KnockOnWood skrev:
Snyggt!

Men jag begriper inte hur ni kan ha sådan ordning i era "Snickarboa"!

Hos mig syns knappt bänken under allt skräp som samlas i högar.
Det måste väl vara någon själslig defekt förstås: p
Du tycker inte den ser ganska ny ut? :) Fast erkännas skall att jag gillar ordning.
 
Nybyggd dynlåda och avlastningsyta som täcker grunden i ett uterum, med trägolv och rödvit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en dynlåda, avlastningsyta och täckning av ful grund. 3 i 1 lösning i uterummet.

Halvfärdig dynlåda och avlastningsyta under konstruktion i ett uterum med synlig röd grund och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
K
Igår vart det utgrävt i entréhall och wc, de sista rummen i denna del av källarprojektet! 22 storsäck fyllda med massor.
Idag blir det stambyte i dessa rum, skarvar avloppet i angränsande rum som ingår i nästa etapp (nästa liv!) Utgrävning av jord och grus i en entréhall med synliga träbjälkar och en sopborste i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd jord och synliga gamla rörledningar i ett rum under renovering, med tapetserade väggar och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Snyggt!

Men jag begriper inte hur ni kan ha sådan ordning i era "Snickarboa"!

Hos mig syns knappt bänken under allt skräp som samlas i högar.
Det måste väl vara någon själslig defekt förstås: p
Samma här... Men min snickarbod är pytte (typ 7kvm), ser fram emot att fixa en större i kommande garage...
 
Idag har elektriker varit här och dragit slang och trätt i ledningar, medan jag stod bredvid och besserwissrade mig genom att uppmärksamma honom varje gång han var på väg att göra fel. Typ "Men till den dosan behöver du väl både tändtråd och en genomgående fas". :rolleyes:
 
Krattat. Presenningen äg 2x3 meter och det blev ca nio sådana släp. Blir en del löv med två stora lönnar och ett kastanjeträd.

Men visst är det härligt att kratta löv? :) En bra podcast och vips är det klart.
En hög med krattade löv på en blå presenning på en trädgårdslott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
S
Krattar man inte löv på hösten? :rolleyes::beer:
 
Krilleman
Slutkrattat hos mig. Alla fyra gigantiska ekar är nerkapade förra sommaren.

Spännande ska de bli i år då vi ej har lika mycket skugga på tomten. Kanske blir fläskigt hett?! :D
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
K
krilleman_215 skrev:
Slutkrattat hos mig. Alla fyra gigantiska ekar är nerkapade förra sommaren.

Spännande ska de bli i år då vi ej har lika mycket skugga på tomten. Kanske blir fläskigt hett?! :D
"Enligt kungligt plakat den 4 augusti 1608 var straffet vid olovlig avverkning av ek första gången 40 daler, andra gången 80 daler och vid tredje gången förlust av livet"

2 gånger har man ju råd med iaf :)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
K
Idag vart det bytt lite avlopp i källarprojektet, gjorde en S-ning för att få det lite närmare väggen och pluggat tillsvidare till WC, så man kan padda ostört!

Skarvade mot bef. gjutjärn med Fernco-liknande muff, verkar hålla tätt även om den gärna ville svälla i mitten.. får se om det blir stopp i skarven..
Avloppsrör i källare med S-böj nära väggen, skarvat med flexibel muff, stöttad av träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör modifierat för att passa närmare väggen i en källarrenovering, skarvat med flexibel koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt avloppsrör med S-böj nära vägg och skarv mot äldre gjutjärnsrör i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt avloppsrör installerat i källare med S-böj nära vägg och temporär plugg för WC, anslutet till gammalt gjutjärnsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
Idag lyckades jag hinna med att foga det sista i köket ;)

Nyttfogat kök med tegelvägg, grå skåp och träbänkar, skyddsplast på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyfogat kök med tegelvägg, gråa skåp och träbänkskiva framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi röjde ur uterummet och altanen på allt gammalt byggskräp som legat kvar sedan renoveringen. Efter resan på soptippen var vi förbi och köpte utemöbler, det kändes passande i kräksnöandet...
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Krattar man inte löv på hösten? :rolleyes::beer:
Liksom med det mesta:

Så sent som möjligt, helst aldrig :cool:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Krilleman
KjellTimell skrev:
"Enligt kungligt plakat den 4 augusti 1608 var straffet vid olovlig avverkning av ek första gången 40 daler, andra gången 80 daler och vid tredje gången förlust av livet"

2 gånger har man ju råd med iaf :)
Nu var det ju faktiskt så att det inte var jag som kapade ekarna. Jag godkände bara att denne man fick utföra arbetet på min tomt. Han lovade att forsla bort "allt" mot att han fick ta all ek. Resultatet blev att denna filur antagligen fick alldeles för mycket ek mot vad han förmodade så när han tagit dom bitarna han ville ha (läs orkade med med sin utrustning) så lämnade han resten. Vilket då resulterade i att min lokala bonde kom och forslade bort resterande stockar med deras skotare för eldning.

Jag gjorde trots allt en vinstaffär på det hela sett då jag inte lagt ut många kronor på hela affären med ekarna. Jag hjälpte till (trots att så inte var avtalat) med riset. Samordnade med bonden så vi fick kasta allt ris av fyra ekar på deras eldningsplats istället för lokala ÅVC. Det kostade mig några kronor i deras hantering, men det kvittar jag bort med eget arbete på deras gård.

Det finns flertalet företag som ombesörjer fällning + bortforsling. Men vad kostar inte det?! :x

Summa summarum = Bönder och deras maskinpark är kalas att ha som grannar! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Det finns flertalet företag som ombesörjer fällning + bortforsling. Men vad kostar inte det?! :x

Summa summarum = Bönder och deras maskinpark är kalas att ha som grannar! (y)
Jag fick pris på 12 000:-/träd för nedtagning av två kastanjer förra året... dessa tog jag ned själv istället med lite hjälp och stockarna ligger nu och väntar på uppsågning till snickeribara dimensioner. Tror nog du gjorde en bra affär trots att du fick göra en del själv...
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.