F
hsd skrev:
Det är någon sorts samarbete mellan bolagen så din vagnskada står för reparationen, utan bonuspåverkan, och bussens försäkring betalar självrisken och bonusförlust
Vilket bussbolag är det, tänker på den otrevliga olyckan med skolresan....
Skitsnack. Det är den vållandes försäkringsbolag som betalar och ingen annan. Betalar man ingen självrisk så har inte heller försäkrinsbolaget betalat nåt (om det inte är så att man har noll kr i självrisk). Enda gången man betalar självrisk utan att vara vållande är om det är en oförsäkrad trafikant inblandad (tex om man rammar en gående). Då belastad trafikförsäkringen på försäkrat fordon oavsett vem som är vållande.
 
hsd
fsn skrev:
Skitsnack. Det är den vållandes försäkringsbolag som betalar och ingen annan. Betalar man ingen självrisk så har inte heller försäkrinsbolaget betalat nåt (om det inte är så att man har noll kr i självrisk). Enda gången man betalar självrisk utan att vara vållande är om det är en oförsäkrad trafikant inblandad (tex om man rammar en gående). Då belastad trafikförsäkringen på försäkrat fordon oavsett vem som är vållande.
Du är duktig på att skriva skit, kolla med ditt försäkringsbolag innan
 
F
hsd skrev:
Du är duktig på att skriva skit, kolla med ditt försäkringsbolag innan
Inte en chans. Hur fan tror du ens det är möjligt att nån annan än vållandes bolag står för kostnaderna?

Det är populärt med delat ansvar, två självrisker men det är en helt annan sak.
 
Hur bolagen sköter den interna hanteringen hjälper inte TS huvudsaken är att TS blir fri från kostnad. Detta är ett solklart motparts vållande så han kommer bli fri från kostnad men kan behöva lägga ut självrisken undertiden till vållande är utrett
 
S
fsn skrev:
Inte en chans. Hur fan tror du ens det är möjligt att nån annan än vållandes bolag står för kostnaderna?

Det är populärt med delat ansvar, två självrisker men det är en helt annan sak.
Hela poängen med obligatorisk trafikförsäkring är ju att vållande bil alltid ska kunna ersätta icke vållande bil.

Det kan ju inte underlätta för vållande bolag om icke vållande har en bra försäkring, det vore fullständigt idiotiskt.
 
fsn skrev:
Skitsnack. Det är den vållandes försäkringsbolag som betalar och ingen annan. Betalar man ingen självrisk så har inte heller försäkrinsbolaget betalat nåt (om det inte är så att man har noll kr i självrisk). Enda gången man betalar självrisk utan att vara vållande är om det är en oförsäkrad trafikant inblandad (tex om man rammar en gående). Då belastad trafikförsäkringen på försäkrat fordon oavsett vem som är vållande.
i slutändan så är det den vållandes försäkringsbolag som betalar ja men det kan ändå vara så att skadan regleras av ditt eget försäkringsbolag och sen debiterar de senare de försäkringsbolag som den vållande har.
Man anmäler skadan till sitt eget bolag och inväntar resultat. Man ska aldrig aldrig vänta på nåt besked från nån ev motpart utan den biten ska försäkringsbolagen sköta. Det är alldeles för många som tror att om man anmäler skador till sitt eget bolag så får man betala själv men så är det ju inte.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Som ett exempel, Hade TS inte haft helförsäkring utan endast trafik hade TS själv fått betala hela skadan om denne ville få en hel bil direkt sen när vållandet är slutfört så skickas kravet till motpartensbolag som pröjsar rep.

Så funkar det på jobbet varje månad hos oss, vi har nämligen bara trafik på bussarna och så snart skadan sker måste vi fixa fordonet och ligga ute med pengar så snart vållandet är klart skickar vi in en faktura till motpartensbolag.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Är bilen skadad och man har behov av bilen får man hyr bil man får dock betala 1/3 del av mil kostnaden har jag för mig.
 
ja men då måste man ha helförsäkring och ev hyrbilstillägg själv.
 
F
Stefan1972 skrev:
i slutändan så är det den vållandes försäkringsbolag som betalar ja men det kan ändå vara så att skadan regleras av ditt eget försäkringsbolag och sen debiterar de senare de försäkringsbolag som den vållande har.
Man anmäler skadan till sitt eget bolag och inväntar resultat. Man ska aldrig aldrig vänta på nåt besked från nån ev motpart utan den biten ska försäkringsbolagen sköta. Det är alldeles för många som tror att om man anmäler skador till sitt eget bolag så får man betala själv men så är det ju inte.
Ja, det är fullständigt självklart.
 
F
Sammy_j skrev:
Som ett exempel, Hade TS inte haft helförsäkring utan endast trafik hade TS själv fått betala hela skadan om denne ville få en hel bil direkt sen när vållandet är slutfört så skickas kravet till motpartensbolag som pröjsar rep.

Så funkar det på jobbet varje månad hos oss, vi har nämligen bara trafik på bussarna och så snart skadan sker måste vi fixa fordonet och ligga ute med pengar så snart vållandet är klart skickar vi in en faktura till motpartensbolag.
Det beror på hur lång tid det tar stt reparera. Jag har blivit påkörd många gånger och har aldrig betalat nån självrisk. Har alltid legat på försäkringsbolaget och dom har varje gång hunnit reda ut det med andra bolaget och jag har bara hämtat bilen utan att betala självrisk.

Tre gånger har jag fått betala självrisk. Två bilinbrott samt en påkörd gående. Jag hade då jag körde på den gående bara trafikförsäkring och trots att det var skrivet i polisrapporten att den gående var vållande (självmordsförsök) och skadorna på min bil var så begränsade att jag löste det själv så fick jag betala självrisk för hans terapi och tillnyktringsdygn.
 
F
Stefan1972 skrev:
ja men då måste man ha helförsäkring och ev hyrbilstillägg själv.
Är du helt säker på det? Är man vållande så är det självklart men om man blir påkörd så är jag inte alls lika säker på att det är så.
 
fsn skrev:
Är du helt säker på det? Är man vållande så är det självklart men om man blir påkörd så är jag inte alls lika säker på att det är så.
nästan fullständigt säker. Har man inget hyrbilstillägg så får man väl ingen hyrbil alls ? Har den vållande hyrbilstillägg så får den vållande hyrbil. Vad jag vet så är det inget överlapp där. Men jag är ingen expert.
 
Stefan1972 skrev:
ja men då måste man ha helförsäkring och ev hyrbilstillägg själv.
Jag har fått hyrbil fast jag inte har tillägget hade visserligen helförsäkring men det gick inte på min försäkring. Var nått tjafs med bolaget dom menade att man endast får hyr bil om man har behov jag hävdade att jag har bil alltså har jag behov av bil och fick hyrbil.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
F
smurfen72 skrev:
Jag har fått hyrbil fast jag inte har tillägget hade visserligen helförsäkring men det gick inte på min försäkring. Var nått tjafs med bolaget dom menade att man endast får hyr bil om man har behov jag hävdade att jag har bil alltså har jag behov av bil och fick hyrbil.
Inser att jag fått det med när jag blev bakrövad av en Volvo. Har automatiskt hyrbil på den ena av våra blar men inte den andra. Har man tillägget men inte utnyttjar sin rätt till hyrbil så får man stilleståndsersättning istället och reglerna runt det är väldigt tveksamma. Hade ett "stillestånd" på ca 70 dagar en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.