Ola C skrev:
Jag testade en kinahyvel i 2 år och la väldigt många timmar på den innan jag gav upp hoppet om att få den duglig. Ni kan swisha 500-1000 spänn till mig som tack för besväret.:D
End of discussion! :D

//Ronnie
 
Lillkorpen skrev:
När ändå billiga sågar är på tapeten så skulle det vara intressant att hitta kombon av billig såg upphottad med ett bra anhåll där resultatet blev överraskande.
Mja.....om man börjar räkna på arbetstimmar och materialkostnader som krävs för att att hotta upp en ping-pongsåg så är man väldigt långt på väg mot att köpa och renovera en Ejca L18 eller Wadkin-Bursgreen 12 AGS.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ett test låter ju intressant men håller med om att det kan vara svårt att realisera...

Efter lite googlande har jag kommit fram till en intressant kandidat: Holzkraft (Minimax) SC2
https://youtu.be/mJ8PXwXENIk

Hittade den för 3219,55€ + transport på:
http://www.dittmar-werkzeuge.de/Holzkraft-SC-2-classic-5504215.html.
Vilket bör bli ca 27kkr + moms i sek, plus transport då. Känns ju som om man får mer jämfört med Moretens/Logosol PS315 för samma peng och även jämfört med Hammer K3, trots att denna är dyrare.
 
Redigerat:
för mig känns det som att min smärtgräns för en såg ligger på cirka 10000kr. Problemet för mig uppe i norrbotten är att det är totalt omöjligt att hitta ngt begagnat...
 
Redigerat:
Här i östergötland känns det som att alla snickerimaskiner finns i Norrland, gräset är väl alltid grönare på andra sidan antar jag... ;)
 
  • Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Det är väl så att fynden alltid är för långt bort oavsett var man bor... och smärtgränsen är för länge sedan passerad i snickeriet!
Som någon vis uttryckte det "risken finns att frugan när jag dör säljer allt för det jag sagt att det kostat!" ;)

Jag har insett att jag inte är intresserad av att börja med en maskinrenovering, jag är mer intresserad vad jag kan göra med maskinen i sig. Därför lutar jag åt en nyare/ny maskin även om det svider i plånboken. Men alla är vi olika och tur är väl det! 👍
 
  • Gilla
Hartvigson
  • Laddar…
badtastex skrev:
Här i östergötland känns det som att alla snickerimaskiner finns i Norrland, gräset är väl alltid grönare på andra sidan antar jag... ;)
Eller hur! Tycker alltid alla sjysta sågar/snickerimaskiner dyker upp i Norrland.
 
  • Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Nu är ju Norrland ca 2/3 av Sveriges totala yta. Om man inskränker sig till att bara hålla sig till kuststäderna så är det 73 mil mellan Gävle och Luleå. Mellan Luleå och Kiruna är de ytterligare ca 35 mii...

Bor man inte i mitten av Norrland, blir det snabb mycket långa avstånd att köra för att köpa maskiner.

Själv körde jag Skellefteå - Köping förra helgen för att köpa en del prylar. Endast 85 mil enkel väg!
 
Hur står sig Hammer K3 Winner Comfort jämfört med en Holzkraft (Minimax?) SC2 kvalitetsmässigt?

Utdrag från specar:

Hammer
Effekt: 3,0 kW
Klinga: 315mm
Justerbords slag: 2000mm

Holzkraft
Effekt: 3,0 kW
Klinga: 315mm
Justerbords slag: 1600mm
 
Minimaxen är bättre på alla punkter — hoppas jag... :)

//Ronnie
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Minimaxen är bättre på alla punkter — hoppas jag... :)

//Ronnie
Kan tänka mig det! ;)
Eftersom du står helt oemotsagd så måste det ju dessutom vara sant!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kul att diskussion fortfarande är livlig.
Jag har försökt mig på att höra ett underrede till min bordssåg men det fungerade inte så bra. Jag vet att det ser ut som fan men jag ville bara se om konceptet skulle fungera. Sågen väger för mycket för att det skall funka bra att häva upp den på hjulen. Ni förstår säkert hur det är tänkt att fungera på bilden.
Är det någon som har en bra idé på hur man kan göra ett underrede? Jag vill kunna flytta runt maskinerna men ställa ned dem på maskinfötter så de står stabilt och vågrätt.
Lutar mot att svetsa av vinkeljärn och beställa några rejäla maskinfötter att skruva ned för att avlasta hjulen.
Hemmagjort träunderrede med hjul för bordssåg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en konstruktion som du kan använda. Beroende på tyngd är det bara en fråga om rätt längd på hävstång och att materialet klarar påfrestningen. Går att kombinera med fötter ser det ut som. Jag kommer göra om underredet till min rikt och planhyvel med något liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=dFcLIUjzomY
 
Jo det är precis en sådan konstruktion jag provade. Sågen är dock för tung för att det skulle fungera bra
 
Aha, din bild avslöjade inte riktigt samma konstruktion. Göra i stål? Längre hävarm? Såg att din såg kvalar in på ca 255 kg, stämmer? Borde inte vara omöjligt att få till med reglar och lång hävarm. Alternativt i stål med en fjäderlastad hävarm som inte kräver så mycket mer kraft att lyfta hela lasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.