan och då är man ju van vid varma golv). Vi har dock 1.5-plan med sovrummen på övervåningen så där är det ju varmare golv.
 
Får be sambon klättra upp efter jobbet och ta en bild! Det sitter fina tätningslistwr runt dörrar och fönster och som sagt tidigare så tycker jag inte att det drar alls runt dom. Däremot är rutorna kalla så vet inte om kylan letar sig in genom glasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.